چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به ۱۲ برنامه تلویزیونی


نگاهی به ۱۲ برنامه تلویزیونی
این روزها شاهد پخش مسابقه ای عظیم، پرهزینه و جذاب هستیم که مفهوم واقعی این نوع از ساختارها و مسابقات را به تصویر کشیده است. مسابقه ای که صرفا برای جایزه دادن و جذب مخاطب ساخته نشده است. رقابتی واقعی و ملموس که بیننده را ترغیب به پیگیری و دیدن می کند. سوالات چنان حساب شده طراحی شده که بر خلاف دیگر مسابقات تلویزیونی مخاطب کاملا صحنه رقابت را جدی می گیرد و با آن هیجان زده می شود.
متاسفانه پخش رقابت های بی خود با سوال های ساده و آبکی و صرفا برای جایزه دادن چنان در تلویزیون باب شده است که بینندگان را کاملا نسبت به این نوع ساختار بدگمان کرده است. مسابقات تلفنی که فقط برقراری تماس با آن ها مشکل است و به محض تماس گرفتن مطمئنا شرکت کننده با مدد گرفتن از ایما و اشاره های مجری و یا راهنمایی های مشخص و آشکار او برنده می شود. اگر توجه کرده باشید جوایز داده شده نیز چنان گزاف و زیاد است که اصلا قابل باور نمی باشد و به هیچ وجه عادلانه و منصفانه نسبت به سوالات مطرح شده و جواب های شرکت کننده نیست.
مسابقه هفته با اجرای قوی و دوست داشتنی زنده یاد منوچهر نوذری را به خاطر دارید، موقعیت و جمله «از کی بپرسم» از جمله های به یاد ماندنی این برنامه بود. در کشور ما هر چیزی که خوب باشد و مخاطبان زیادی داشته باشد مورد بررسی هایی طنز گونه و یا نگاهی کمدی می شود، مسابقه هفته نیز توسط برنامه های مختلف دچار طنز شد مثلا ساعت خوش و مهران مدیری. اکنون نیز جعبه جادویی با مسابقه ای جذاب هر شب در حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه ۳ مهمان خانه های شماست. مسابقه (۱۰۱) از برنامه های پر مخاطب پسند و پر بیننده این روزهاست. مسابقه ای عظیم که صحنه آبی و موزیک ملایمش آرامشی در بیننده ایجاد می کند. مسابقه سه فرصت به هر شرکت کننده می دهد که با این سه فرصت منطقی از حضور دیگر شرکت کننده ها استفاده می کند.
سوالات طرح شده با فراز و نشیب سخت و آسان همراه است و نه چنان سخت و تخصصی طرح شده که بیننده هیچ رغبتی به یاد گرفتن نداشته باشد و نه آنچنان آسان که مخاطب برنامه را در سطحی پایین تر از معلومات خود بداند.سوالات برای همه اقشار مناسب است و موجب افزایش اطلاعات عمومی می شود. جالب ترین نکته این مسابقه عجله نداشتن عوامل آن است و رقابت ها در بستری مناسب انجام می گیرد بر خلاف دیگر مسابقات که مجری تماما به وقت و کمی آن اشاره می کند. مسابقه با حضور (۱۰۱) نفر انجام می گیرد و اجرای موفق و تاثیرگذار مجری با صدای آرامش دهنده اش در جذاب تر شدن و کم کردن اضطراب از فضای پر تنش یک مسابقه کاملا محسوس و دیدنی است.اگر می خواهید خاطرات خوش مسابقه هفته را دوباره مرور کنید این مسابقه را حتما ببینید. ...
● سری جدید سینما یک
تاکنون چند سری از مجموعه سینما یک از شبکه اول پخش شده است که همه آن ها کارهای منحصر به فرد پر مخاطبی بوده اند اما این طور که از شواهد برمی آید این یکی متفاوت تر و قدیمی تر از دیگر تولیدات این گونه ای می باشد.
یکی از تفاوت های آشکار آن استفاده از یک مجری از بین بازیگرها در سری جدید این برنامه است.
گذشته از این تفاوت ظاهر، این طور که در شروع مشخص است این بار عاملان این مجموعه سعی در پخش فیلم های روز دنیا را دارند.
سینما یک های قبلی با این که فیلم های برجسته دنیا را به نمایش می گذاشتند اما به علت قدیمی بودن گاهی اوقات موجب دل زدگی و خستگی بینندگان می شد (مخصوصا برای فیلم بینان قهار) این طور که از دو فیلم اول پخش شده در این مجموعه برمی آید سینما یک روند جدیدی در پخش فیلم را پیگیری می کند و می خواهد سینمایی های جدیدی پخش کند.
این مجموعه در اولین قسمتش سرقت بانک راجردونالدسون و در قسمت دومش هم قلمرو ممنوع با بازی جکی جان و جت لی را پخش کرد که هر دو فیلم ساخت سال ۲۰۰۸ بوده اند.
البته امیدواریم این دو پخش از سینمای ۲۰۰۸ جهان در ابتدای امر فقط جنبه تبلیغاتی و جذب مخاطب نداشته و همچنان ادامه داشته باشد.
سازنده های این سری کلی ایده جدید مثل پیامک و پخش پشت صحنه دوبله فیلم ارائه کرده اند که از دیگر بدعت های این جماعت خوش فکر است.
(خدا را شکر می کنیم که کسی پیدا شد که به عوامل دوبله و دوبلورها هم اهمیت بدهد، خدا خیرشان بدهد)
سری جدید سینما یک را، پنج شنبه ها ساعت ۲۲ از شبکه یک ببینید.
● همسفر با ما در مسافرخانه سعادت
اگر از بینندگان پر و پا قرص سریال های برنامه خانواده از شبکه اول هستید باید بدانید این برنامه بعد از بخش ملالت آور و خسته کننده سریال روح مهربان در ماه مبارک رمضان این روزها مسافرخانه سعادت را در حال نمایش دارد. اگر تلفیق آیتم های نمایشی و بازیگران برجسته تئاتری را می پسندید این مجموعه جذاب را حتما تماشا کنید.
توی گوش سالمم زمزمه کن و نیمکت را به خاطر دارید این دو مجموعه نیز با همین ترکیب از پر مخاطب ترین سریال های برنامه خانواده بوده است.
بازیگران برجسته و توانمند آن که همیشه پیشینه ای تئاتری دارند با این که در هر آیتم با یک نقش و شخصیت ظاهر می شوند هیچ جلوه تکراری و خسته کننده ای را به تصویر نمی کشند و چنان نقششان را خوب و کامل ایفا می کنند که بیننده بازیگران و تکرار مجدد آن ها را فراموش می کند و فقط نقش و کاراتر را باور می کند.تیتراژ شروع، جالب و مخصوص آن نیز در نگاه اول بیننده را جذب می کند، فضای محسوس و نزدیک به عواطف انسانی و ایرانی به تصویر کشیده در مسافرخانه سعادت یکی دیگر از نکات قابل تامل این سریال است البته از محمد رحمانیان جز این، تصور و توقعی نیست.او این بار با نگرش کامل و بی عیبش شاهکاری دیگر را به مخاطبان تحویل داده است. محمد رحمانیان طراح، نویسنده و کارگردان مسافرخانه سعادت است او نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر در ایران است که در هر اثرش با یک شیوه جدید و نو عمل کرده و دست به خلق اثر تئاتری زده است.وی متولد ۲۹ آذر ۱۳۴۱ تهران و دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران(۱۳۷۰) و کارشناسی ارشد از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است، رحمانیان تئاتر را از سال های ابتدای دهه ۶۰ با نمایش هایی چون سرود سرخ برادری ، عروسک ها و دلقک ها و... شروع کرده است.
نیمکت و توی گوش سالمم زمزمه کن را نیز محمد رحمانیان نوشته و کارگردانی کرده است.
جالب است بدانید مهتاب نصیرپور بازیگر خوب سینما، تئاتر و تلویزیون همسر این کارگردان موفق است.
● کلید اسرار برای حل مشکلات
اگر به مجموعه های ماورایی کلید اسرار علاقه دارید سری جدید این سریال دوباره شروع شده است.
موزیک خاص سریال و فضاهای کهنه و بی آلایش آن تاثیر مثبت و قابل توجهی بر اذهان مردم داشته است.
این مجموعه با روایت داستان هایی واقعی و اخلاقی توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.
با مقدمه ای کوتاه که توسط مجری بیان می شود داستان آغاز می شود، صدای مجری البته دوبلور آن جرس و موثر است به طوری که بیننده برای دیدن ادامه سریال ترغیب و تشویق می شود.
اما بازی های خشک و غیر منتظره بازیگران آن باعث ایجاد کاستی و نقص هایی گاه به گاه در سریال می شود.(البته این نوع بازی ها برای ما نامانوس و غیر ملموس است و شاید از نگاه کشور سازنده طبیعی و حتی جذاب باشد)
اگر با تامل و نگاهی متفاوت کلید اسرار را تماشا کنید مطمئنا نکاتی برای آموختن و تامل کردن خواهید یافت.
این سریال را یکشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه ۳ ببینید.
● ملو درامی کمی تا قسمتی آبکی
چند وقتی است که جای یک سریال ملودرام اجتماعی در تلویزیون حسابی خالی است اکثر تولیدات سیما این روزها آثار مناسبتی، زندگینامه و یا تاریخی شده است.
اما شبکه دومی ها دست به کار شده اند و سریع و بی تعلل این خلاء را پر کرده اند و سریال آن سوی دریا، این سوی خاک را در حال پخش دارند.
هر چند که این تعجیل باعث شده نوع ساختار و داستان پردازی آن به صورتی کامل و حرفه ای انجام نشود.
این سریال که محصول مرکز خلیج فارس است در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید شده و سعی دارد در این مدت به شدت مخاطبان را با صحنه های درام و اشک آلودش تحت تاثیر قرار دهد.
داستان سریال که علی اوسیوند هم در آن بازی می کند، درباره یک مرد بدبخت و بیچاره به نام مراد است که بی گناه در یک کشور اجنبی (امارات) به زندان می افتد و وقتی بعد از گذشت چند سال آزاد می شود، به فکر انتقام از مسبب زندان رفتنش می افتد.
این سریال یکشنبه ها ۲۱ و ۳۰ دقیقه از شبکه ۲ پخش می شود.
● آن چه گذشت در جعبه جادویی
با پایان یافتن مجموعه های مناسبتی ماه مبارک خلاء و فقدان عجیبی در تلویزیون ایجاد شده است و با این که سریال های تلویزیونی روال عادی و همیشگی خود را گرفته است اما همچنان بی نظمی و بی برنامگی در پخش مشخص است که این بی نظمی ها موجب شده مخاطبان جعبه جادویی خلاء را احساس کنند.
سریال های ماه مبارک خوب یا بد توانست بینندگان زیادی را جذب کند، به طوری که فقدانش موجب احساس احتیاج و کمبود در مردم شده است، هر چه زودتر تولیدکنندگان باید به این احساس نیاز پاسخ داده و دست به تولیدات روتین و همیشگی و یا سریال جذاب و قابل تاملی بزنند.
● حقوقتان را بدانید
برنامه کارشناسی حقوق شهروندی از فکر و ایده های بکر تلویزیون است که با نگرشی باز و بیانی ساده سعی در آموزش حق و حقوق مردم به آن ها دارد.
برنامه ای آموزشی و شیوا که نوعی کتاب قانون مصور است و به صورت مبسوط و باز شده ماده های قانونی تبصره ها و بندهایش را بیان می کند.
اما تعداد افراد و کارشناسان در زمان اندک باعث شده به علت سنگین بودن برنامه بیننده دچار سردرگمی و درک نکردن اصل موضوع شود.
حقوق شهروندی مجموعه ای است که با هدف آشنایی و دستیابی به آگاهی در مورد حقوق و قوانین ساخته شده است، این مجموعه را می توانید هر روز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه از شبکه ۲ مشاهده کنید.
● تکراری دوست داشتنی با سریال امام علی (ع)
که هر چند بار هم که عاملین تلویزیون تصمیم به تکرار آن بگیرند، هنور پر بیننده است، سریال تاریخی و خوش ساخت امام علی که حالا با پخش سریال حضرت یوسف بیشتر قدرآن را می دانیم از شاهکارهای تولید شده در تاریخ دنیای تصویر است.
میرباقری با درایت و مطالعه سراغ تولید این اثر رفته است و این سریال از هر لحاظ پایبند به تاریخ و گذر زمان است.
بازی داریوش ارجمند، اصغر همت و همین طور ویشگا آسایش در نقش قطام و مرحوم حسن فتحی (روحش شاد) در نقش عمروعاص به یادماندنی و ماندگار است.
(موسیقی آن همچنان پر شور، با ابهت و خاص است)
● چراغ خاموش در سازمان میراث فرهنگی
برنامه جنجالی و پر مخاطب چراغ خاموش بعد از ماه رمضان با قدرتی مضاعف برنامه تحلیلی و انتقادی زیبایی را در مورد میراث فرهنگی و گردشگری ارائه داد.
امیر حسین مدرس نیز با تحول ظاهری و تابلوی خودش (اشاره به سبیل مخملشان) همچنان سمج و بی رو دربایستی عملکرد مدیران و مسئولان مربوط را به چالش می کشد.
پی گیری ها و بررسی های پی در پی و کامل بچه های چراغ خاموش مثال زدنی و آموزنده (برای خبرنگاران محترم) است.
بررسی اماکن تاریخی و چگونگی مراقبت از آن ها محوریت برنامه بود. این برنامه یک شنبه ها ساعت ۲۳ از شبکه یک پخش می شود.
● دیداری با کلانتر در نیمه شب ها
اگر بیننده جعبه جادویی در نیمه شب هستید حتما شاهد پخش مجدد سریال کلانتر بوده اید.
سریالی که بزرگ ترین نکته مثبت و قابل عرفش که تا حدودی به یک برگ برنده بدل شده است حضور ایرج نوذری می باشد، هر چند که متاسفانه کلانتر در برنامه بازیگری نوذری جایگاهی ندارد و متاسفانه او نتوانسته به خوبی نقش یک کلانتر را ایفا کند.
خلاصه این که سریال در زمان پخش برای اولین بار دست آوردی نداشته چه برسد به این که بخواهد تکرارش جذاب باشد.
البته برای کسانی که موقع خواب علاقه دارند تلویزیون روشن باشد و حتما سریالی ببینند بد نیست به طور کلی برای خالی نبودن عریضه کلانتر را ببینند.
● یوسف در انحصار یک خانواده
با بزرگ شدن یوسف و ماجرای زلیخا، سریال به جاهای حساس رسیده است و دیگر یوسف کوچک (حسین جعفری) جای خود را به یوسف بزرگ (مصطفی زمانی) داده است.
▪ جالب است بدانید این دو یوسف پسر دایی، پسر عمه هستند (از این جا نتیجه می گیریم با خانواده ای زیبارو مواجه هستیم)
از حاشیه ها که بگذریم در قسمت صحنه مواجه شدن یوسف و زلیخا نشان داده شد که اوج داستان است.
ظهور شیطان با گریم ضعیفش و جلوه های ویژه صحنه کمی مضحک و بچگانه بود، بازی جناب پپوتی فار و طرز بیانش غیر واقعی و منفعل بود.
▪ جالب است بدانید: مصطفی زمانی از بین سه هزار نفر داوطلب انتخاب شده است و جالب تر این که این صحنه ها که امروز می بینید چهار سال پیش ضبط و تولید شده است.
صدای تاثیرگذار و با نفوذ مصطفی زمانی از نکات قابل تامل و توجه برای تولیدکنندگان دنیای حقیر است.
● نگاهی به همه شبکه ها
▪ اگر اهل دیدن فیلم سینمایی هستید و برای چشمان و ذهنتان ارزش قائلید به سراغ برنامه سینما اقتباس بروید، این برنامه به صورتی مبسوط به سینمایی ها و منابع اقتباس شده از آن می پردازد.
سینما اقتباس یکشنبه ها ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه از شبکه ۴ پخش می شود.
▪ با وقفه ای که در ماه مبارک در پخش سریال ها ایجاد شد، نگرانیم پخش بعضی از سریال ها را به فراموشی سپرده باشید.
روزگار قریب را از دست ندهید (دوشنبه ها ساعت ۲۱ شبکه ۳)
▪ اگرمی خواهید نقدی متفاوت با «نودر» مشاهده کنید به سراغ برادر ناتنی و رقیب این برنامه بروید.
ورزش از نگاه ۲ را با اجرای دوست داشتنی «جهانگیر کوثری» جمعه ها در ساعت ۱۰ دقیقه بامداد از شبکه دو ببینید.
▪ ارتباط نزدیک یک برنامه تحلیلی و کارشناسی است که از شبکه ۴ روزهای زوج ساعت ۱۵ پخش
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید