دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

جست‌وجوی معنایی گامی در تحول موتورهای جست‌وجو


جست‌وجوی معنایی گامی در تحول موتورهای جست‌وجو
در دنیای مجازی امروز هر چند وقت یک بار، یک شرکت جدید با ایده جالبی برای کارآمدتر ساختن ابزار موتور جست‌وجو ظهور می‌کند؛ درست مانند گوگل که در اواخر دهه نود به یک باره ظاهر شد اکنون شرکت پاورست با اسلحه‌ی سری جست‌وجوی معنایی (سمانتیک) جدیدترین شرکتی است که به این عرصه پا گذاشته است.
ده سال پیش گوگل، شرکت کوچکی بود اما لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران ‌آن، ایده‌ی مربوط و مناسب کردن انبوه نتایج جست‌وجوی گیج کننده را در سر داشتند و تقریبا به نظر می‌رسید راهی را برای هوشمند‌تر کردن موتورهای جست‌وجو نسبت به یاهو، آلتاویستا و Excites آن زمان یافتند.
یک دهه‌ی بعد، این ایده یعنی جست‌وجوهای صفحه‌بندی شده مبتنی بر کلید واژه به استاندارد پذیرفته شده تبدیل شد و اگرچه ممکن است در نظر اول این گونه به نظر برسد اما موتورهای جست‌وجوی امروزی آنچه که واقعا بتوان هوشمند نامیدشان نیستند.
موتورهای جست‌وجوی امروزی هنوز مبتنی بر به اصطلاح روبات‌ها، برنامه‌های خودکاری که صفحات وب را اسکن کرده و کپی آن‌ها را در پایگاه داده‌ی عظیمی که ایندکس نامیده می‌شود، ذخیره می‌کنند، هستند.
الگوریتم استخراج اطلاعات به‌منظور ایجاد ارتباط میان صفحات وب و محاسبه‌ی رتبه‌بندی صفحات از طریق ایندکس کار می‌کند و از روش پیچیده‌ای برای اتصال این صفحات وب به واژه‌های جست‌وجو استفاده می‌کند و هرچه هوشمندتر باشد، تبلیغات مرتبط تری می‌تواند در یک صفحه نتایج جست‌وجو به نمایش درآید.
با وجود این حقیقت که گوگل ابزار جست‌وجو و بک‌اند ایندکس عظیم خود مانند ترکیب مجموعه‌ای از ایندکس‌های مختلف (متن، تصویر، نقشه، ویدیو و غیره) را بهبود می‌بخشد، به نظر می‌رسد سرعت نوآوری در فضای جست‌وجو متوقف شده است.
درست مانند ده سال قبل کاربران هنوز واژه‌های جست‌وجو را وارد کرده و با فهرستی از صفحات وب روبه‌رو می‌شوند.
البته باید قبول کرد کاربران نسبت به ده سال قبل اکنون آنچه را که در جست‌وجوی آن هستند در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو می‌یابند اما با کاهش یافتن مربوط بودن نتایج، کاربران با انبوهی از اطلاعات بی‌ارزش روبه‌رو می‌شوند و به همین دلیل اغلب مجبورند جست‌وجوی خود را با اطلاعاتی از پایگاه‌های داده‌ی اینترنتی دیگر مانند ویکی پدیا کامل کنند.
اما در این میان پاورست ایده‌ی متفاوتی دارد؛ موتور جست‌وجوی این شرکت تنها هر صفحه آنلاین را ایندکس نمی‌کند بلکه سعی می‌کند محتوای خود را درک کند.
جست‌وجوی معنایی بخشی از یک ابتکار وب معنایی گسترده‌تر است که برخی از آن به عنوان وب ۳.۰ نام برده‌اند. در وب معنایی اطلاعات از منابع مختلف مرتبط شده و ارتباط با معنایی میان تکه‌های مختلف اطلاعات آنلاین ایجاد می‌شود.
هر اندازه که وب ۲.۰ مانند شبکه‌های اجتماعی به همکاری و اشتراک اطلاعات آنلاین معروف بوده و است، وب ۳.۰ واژه‌ای که این روزها بسیار مورد بحث است، معمولا به عنوان روش تبدیل وب به یک پایگاه داده عظیم و ایجاد درک در میان حجم وسیع اطلاعات آنلاین اطلاق می‌شود.
پاورست در مرحله آزمایشی اولیه بوده و قلمرو محدودی دارد زیرا ایندکس آن تنها شامل اطلاعات پایگاه داده ویکی پدیا و متاوب تکنولوژی است؛ این موتور جست‌وجو از این دو منبع برای ایجاد یک مجموعه حقایق مفید مرتبط با تقاضای جست‌وجو استفاده می‌کند.
پاورست به جای برخورد با صفحات به عنوان یک بخش از واژه‌های ایندکس شده بدون معنی، هر جمله را تجزیه کرده و معنی احتمالی آن را استخراج می‌کند. این روش نتایج جست‌وجوی موثرتر و هوشمندانه‌تر از آنچه موتورهای جست‌وجوی فعلی می‌توانند فراهم کنند به همراه دارد.
اگر چه برخی از تحلیلگران این صنعت پاورست را مورد تحسین قرار داده‌اند اما کارشناسان تردید دارند پاورست بتواند روابط خود را از ویکی‌پدیا و متاوب تکنولوژی به هزاران ارایه کننده‌ی محتوای اینترنتی گسترش دهد.
متقاعد کردن پدید آورندگان محتوا برای همکاری با پاورست و ارایه‌ی محتوای کپی‌رایت دارشان برای جست‌وجوی معنایی زمان و انرژی زیادی خواهد برد.
پاورست به عنوان یک شرکت تازه تاسیس سرمایه محدودی دارد و پول چیزی است که این شرکت به آن نیاز دارد؛ سرمایه‌گذاران فعلی این شرکت مدعی‌اند برای تامین رشد پاورست و گسترش فن‌آوری آن برای فهرست کردن ۲۰ میلیارد صفحه متعهد شده‌اند.
پاورست در نتایج جست وجو تبلیغات نشان نمی‌دهد و در حالی که تبلیغات بخشی از فعالیت این شرکت به عنوان منبع درآمد است اما برنامه‌ای برای استفاده از تبلیغات مبتنی بر کلید واژه‌های معمول ندارد و به جای آن این شرکت قصد دارد معنی تقاضاهای جست‌وجو را با تبلیغات نمایشی مربوط تطبیق دهد.
ناظران صنعتی این شرکت را تحت نظر قرار دارند زیرا فن‌آوری آن می‌تواند با وعده‌ی عرضه‌ی جست‌وجوی معنایی برتری گوگل را مورد تهدید قرار دهد.
جدیدترین آمار شرکت کام اسکار که بر اساس آن سهم گوگل در بازار جست‌وجوی اینترنتی از ۸/۵۹ درصد در ماه مارس به ۶/۶۱ درصد در ماه آوریل رسید، نشان می‌دهد گوگل متوقف شدنی نیست و یاهو و مایکروسافت همچنان با فاصله‌ی زیاد در پشت این غول اینترنتی قرار دارند.
تنها تفاوت مایکروسافت و یاهو با شرکت نوپایی مانند پاورست می‌تواند این باشد که در حالیکه این دو رقیب دیرین سعی می‌کنند از پشت سر به گوگل برسند، اگر پاورست به عنوان شرکت جوانی که دورنمای جدید و روش نوآورانه‌ای دارد بتواند محصول جست‌وجوی برتری عرضه کند که مورد علاقه‌ی کاربران باشد ممکن است فرصت بهتری برای تغییر قواعد بازی در این عرصه داشته باشد.


منبع : مدیا نیوز

مطالب مرتبط

از سرگیری ارتباط Google و Yahoo

از سرگیری ارتباط Google و Yahoo
همانطور که احتمالا این اواخر خوانده اید، Yahoo مدتی است ارتباط خود را با Google از سرگرفته است و نمایش موتور جستجوگر Google را که به Yahoo.com منتج می شود ادامه خواهد داد.
شک و شبه های بسیاری در مورد اینکه آیا Yahoo این موافقتنامه را از سر می گیرد یا خیر وجود داشت به خصوص اینکه اعضای Yahoo بر این باور بودند که ارتباط با Google مخاطبین Yahoo را پراکنده کرده است. در حقیقت Nielen/Net Ratings اخیرا برای نخستین بار تعداد مخاطبین جدید موتورهای جستجو را برای ماه آگوست منتشر کرده است. در حالی که Yahoo همچنان در تلاش است تسلط خود را بر MSN حفظ کند، بعید به نظر می رسید که روابطش را با یکی از بزرگترین موتورهای جستجوگر رقیب ادامه دهد در حالی که انتخاب Inktomi یا FAST رقیب محسوب نمی شوند می توانست نیازها را برآورده کند. اگر چه هنگامی که به نیروی نام و شهرت Google توجه کنید و کیفیت موتور جستجوگرش را در نظر بگیرید، می توانید Yahoo را برای ادامه رابطه با Google ببخشید. چنانکه نقل است " با دوستانت صمیمی باش، با دشمنانت صمیمی تر " .
● تغییر عمده
پس از ماهها تامل، در نهایت Yahoo اعلام کرد که ارتباط خود را با Google ادامه خواهئد داد شگفت اینکه استراتژی که Yahoo انتخاب کرده ورای حفظ رابطه به تنهایی است. چنانچه از دهم اکتبر نتایج فهرست Yahoo و صفحات وب Google به صورت مجزا نمایش داده نخواهد شد، در عوض ترکیب شده و اصطلاح جدید Web Matches ایجاد می کند.
این پیوندهای وب ترکیبی از نتایج فهرست های Yahoo و Google خواهند بود اما آنچه که به نمایش در می آید با استفاده از الگوریتمهای خود Yahoo است . این ساختار ترکیبی با ترتیب پیشین متفاوت است که توسط آن Yahoo تنها نتایج Google را هنگامی نشان می داد که در فهرست هایش پاسخی برای مورد جستجوی طرح شده وجود نداشت. با این پیوند جدید وب دیگر لوگوی Google در سمت چپ بالای صفحه نمایش داده نمی شود و تنها راه برای مشخص شدن اینکه نتیجه متعلق به فهرست Yahoo است اتصال به قسمتی از پایین صفحه به نام "More sites about" و یک فلش گرافیکی قرمز رنگ خواهد بود. این عمل به مخاطبین Yahoo اجازه می دهد که از میان فهرست Yahoo سایتهای مرتبط بیشتری را ببینند و روی مورد دلخواه شان کلیک کنند .
در حالی که نتایج جستجوی جدید از الگوریتم Yahoo استفاده می کنند، بررسی های اولیه نشان داده است که این الگوریتم به الگوریتم خود Google بسیار شبیه است و در برخی موارد یافتن تفاوتی میان این دو بسیار دشوار است.
● تاثیر بر وب سایت شما
به این ترتیب این تغییر برای شخصی که به دنبال جایگاه بالاتری در Yahoo است چه تفاوتی ایجاد می کند ؟ عمده ترین سوال بر این مسئله متمرکز است که پرداخت ۲۹۹ دلار برای عضو شدن در فهرست Yahoo چه سودی دارد؟ در حالی که استفاده کنندگان Yahoo از میان فهرستی که توسط افراد ویرایش شده است عبور می کنند اغلب ترجیح می دهند از عملیات جستجو برای یافتن محصولات یا خدماتی که جویایش هستند استفاده کنند. با در ذهن داشتن این مطلب، اغلب شرکتها قادر خواهند بود از ترافیک ارسالی از Yahoo بدون اینکه ۲۹۹ دلار در سال بپردازند، استفاده کنند. این شیوه، زمانی تنها راه بدست آوردن شانس رتبه بالا داشتن در نتایج موتور جستجوگر Yahoo بود. به این ترتیب چرا افراد باید پرداخت ۲۹۹ دلار به Yahoo ادامه دهند در حالی که می توانند به سادگی از طریق فهرست Google به هدفشان برسند؟
البته مستقیما توسط Yahoo وارد فهرست شدن فوایدی دارد اولا فهرست شما در توضیحات و تیترهای ویرایش شده Yahoo نمایش داده می شود که عموما ساختار بهتری از نتایج Google دارند . نتایج Google توضیحات را بر اساس جایگاه کلمه کلیدی در متنهای وب سایت نمایش خواهد داد. این برای مشخص کردن ارتباط یک وب سایت حداقل با کلمه کلیدی سودمند است ، اما اغلب نامرتب و نامناسب به نظر می آید و هنگامی که نتایج Google در کنار صفحات منظم و ویرایش شده Yahoo قرار بگیرد میزان کلیک های Google کاهش می یابد. دوما عضو فهرست Yahoo بودن می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر رتبه شما در Google داشته باشد. هنگامی که Google وب سایتهایی را که با سایت شما مرتبط هستند دوره می کند یک عضو فهرست Yahoo بودن در دریافت جایگاه بالاتر در Google تاثیر بسزایی دارد. انتخاب خروج از فهرست Yahoo با هدف بدست آوردن جایگاه در Google می تواند در رتبه بندی سایت شما زیان داشته باشد. اینها شرایطی هستند که کاملا تحلیل نشده اند اما چنانچه مشخص است با عضو نشدن در فهرست Yahoo ممکن است شانس خود را برای رتبه بالا داشتن به مخاطره بیندازید. در نتیجه رتبه Yahoo شما در این فرایند زیان خواهد دید.
● تصمیم گیری
Yahoo قالب جدید را برای نتایج جستجو برای چند هفته امتحان کرده است و حدس من این است که آنها در آینده آن را کمی پیچیده ترخواهند کرد. تاثیر کلی این تغییر تا حداقل چند هفته آشکار نخواهد شد در این میان یک شرکت چه استراتژی باید در پیش بگیرد ؟ ۲۹۹ دلار برای فهرست Yahoo بپردازد یا به Google متوصل شود ؟ پاسخ بستگی به بودجه شما دارد. اگر شرکت شما بودجه محدود دارد ممکن است مایل باشید با انتخاب Google ارزش فوایدی را که از عضویت Yahoo دریافت می کنید، با از دست دادنش، درک کنید. هرچند اگر منابع مالی دارید می توانید همچنان از فهرست Yahoo بهرمند شوید و از این تردید که آیا سایت شما در این نتایج جستجوی جدید و کامل تر Yahoo نشان داده خواهد شد یا خیر، رهایی یابید.

وبگردی
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!