پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ساویولا: مارادونا با فوتبالش آرژانتین را به نقشه جهان اضافه کرد


ساویولا: مارادونا با فوتبالش آرژانتین را به نقشه جهان اضافه کرد
خاویر ساویولا، مهاجم آرژانتین در گفتگو با ستون «اسمال تاک» روزنامه گاردین پیرامون عدم پیوستنش به نیوکاسل، اسامی مستعار آرژانتینی ها و در آخر این که چرا هیچ وقت به فکر ازدواج با دختر مارادونا نمی افتد، توضیح می دهد.
▪ خاویر، چه طوری؟
ـ بد نیستم، ممنون.
▪ امسال پیراهن شماره ۹ را در رئال مادرید می پوشی. این اندکی پیشرفت نسبت به آن چه که فصل قبل بودی محسوب می شود، این طور نیست؟
ـ به هیچ عنوان شماره ۱۸ را دوست نداشتم. اگر راستش را بخواهی، شماره ۷ را می خواستم. این شماره ای بود که همیشه در بارسلونا و ریورپلات بر تن می کردم. اما این امر در این جا غیرممکن است. خب، این شماره رائول است...
▪ از این که در «تین ساید» به «جوناس گوتیرز» و «فابریزیو کولوچینی» نپیوستی پشیمان نیستی؟
ـ ]مکث می کند] خب، صحبتهایی برای رفتنم به نیوکاسل و دو باشگاه انگلیسی دیگر بود. اما مربی ام گفت که به من اعتقاد دارد، به همین خاطر تصمیم گرفتم که بمانم.
▪ آیا «دنیس وایز»، «نیوکاسل» یا این فکر که به شمال شرقی انگلیس بروی کفه ترازو را به نفع ماندن سنگین تر کرد؟
ـ نه، فقط می خواستم در اسپانیا بمانم. یک وقتهایی به واقع دوست داشتم به انگلیس بروم، اما نمی توانم تحمل کنم که به فرودگاهی برسم و هیچ چیزی نفهمم. در واقع الآن در کلاسهای زبان انگلیسی شرکت می کنم.
▪ آفرین! اما اجازه نده روزنامه های جنجالی و زرد این را بشنوند چون تو را به «بولتون» وصل می کنند. به نظرت در مبارزه میان شیر و ببر کدامیک برنده می شود؟
ـ سؤال سختی است. من به شیر رأی می دهم. شیر سلطان جنگل است، این طور نیست؟
▪ چرا آرژانتینی ها ترجیح می دهند به جای نام خانوادگی از اسم مستعار استفاده کنند؟
ـ این امر تنها بر می گردد به روالی که در وطنشان وجود دارد. اگر دماغ بزرگی داشته باشید، قدتان کوتاه یا بلند باشد، یک اسم مستعار پیدا می کنید. اما این تنها در فوتبال نیست. من هیچ کدام از دوستانم را به اسم واقعی شان صدا نمی زنم، همیشه آنها را با اسم مستعارشان صدا می زنم.
▪ اسم مستعار شخصی تو چیست؟
ـ من «خرگوش» هستم. درست بعد از سه جلسه تمرین با نخستین تیمم - ریورپلات، «مونو بورگوس» این اسم را روی من گذاشت. او نحوه دویدن من را دید و این اسم روی من گذاشته شد.
▪ در بریتانیا نحوه بازی هجومی تو به شکل حرکتهای روباهی در جعبه تشبیه می شود. آیا ]آرژانتینی ها[ وسوسه نشدند تو را Zorrito (روباه) بنامند؟
ـ نه، ما در آرژانتین به خاطر حرکتهای سریع موش می گوییم، موش توی جعبه. اما شما اولین کسی نیستی که این را به من می گوید.
▪ تو کولوچینی را از ایام قبل از ۲۰ سالگی می شناسی. آیا همیشه مدل موهای کولوچینی همین شکلی بوده؟
ـ مدت زیادی است که «فابریزیو» ]کولوچینی[ موهایش را به این شکل نگه می دارد. زمانی که جوانتر بود به موهاش می خندیدیم. اما او آدم بزرگی است. شخصیت بزرگی دارد و بسیار وفادار ووظیفه شناس است.
▪ بهترین بازیکن جهان چه کسی است؟
ـ بدون هیچ تردیدی «لیو مسی». او نتیجه بازیها را تعیین می کند، فقط توپ را به او بده و می دانی که با آن یک کاری می کند. معدودی از بازیکنان دارای این توانایی هستند. او سریع است و زمانی که صاحب توپ می شود مهارش برای مدافعان سخت است. بازیکن خارق العاده ای است.
▪ این معرفی و اشاره ای عالی در مورد مردی است که اسمش به تقلید از «لیونل ریچی» [خواننده، موسیقیدان و بازیگر مشهور آمریکایی] انتخاب و گذاشته شده است. در مورد بهترین بازیکن تاریخ فوتبال نظرت چیست؟
ـ اسمال تاک، تو داری این سؤال را از یک آرژانتینی می پرسی. به طور قطع «دیه گو» است.
▪ می خواهیم که در مورد مارادونا صحبت کنی...
ـ تماشای بازیش مبهوت کننده بود. علاوه بر این باید آن چه را که برای آرژانتین انجام داد به خاطر داشته باشید. او این کشور را به خاطر فوتبالش به نقشه جهان اضافه کرد و مردم را وادار کرد به خاطر آن چه که در میدان مسابقه انجام داد به ما احترام بگذارند.
▪ این واقعیت دارد که یک مرتبه مارادونا پیراهنت را از تو خواسته است؟
ـ بله واقعیت دارد. زمانی بود که دیه گو به واقع مریض بود، ناخوش بود و تو دردسر افتاده بود. شاید بدترین وضعیتی که تا به حال بوده است. برای ملاقاتش به بیمارستان رفتم و یکی از پیراهنهایم را به او دادم. دو هفته بعد مجله ای را ورق می زدم و در آن عکسی از مارادونا بود که با پیراهنی که من به او داده بودم در حال ترک بیمارستان بود. تقریباً مردم!
فکر نمی کردم این کار را بکند. به واقع احساس غرور می کردم. و یک مرتبه هم در یک مراسم اهدای جایزه در آرژانتین از من خواست که همراه او و دو دخترش عکسی بگیرم. من مراسم را ترک کرده بودم و مارادونا من را در محوطه پارکینگ دید و به همین خاطر از من خواست که عکسی بگیریم.
▪ یکی از دخترهای مارادونا، «جیانینا»، با «کان آگرو» زندگی می کند. هیچ وقت وسوسه نشدی از «سینیوریتا مارادونا» خواستگاری کنی؟
ـ ]ساویولا اندکی از این فکر حیرت زده و غافلگیر شده است[ نه! نمی توانید سر به سر دیه گو بگذارید. به هیچ وجه. به این سمت نرو.
گاردین - ترجمه کیوان ملک
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید