چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر روان درمانی گروهی بر افسردگی و اضطراب زنان نازا


بررسی تاثیر روان درمانی گروهی بر افسردگی و اضطراب زنان نازا
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بوده است که با هدف بررسی تاثیر روان درمانی گروهی بر میزان افسردگی و اضطراب زنان نازا مراجعه کننده به درمانگاههای زنان و زایمان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفته است. آبستنی و تولید مثل یکی از عمیق ترین امیال زنان بشمار می رود و موجب احساس تمامیت و کمال در زن می گردد .
نازایی و بر آورده نشدن این نیاز اثرات اجتماعی ، بیولوژیکی ، اقتصادی و روانی بسیار دارد که منجر به بحران و بروز دوره هایی از افسردگی و اضطراب می گردد . توجه به جنبه ‌های روانی نازایی موجب بهبود کیفیت زندگی زوج نازا و بالابردن سازگاری آنان با مشکل موجود خواهد شد و تاثیر بسزائی بر پیگیری درمان و پیش آگهی آن نیاز دارد . در این پژوهش از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف ۶۰ زن نازا انتخاب شدند که ۳۰ نفر از آنان بعنوان گروه آزمایش در ۱۲ جلسه روان درمانی گروهی شامل : آموزش و تمرین عضلانی و استفاده از فرآیند گروه جهت حل بحران شرکت نمودند . با استفاده از پرسشنامه و آزمون استاندارد بک و هامیلتون اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است . یافته های پژوهش نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمره افسردگی بعد از روان درمانی گروهی از ۵/۲۱ به ۷/۶ و میانگین نمره اضطراب ۴۵.۱ به ۲۸.۲ کاهش یافته است در حالی که میانگین نمره افسردگی و اضطراب در گروه کنترل دو ماه بعد از پیش آزمون تغییر آماری معنی داری را نشان نداده است .
همچنین میانگین کاهش نمرات افسردگی و اضطراب رابطه ای با شغل میزان تحصیلات و در آمد زن و شوهر، نحوه سکونت، مدت درمان، تعداد درمانهای انجام شده، تشخیص نازائی بر اساس آگاهی زن، نحوه واکنش همسر و خانواده همسر داشته است و تنها میانگین کاهش نمرات افسردگی با سن زن رابطه نداشته است بطوریکه در خانمهای جوانتر بیشتر بوده است . نتایج حاکی از آن است که روان درمانی گروهی را می توان برای کلیه زنان نازای افسرده و مضطرب با خصوصیات جمعیت شناختی متفاوت به شیوه ای موثر بکار برد.
شهرزاد یکتاطلب
محمدابراهیم پارسانژاد
شهربانو جهان میری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید