سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

لری؛ پادشاه مصاحبه‌ها


لری؛ پادشاه مصاحبه‌ها
لری کینگ در ۱۹ نوامبر ۱۹۳۳ در بروکلین نیویورک و در خانواده یهودی که از یهودیان ریشه دار امریکایی بودند متولد شده و الان تقریباً ۷۵ ساله است. او شش بار ازدواج کرده که پنج تایش به جدایی انجامیده ولی همسر فعلی اش خانم شاون ساوث کیت یک هنرپیشه امریکایی است که کینگ از او دو فرزند پسر هم دارد. دوران حرفه یی حضور لری کینگ در رسانه ها با ملاقات او با یکی از گویندگان شبکه سی بی اس در سال ۱۹۵۷ رقم خورد چرا که این گوینده به لری گفت می تواند گوینده خوبی باشد و او را برای رفتن به فلوریدا و پیوستن به «رادیو میامی» تشویق کرد و این راهی بود که درنهایت به اولین حضور لری در رادیو به تاریخ اول مه ۱۹۵۷ و به عنوان دستیار اتاق فرمان و متصدی صدا انجامید.
- او در سال ۱۹۷۰ درگیر یک ماجرای کلاهبرداری شد و به دلیل انجام معاملات غیرقانونی در بازار، به زندان افتاد. پس از آن مجدداً به صحنه تلویزیون برگشت ولی حمله قلبی بسیار شدید وی در سال ۱۹۸۷ باعث شد کینگ مجبور به عمل جراحی قلب باز شود. شدت این مشکل به حدی بود که او کتابی در این مورد نوشت و در آن توضیح داد حمله قلبی چطور زندگی اش را تغییر داده است.
- ۵۰ سال سابقه او در رسانه و سال ها سابقه در اجرای برنامه های تلویزیونی باعث به ارمغان آوردن جوایز فراوانی برای او شده است و جایزه «به یاد ماندنی ترین چهره گفت وگوهای تلویزیونی امریکا» در مراسم Emmy Awards را می توان مهم ترین آنها دانست.
- برنامه زنده لری کینگ لایو هم در سال ۱۹۸۵ راه افتاده و از سال ۱۹۹۴ به شکل روزانه و رادیو تلویزیونی(به طور همزمان) درآمده است. محل اصلی این برنامه استودیوی سی ان ان در لس آنجلس است ولی گاهی از استودیوهای سی ان ان در نیویورک و واشنگتن دی سی هم پخش می شود.
- او در طول این سال ها بیش از ۴۰هزار مصاحبه در برنامه اش انجام داده و از زمان جرالد فورد به بعد، با تمامی روسای جمهوری امریکا گفت وگو کرده است. برنامه مشترک او با حضور یاسر عرفات، شاه حسین و اسحاق رابین در سال ۱۹۹۵ با موضوع صلح خاورمیانه یکی از مهم ترین برنامه های او بوده و گاهی با محکومین حاضر در زندان یا آنهایی که با حکم دادگاه در خانه هایشان محبوس شده اند، هم گفت وگو می کند که مهم ترین نمونه های آن را می توان گفت وگویش با مایک تایسون و کارلا تاکر (نخستین زن امریکایی که اعدام شد) دانست.
- برنامه های پیاپی ۲۹ شبی کینگ بعد از توفان کاترینا و دعوت از ۲۵۰ میهمان در آن برنامه ها و بیش از ۵۰۰ مصاحبه بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر و حضور ۳۵ رئیس جمهور یا مقام ارشد مملکتی در برنامه لری کینگ در آن مقطع، از رکوردهای «لری لینگ لایو» محسوب می شود.
- مهم ترین میهمانان کینگ یا در واقع عده کوچکی از آنها را می توان در این اسم ها پیدا کرد؛ جرج بوش پدر و پسر و همسران آنها، مارلون براندو، تونی بلر، جیمی و راسلین کارتر، بیل و هیلاری کلینتون، جرالد فورد و همسرش، فرانک سیناترا، میخائیل گورباچف، مایکل جردن، بابی کندی، مونیکا لوینسکی، سرپل مک کارتنی، رونالد ریگان، آل پاچینو، النور روزولت، رونالد ریگان و همسرش، الیزابت تایلور، مارگارت تاچر، اپرا وینفری، محمد علی و مالکوم.
- خیلی وقت ها شده که لری کینگ به دلیل بیماری یا گرفتاری به برنامه اش نمی رسد و آن زمان رایمان سیکرت یا نانسی گریث هستند که به جای او برنامه را اجرا می کنند.
- مهم ترین برنامه های کینگ در این مدت اینها بوده اند.
الف) مناظره بین ال گور و راس پرو (نامزدهای معاونان ریاست جمهوری) در سال ۱۹۹۳ که رکورد بینندگان تلویزیونی در سی ان ان را شکست.
ب) حضور باربارا والترز، مجری ABC در بیستمین سالگرد برنامه کینگ و گفت وگوی او با لری کینگ
ج) وقوع حادثه ویرجینیا- تک در پنجاهمین سالگرد اجرای برنامه و لغو برنامه های ویژه جشن مانند کینگ در آن زمان و“
- کینگ در برنامه هایش اصول مشخصی دارد و میهمانش را براساس آن اصول سوال پیچ می کند. خود کینگ در این باره می گوید؛«من به کسی حمله نمی کنم. این روش من نیست. من برای خودم راه و روش ویژه یی دارم و مثلاً به جای اینکه مثل همه مردم از این هنرپیشه بپرسم که پروژه بعدی یا فیلم بعدی شما چیست، می پرسم بعد از این چه کار می کنی؟»
کینگ یکی از مخالفان سرسخت تاک- شوهای نسل جدید هم به حساب می آید؛«میهمانان در برنامه های جدید گفت وگوی تلویزیونی مثل میز و صندلی صحنه به حساب می آیند. مجری های جدید می نشینند و به سخنرانی میهمان شان گوش می دهند ولی من با میهمانم حرف می زنم، او را به چالش می کشم و با کمال احترام، از حرف های او انتقاد می کنم.» اما کینگ با تمام این عقایدش همواره متهم است به برخورد احساسی و به دور از منطق، یکجانبه نگری یا پا پس کشیدن در بعضی از برنامه هایش که مهم ترین و آخرین آنها، مصاحبه اش با دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران بوده است.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید