جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر داروهای والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش


بررسی اثر داروهای والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش
● مقدمه:
والپوریک اسید، اسید چربی است که معمولا بصورت والپورات سدیم تجویز شده و یکی از داروهای مهم ضد صرع محسوب می‌شود. این دارو در انسان، موش، رات و میمون خواص تراتوژنیک دارد. تحقیقات انجام شده نشانگر این است‌که والپورات سدیم باعث کاهش وزن و بروز بد شکلی در اندامها می‌شود. این اسید از بروز ناهنجاریهای جنینی جلوگیری نموده و والپورات با متابولیسم فولات جنین مقابله می‌کند.
● مواد و روشها:
در این تحقیق تاثیر والپورات سدیم و فولیک اسید بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش در دو گروه آزمایشی بررسی شد. موشهای باردارگروه آزمایشی I در روز هشتم بارداری ۲۰۰mg/kg والپورات سدیم بصورت داخل صفاقی دریافت ‌کردند. موشهای باردار گروه آزمایشی II همزمان ۲۰۰mg/kg والپورات سدیم و ?mg/kg فولیک اسید تحت همان شرایط دریافت نمودند.در روز سیزدهم جنینی، جنین ها از رحم خارج شده و از نظر ماکروسکوپی و میکروسکوپیک مورد بررسی قرارگرفتند.
● یافته‌ها:
والپورات سدیم باعث‌کاهش وزن جنینها و تاخیر در رشد اندامهای جنین موش بصورت بیرون زدگیهای در ناحیه جانبی شکمی جنین می‌شود. میانگین وزن درگروه شاهد درگروه ۱VPA و در گروه ۲FA و VPA می‌باشد. با ۰۵/۰ P< اختلاف معنی‌داری بین گروههای شاهد و آزمایشی I و همچنین آزمایشیI و II دیده می‌شود. اسید فولیک می‌تواند از بروز کاهش وزن و ناهنجاری جوانه اندام جلوگیری ‌کند.
● نتیجه‌گیری:
کاهش وزن جنینها و ایجاد ناهنجاری در اندامها عمدتا مربوط به آثار تخریبی VPA بصورت‌کاهش تکثیر عروق خونی و شرایط تغذیه‌ای نامناسب جنین است. والپورات باعث ایجاد جهش در آنزیم ۱۰-۵ methylene hydrofolate reducytase شده و متعاقب این جهش، کاهش وزن و ناهنجاری اندام مشاهده می‌شود. کافی نبودن اسید فولیک باعث تاخیر در رشد داخل رحمی جنین می‌گردد.
معصومه زیرک جوان مرد
فرحناز نوروزنی نیا
زهرا یکتا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید