پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بهترین مرورگر کدام است؟


بهترین مرورگر کدام است؟
تا همین اواخر، اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، با اختصاص بیش از ۹۰ درصد مشاهدات انجام شده از صفحات اینترنتی به خود، یکه تاز این میدان بود اما، با تحولات اخیری که تنها در طول سه ماه گذشته در دنیای مرورگرهای اینترنتی روی داد، به نظر می رسد که دیگر این آمار و ارقام زیاد هم قابل اتکاء نباشند. در این جا با نگاهی به قابلیت های مرورگرهای جدیدی که پا به این عرصه گذاشته اند، به بررسی اجمالی آن ها می پردازیم تا ببینیم کدام یک در استفاده های تجاری و بازرگانی بهترین است.
● اینترنت اکسپلورر ۸ بتا ۲ شرکت مایکروسافت
انتشار نسخه IE۸ Beta ۲، نشان می دهد که مایکروسافت همچنان در تلاش است تا موقعیت برتر خود را حفظ کند. عمده تمرکز بر روی سازگاری با استانداردهای اینترنتی و ارتقاء امنیتی است اما، مایکروسافت با افزودن برخی امکانات می خواهد محتوا را به روش های متفاوتی نمایش دهد.
IE۸ مطلوبیت بیشتری با استانداردهایی چون HTML و CSS دارد اما، همین مسئله منجر به بروز مشکلاتی برای کاربران تجاری شده است. بسیاری از شبکه های اینترانت و نرم افزارهای مبتنی بر وب در شرکت ها طوری "کُد" گذاری شده اند که تنها با نسخه های پیشین IE کار کنند.
در همین رابطه مایکروسافت یک “compatibility view” یا "نمای سازگار یافته" ایجاد کرده تا کاربران بتوانند به نسخه های قبلی مانند IE۷ نیز دسترسی داشته باشند. در این میان ما توانستیم تقریبا یک مورد را بیابیم که تحت default mode اینترنت اکسپلورر ۸ کار نمی کرد، اما با استفاده از “compatibility view” به راحتی اجرا شد.
برای ارتقاء میزان امنیت نیز از یک فیلتر کدگذاری میان-سایتی cross-site scripting filter استفاده شده تا حملاتی را که جهت سرقت اطلاعات کلیدی طراحی شده اند، کشف و متوقف شوند.
مایکروسافت معتقد است، در جداسازی browser tab ها، برای جلوگیری از این پیامد که "بروز اختلال در یک tab، به سایر tabها نیز اثر می گذارد،" استفاده از IE۸ بسیار سازگارتر خواهد بود.
IE۸ یک اسلوب InPrivate هم دارد که اجازه نمی دهد فایل های کوچک cookies یا حتی browsing history ذخیره شوند. به عبارت دیگر، این قابلیت به تاجرانی که در سفر به سر می برند این امکان را می دهد تا به ایمیل های خود در وب کیوسک ها دسترسی داشته باشند، بدون این که از خود اطلاعاتی در ذخیره گاه مرورگر به جا بگذارند.
● Chrome شرکت گوگل
اولین مرورگر گوگل نیز بتا منتشر شد؛ اما درست مانند IE۸، این مرورگر ظاهری بسیار استوار و پرداخته شده دارد. اگر چه این مرورگر هم در مسئله سازگاری، دارای مشکلاتی است.
Chrome برای این طراحی شده که عملکرد بهتری را هنگام کارکردن با کاربری هایی همچون Google Mail و Google Docs از خود نشان دهد. این مرورگر دارای یک موتور ویژه JavaScript قوی است، و مانند IE۸ در جداسازی browser tab ها، برای جلوگیری از بروز اختلال در یک tab، که به سایر tabها نیز اثر می گذارد، موفق عمل کرده است.
Chrome یک رابط کاربر(user interface) ساده و بی نقصی نیز دارد که دسترسی و استفاده از آن را ساده کرده است، این قابلیت نیز به بسیاری از کاربران اینترنتی کمک کرده تا بدون مشکل خاصی به آن دسترسی پیدا کنند. Chrome نیز درست مانند IE۸، یک privacy mode دارد که مرور ناشناس(incognito browsing) نامیده می شود.
با تمام این اوصاف اما، Chrome نیز اشکالات خاص خود را داراست. به عنوان مثال، برای استفاده از آن، کُدهایی تعریف شده اند مبنی بر این که، کاربر باید مولفه هایی را از WebKit شرکت "اپل" بکارگیرد که مرورگر Safari نیز بر پایه آن استوار است؛ Firefox موزیلا نیز همین گونه است.
محققان امنیتی اخیرا از وجود یک حفره امنیتی پرده برداشتند که مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، "اپل" توانست آن را تعمیر کند؛ اما به هر حال، Chrome در نخستین انتشارش آسیب پذیر ظاهر شد.
مشکل دیگری که Chrome دارد این است که، برخی کاربران با این استدلال که این مرورگر پشتیبانی نشده است، اقدام به اجرای آن نمی کنند؛ و این که در برخی سایت ها نیز اصلا صفحه به درستی نمایش داده نمی شود.
● فایر فاکس ۳
این مرورگر با اختصاص ۲۰ درصد از کل صفحات اینترنتی مشاهده شده در جهان به خود، و همچنین براساس بررسی هایی که شرکت اینترنتی Net Application انجام داده است، موفقترین رقیب اینترنت اکسپلورر است.
FireFox ۳.۰.۱ نسخه جدیدی است که به تازگی منتشر شده است، و انتظار می رود نسخه ۳.۱ آن نیز تا اواخر سال جاری منتشر شود. این مرورگر نسبت به مرورگرهای قبلی حافظه کمتری اشغال کرده و قابلیت افزایش امکانات امنیتی را نیز دارد.
فایرفاکس ۳ برای حمایت از کاربران خود یک محافظ جدید بدافزار و anti-phishing نیز افزوده است، همچنان که یک تصویر(icon) نیز کنارaddress bar برای نمایش یک سری اطلاعات در خصوص سایت مورد استفاده قرار داده است. اگر چه تعداد معدودی از سایت ها از این اطلاعات استفاده می کنند اما، به اعتقاد ما این بخش کاربرد زیادی نخواهد داشت.
تعبیه یک گزینه که هنگام بستن مرورگر و با انتخاب آن، تمام browsing history, form data, cookies و فایل های دیگری که در سیستم ذخیری می شوند، به طور خود کار پاک شود، از دیگر ویژگی های بارز این مرورگر است.
آنچنان که شواهد نشان می‌دهد فایرفاکس رویکردی به اهداف قدیمی و پایه خود نیز دارد و آن چیزی نیست جز امینت، سرعت و راحتی استفاده از آن.
و بالاخره این که، از آن جایی که این مرورگر به اندازه کافی دارای محبوبیت است، ما مسائل مربوط به سازگاری در آن مشاهده نکردیم؛ البته اکسپلورر ۸ برخی از سایت ها راکمی متفاوت نمایش می دهد.
منبع : مدیا نیوز


همچنین مشاهده کنید