جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

Zen Portable Media Center


Zen Portable Media Center
مدل Creative Zen Portable Media Center یکی از اولین دستگاه‌های پخش موسیقی است که از سیستم‌عامل Windows Mobile-based Portable Media Center استفاده می‌کند که مدل‌های سامسونگ و iRiver نیز در این رقابت از آن عقب نماندند. Zen PMC با ظرفیتی معادل ۲۰GB دارای خصوصیات منحصر به فردی می‌باشد که باعث راحتی در جستجو و استفاده از انبوهی از فایل‌های موسیقی، ویدئو و عکسها و تصاویر می‌شود. این دستگاه طوری طراحی شده است که بطور یکپارچه با Windows Media Player ۱۰.۰ بر روی هر کامپیوتر مجهز به ویندوز XP سازگاری دارد.
● طراحی
Portable Media Center با بدنه‌ای با دوام و رویه‌ پلاستیکی مشکی براق و پشتی متالیک دارای اندازه‌ ۱۴ در ۸.۶ در ۳ سانتی‌متر می‌باشد و وزنی حدود ۳۳۱ گرم دارا می‌باشد. Creative Zen PMC دارای ویژگی‌های فیزیکی گیرائی همچون صفحه‌نمایش TFT LCD می‌باشد که بسیار مناسب برای دیدن فیلم‌های ویدئویی، عکس‌ها، آلبوم تصاویر و منوها می‌باشد. وضوح صفحه‌نمایش در داخل خانه و محل‌های سایه بسیار روشن و واضح می‌باشد اما در خارج از خانه و زیر نور خورشید مناسب نمی‌باشد. در نور مستقیم خورشید بهتر است که نور پشت زمینه (backlight) را خاموش کنید در نتیجه نور خورشید صفحه‌نمایش را روشن می‌کند و همچنین در مصرف باطری نیز صرفه‌جویی می‌شود.
در صفحه‌اصلی Zen PMC شما با دکمه شروع که بر روی آن آیکون ویندوز قرار دارد مواجه می‌شوید که بطور مستقیم دسترسی شما به منوهای اصلی را امکان‌پذیر می‌سازد و باعث راحتی راهبری و کنترل این دستگاه می‌شود.
قسمت سمت چپ Zen PMC شامل دکمه‌های چهار طرفه دایره‌ای به همراه دکمه انتخاب و دکمه بازگشت می‌باشد. در قسمت سمت راست شما با دکمه‌های اختصاص داده شده برای کنترل صدا مواجه می‌شوید که در زیر آن دکمه‌های دایره‌ای کنترل play/pause، forward و rewind قرار دارند.
به همراه دکمه روشن/خاموش چهار دکمه دیگر دیگر از پیش برنامه‌ریزی شده در یک ردیف در قسمت بالای این دستگاه قرار دارند. یکی از این دکمه‌ها شما را مستقیما به بخش فیلم‌ها، موسیقی‌ها، آلبوم‌ها، خوانندگان و یا تصاویر مورد علاقه‌ (favorite) می‌برد. این قابلیت بسیار مفید می‌باشد زیرا همانطور که می‌دانید جستجو در ۲۰GB اطلاعات کار چندان آسانی نیست.
همانطور که انتظار می‌رود برای کنترل این دستگاه باید از هر دو دست استفاده شود. گاهی اوقات اشتباها به جای اینکه دکمه انتخاب در سمت چپ را فشار دهید، انگشت دست راست شما روی دکمه play می‌رود و این به دلیل حساسیت بالای دکمه‌ها می‌باشد.
ورودی آداپتور برق در سمت چپ و سوئیچ hold، پایه خروجی صدا/تصویر و پایه هوشمند هدفون در سمت راست و اتصال USB ۲.۰ در قسمت زیرین Zen PMC قرار دارد. در قسمت پشت نقره‌ای این دستگاه باطری پولیمر lithium-ion با قابلیت جدا شدن وجود دارد.
در گوشه پایین سمت راست Zen PMC یک بلندگوی کوچک قرار دارد ولی به هیچ عنوان صدای ضعیفی ندارد. همچنین هنگامیکه بطور تصادفیهدفون از پایه خارج شود، دستگاه بطور اتوماتیک صدا را قطع می‌کند تا باعث مزاحمت دیگران نشود.
Zen PMC به همراه کابل خروجی صدا/تصویر، کابل USB ۲.۰، کیس قابل‌حمل به همراه پایه داخلی، یک جفت هدفون، دفترچه راهنما، سی‌دی نصب و آداپتور برق ارائه می‌شود.
● خصوصیات
Zen PMC مشابه WMP۱۰ طراحی شده است و همانند آن اطلاعات و فایل‌های دستگاه شما را نمایش و پخش می‌کند ولی در قالبی فشرده‌. این خصوصیات شامل همه‌چیز می‌شود، از MP۳ گرفته تا تصاویر JPEG و دانلود فیلم‌ و پخش فیلم‌های خانگی.
همه PMC‌ها از WMV (نسخه‌های ۷، ۸ و ۹) در ۳۲۰x۲۴۰ پیکسل، سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و سرعت ارسال بیت تا ۸۰۰Kbps پشتیبانی می‌کنند. به‌همین نحو همه دستگاه‌های PMC می‌توانند به پخش WMA، MP۳ و فایل‌های JPEG بپردازند. اگر شما فایل‌هایی از نوع دیگر همانند MPEG، MPEG-۲، DVR-MS، TIFF، WAV، AVI و مانند اینها داشته باشید، احتیاج است که آنها به فرمت‌ و سایز سازگار با PMC تبدیل شوند. WMP۱۰ تبدیل این فرمت‌ها را برای شما انجام می‌دهد و فایل‌های اصلی دست نخورده باقی می‌مانند. این مهم است که شما بدانید فرمت‌هایی مانند MPEG-۴ و DivX با Zen PMC سازگاری ندارند و شما باید برای اجرای آنها از پلاگین‌های اضافی بر روی WMP۱۰ استفاده نمایید.
● نمایی از منوی راهبری PMC
رابط کاربری Zen PMC بسیار شبیه Media Center است. منوی استارت آن شامل پنج انتخاب اصلی می‌باشد که عبارتند از: My TV، My Music، My Pictures، My Videos و Settings. با یکبار وارد شدن به منوی اصلی شما قادر خواهید بود به راحتی محتویات را دسته‌بندی‌ کنید. طراحی ابتکاری افقی/عمودی منوی رابط کاربری امکان مرور عنوان‌ها و محتویاتشان را به صورت آسان فراهم می‌سازد. برای مثال با انتخاب عنوان My Music یک لیست عمودی باز می‌شود که شامل گزینه‌های خواننده، آلبوم، آهنگ، نوع و لیست پخش می‌باشد که با حرکت چپ و راست، محتویات هریک در زیر آن نمایان می‌شود.
بعلاوه شما می‌توانید فایل‌های ویدئویی را بر اساس جدید بودن، اسم یا تاریخ دسته‌بندی کنید، همچنین تمام فایل‌های ویدئویی دارای قابلیت بازگشت اتوماتیک می‌باشند. شما می‌توانید تا ۱۰ فیلم ویدئویی را در bookmarked خود داشته باشید و با قابلیت بازگشت اتوماتیک به تماشای آنها از نقطعه‌ای که قطع شده‌اند بپردازید. در قسمت My TV شما می‌توانید تا ۵ نمایش تلویزیونی را ضبط شده را مشاهده نمایید و هر کدام از آنها بطور مستقل اسم گذاری نمایید. در قسمت My Photos می‌توانید همزمان با مشاهده تصاویر به موسیقی دلخواهتان گوش دهید و پارامترهای مربوط به نمایش اسلایدی را تنظیم کنید.
هنگامیکه به آهنگی گوش می‌دهید، شما با صفحه گرافیکی Now Playing مواجه خواهید شد که در آن برچسب اطلاعات فایل صوتی (ID۳) شامل نام موزیک، نام خواننده، نام آلبوم، سبک و ... را خواهید دید. با فشردن دکمه‌های چپ و راست کنترل‌کننده شما به عملکردهای اضافی مانند اکولایزر، امتیاز کاربر و حتی گزینه خرید سی‌دی دست پیدا خواهید کرد.
صفحه تنظیمات شامل اکولایزر می‌باشد که دارای هفت حالت از پیش تعیین‌شده می‌باشد. دیگر تنظیمات عبارتند از:
▪ Display
▪ Effects، International
▪ Restore Original Settings
▪ Information
می‌باشد.
● کارایی
Creative Zen Portable Media Center همانند مدل‌های دیگر PMC دارای مشخصه‌های سخت‌افزاری استانداردی شامل پردازنده ۴۰۰MHz Intel XScale، رم ۶۴MB، رام ۲MB، پورت USB ۲.۰ و کیفیت تصویر ۳۲۰x۲۴۰ پیکسل می‌باشد. شایان ذکر است اندازه صفحه‌نمایش و هارد درایو نسبت به نوع مدل و کارخانه متفاوت می‌باشد.
فایل‌های ویدئویی بر روی صفحه‌نمایش ۹.۵ سانتی‌متری این دستگاه دقیق و واضح دیده می‌شوند. کیفیت صدای این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه (همچون Creative Zen Touch) با ۹۰ دسی‌بل نسبت سیگنال به نویز پایین‌تر می‌باشد، اما همین صدا بسیار گیرا و موثر می‌باشد، بویژه زمانیکه به تماشای فیلم می‌پردازید.
ما متوجه شدیم که در هنگام عقب و جلو کردن آهنگها در بعضی مواقع کمی تاخیر به وجود می‌آید. البته این جای نگرانی ندارد و پردازنده ۴۰۰MHz به اندازه کافی سریع است و در اکثر موارد مناسب می‌باشد.
باطری Zen قابلیت پخش بیش از ۷ ساعت فیلم، و تا ۲۲ ساعت موزیک را دارا می‌باشد. اکثر کاربران به اجرای ترکیبی از فایل‌های ویدئویی، صوتی و تصاویر می‌پردازند که در این هنگام عمر واقعی باطری بین ۱۰ تا ۱۵ می‌باشد. سرعت انتقال داده‌ها در Zen PMC متعادل می‌باشد و با استفاده از ویندوز اکسپلورر ۲.۵ مگابایت در ثانیه و با استفاده از WMP۱۰ برابر با ۲ مگابایت در ثانیه می‌باشد، که هر دو از طریق USB ۲.۰ صورت می‌گیرد.
منبع : تراشه


همچنین مشاهده کنید