جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی و رایزنی عملگرایانه


روابط عمومی و رایزنی عملگرایانه
● توصیه ی اعمال نفوذ عملی
استوارت تامسون (Stuart thamson ) و استیو جان (Steve John) در یک ویرایش برگزیده از کتاب امور عمومی عملی خود، افکارشان را در مورد مدیریت موضوعات و سیار علائم برای توسعه ی تأثیرگذار کنش اعمال نفوذ مطرح کردند.
موضوعات مدیریت اصلاً در مورد شیوه ی بیان پیامها به مخاطبان سیاسی یا رسانه ها نیست. در عوض، آن در مورد دریافت موضوعات، ایجاد و گسترش و سپس ارائه آنها به شیوه ای که هدف یا فعالیت های شما را حمایت یا تضمین خواهد کرد.
این امر می تواند چالشهای قابل ملاحظه ای به عنوان برخی موضوعات ایجاد کند که به سادگی ممکن است برای ?عرضه کردن? بسیار دشوار یا درک آن برای هرکسی به غیر از آنهایی که در این زمینه کاملاً متخصص هستند بسیار پیچیده باشد. مسئله این نیست. مشاوران امور عمومی نیاز دارند تا قادر به کارکردن در مورد انواع موضوعات مختلفی باشند که گاهی اوقات خارج از دامنه ی تجربه ی کنونی آنها باشند.
درچنین مواقعی اهمیت دارد که آنها به مهارت امور عمومی خود تکیه کنند و شیوه ی خود را از طریق مسئله عملی کنند. البته کارکنان درون سازمانی قادر خواهند بود تا مهارتها و تخصص خود را صادقانه انجام دهند و متخصص شوند درحالیکه بسیاری از آنهایی که درگیر مشاوره اند شاید بیشتر کلی گرا هستند.
● کانون موضوع :
این مورد که توسط مشتری دسترسی یابد، داخلی یا خارجی بودن آنها با موضوعی که می دانند باید در مورد آن نگران باشند اما دریافت آنها در آنجا پایان می یابد، مرسوم نیست. این نقش کسانی است که با امور عمومی برای کمک به آنها در بررسی موضوع با جزئیات بیشتر سروکار دارند و تصمیم گیری در مورد آن نتیجه ای که جستجو می کنند و سپس در شکل گیری بحث کمک می کنند . تحت این شرایط یک نقش طلایی واقع بین بودن است. این مورد می تواند در مرحله ی اولیه باشد که انتظارات تاحدی که برنامه ی کاری همیشه محکوم به ناکامی می شوند، ایجاد می شود. زیرا آنها هنوز با آن مواجه نشده اند. اینجا معمولی نیست که بشنویم:
▪ ما دولت را وادار خواهیم کرد تا این لایحه را مسکوت بگذارد.
▪ من مشاور را در شماره ی ۱۰ می شناسم وی اطمینان خواهد داد که دولت این لایحه را مسکوت می گذارد.
▪ این سیاست هزینه ی بسیار زیادی برای ما دربرخواهد داشت. ما نیاز داریم که دولت سرعقل بیاید.
برای هماوردی با آنهایی که متوجه شما می شوند و به همراه یک ?بررسی واقعی در مورد آنچه قابل دسترسی هست یا نه، آماده شوید? موضوع این نیست که آیا شما درون سازمانی یا برای یک مشاوره کار می کنید هیچ راه ساده تری برای مأیوس کردن و از دست دادن یک مشتری یا یک حمایتگر نسبت به بیشتر از آنچه قول داده شده وجود ندارد.
به هرحال قبل از اینکه شما بتوانید بیرون کارکنید واقع بینانه است تا توقع داشته باشید، لازم است که قادر به درک موضوع باشید و برنامه ی کاری را طراحی و یا اهداف تکمیل کرده باشید، برای قادر به انجام بودن کامل آن ضرورت دارد تا در مورد موضوع تحقیق کنید . این بدین معنی است که واقعاً سعی دارید تا موضوع را کنار بگذارید و جوانب آن را در نظر بگیرید. اغلب بهترین شیوه برای انجام دادن آن صحبت کردن با دیگران است.
برای آنهایی که درون سازمانی اند شناسایی و صحبت با افراد مربوطه در سازمان، مشاوران و با همکاران بدون واسطه صحبت کنید. آنها ممکن است در اغلب مسائل مشابه در گذشته برخورد داشته اند و تخصص آنها می تواند در راهنمایی شما کمک کند.
هرگز آنقدر متکبر نباشید که نخواهید با دیگران صحبت کنید و هرگز معتقد نباشید که شما به تنهایی همه ی جوابها را می دانید. نظرات می تواند و باید نشأت گرفته از تمامی زده های یک تیم یا سازمان باشد و در مورد اصول موضوعی که شما آگاهی ندارید شاید دیگران بدانند.
● آگاهی از مسئله
هنگامیکه شما از موضوع مطلع می شوید ضرورت دارد تا مسئله را درک کنید. آن چیست که حل شده مسئله از طریق اعمال نفوذ و فعالیت ارتباطاتی نیاز دارد؟ انتخاب پسندیده همیشه پیشنهاد راه حلی برای مشکل است و اگر شما بتوانید از ابتدای جریان آن را در نظر بگیرید سپس شانس شما دریافتن آن راه حل افزایش می یابد.
برای توانایی در ارائه راه حل، شما باید فکر خود را به سمت چگونگی مخاطب در مورد نظر خود جلب کنید، درحالت عادی دولت واکنش نشان خواهد داد. شما فقط می توانید این را با درک موقعیتی که با دولت و افراد اصلی سازکار است بفهمید و اینکه چگونه موضوع شما با تبلیغات کلی دولت مطابقت دارد. به عنوان نمونه اگر یک شرکت بخواهد راجع به فسخ حداقل حقوق بحث کند، چگونه کارگران دولت اخیر باید واکنش نشان دهنده به دشواری می توان آنها دست کم گرفت اما چگونه آیا می دانید ؟ پاسخ بررسی پیشینه ی این موضوع با دولت است.
ـ آیا دولت هیچ بیانیه ای منتشر کرده است ؟
ـ آیا بیانیه ها چه می گویند ؟
ـ آیا نخست وزیر یا مقام ارشد دیگری صحبت یا سخنرانی در مورد این موضوع داشته است؟
ـ آیا آن موضوع بحث پارلمان بوده، چنانچه این شامل یک بیانیه وزارتی در مورد موضوع باشد؟
ـ آیا دولت حزب هیچ مطلبی راجع به این موضوع در آخرین بیانیه ی خود گفته است ؟
ـ آیا وزیر هیچ مطلبی در خبرگزاری اعلام کرده است؟
برای گفتگو با آنهایی که سیاستگزاری می کنند مانند گروه لایحه برای لایحه ی پارلمان برای درک جایی که آنها می آیند و فشارهایی که با آن مواجه می شوید، آماده باشید. اعضای یک گروه لایحه واقعاً افرادی هستند که بی موقع صحبت می کنند هنگامی که شما می توانید اصلاحیه هایی برای منتشر کردن انتظار داشته باشید. خدمتگزاران داخلی همیشه باید در مرحله ی تماس باشند وقتی که شما سعی در یادگیری بیشتر دارید.
به بهره گیری از مطالب منبع اصلی برای سیاست نگاه کنید. شما نیاز دارید بدانید که سیاست از کجا آمده و اگر شما به شیوه ای اساسی برای آن تأثیرگذاشته اید. برای جستجوی گزارش اصلی آماده باشید.
مثلاً یک گزارش فکری منبع یا روزنامه ی سبز یا سفید این شیوه اغلب می تواند یک فهرست مطلوب از آنهایی که به برنامه ی کاری شما مربوطند را فراهم کند. آیا آنها با روزنامه ی اصلی همکاری دارند. آیا شما می توانید درکی از جائیکه آنها از آنجا برای ارائه اولیه خود به روزنامه ی سبز نشأت گرفته اند، داشته باشید.
این نکته به طور خاصی هنگامی که سعی دارید بیشتر راجع به آنهایی که ممکن است با شما مخالف باشند بدانید، اهمیت دارد. فقط با درنظر گرفتن موقعیت آنها شما می توانید امیدوار باشید تا قادر به بحث برعلیه آنها باشید. به جای آن، این روش همچنین می تواند به تشخیص متحدین احتمالی برای یک فعالیت کمک کند، شما ممکن است تابحال حمایت کنندگانی داشته باشید که شما را در بربگیرند. فراموش نکنید که بسیاری از این منابع به صورت آنلاین در دسترس هستند و اگر آنها در وب سایتی دولتی وجود ندارند می توانند در وب سایت خود سازمان باشند.
● نگرانی های دولت
زمانیکه شما موقعیت دولت را درک کردید ضروری است پرسش هایی را که دولت خواهد پرسید از خود بپرسید. این نکته در کل اگر می خواهید موفق شوید اهمیت دارد. اگر شما راجع به نیازها و نگرانی های دولت نیاندیشیده اید پس شانس موفقیت شما محدود است. نگرانیهای بارز دولت شامل :
ـ زمانبندی ها
ـ تأثیرگذاشتن بر اقتصاد
ـ درگیریهای هزینه
ـ توجه نشان دادن به مسئله شما
ـ برخورد کردن با سیاستهای بین سازمانها
بعد از این تحقیق، اکنون می دانید موقعیت دولت چیست و می توان پیش بینی کرد چگونه آن به موضوع شما واکنش نشان خواهد داد. شما همچنین تعداد بحثهایی را که با آن مواجه خواهید بود و جزئیات حمایتگران احتمالی را می دانید.
آنهایی که با امور عمومی سروکار دارند ضرورت دارد تا دوباره فرآیند سیاسی را برای اطلاع در مورد شکل گیری بحثها یا دولت درک نند. آنها ممکن است متفاوت باشند. اگر شما در طی یک روزنامه ی سبز با آن در ارتباط بوده اید اما اگر دولت تاکنون انتخاب مطلوب خود را در روزنامه ی سفید به طور خلاصه بیان کرده پس شما نیاز دارید تا بحث خود را به شیوه ای متفاوت شکل دهید. ما مثالهایی از یک دولت را دربالا به کار بردیم اما روند اساسی هنگامی که شما یک تنظیم کننده، یک موقعیت حزب، یک تجارت گروهی یا یک NGO را اعمال نفوذ می کنید، یکسال باقی می ماند.
بنابراین در کل:
ـ موضوع خود را درک کنید.
ـ سابقه را تحقیق کنید.
ـ یک راه حل تدبیر کنید.
ـ جائیکه موضوع در فرآیند سیاست گذاری قرار دارد را بدانید.
ـ موقعیت کسانی را که شما اعمال نفوذ می کنید، درک کنید.
ـ سئوالاتی را از خود بپرسید که دیگران خواهند پرسید و قادر به پاسخگویی به آنها باشید.
ـ متفقین و متحدین را شناسایی کنید.
زمانیکه شما اوج اطلاعات را دارید شما در موقعیت شکل گیری بحث به طور خلاصه در روزنامه هستید .
برای دانستن آنچه که کلام شما ممکن است کافی نباشد آماده شوید. بویژه اگر شما از یک موقعیت مشترک بحث می کنید پس فریادهای بلندی را خواهید شنید که ?شما باید آن را اعلام کنید، آیا اعلام می کنید ؟? بسیاری مممکن است باور کنند که شما به سادگی سعی دارید از موقعیت تجاری خود دفاع کنید و شما فقط بهترین بهره ها را در کانون دارید.
وقتی که با این واکنش مواجه می شوید نیاز دارید تا قادر باشید علائمی را فراهم کنید همچنین بتوانید نشان دهید که شما تنها فردی نیستید که این موقعیت را به دست آورده اید یا تأثیر سیاست فراتر از شرکت شما گسترش خواهد یافت.
شما به خوبی ممکن است به برخی علائم منتقل نیاز داشته باشید. این می تواند از چندین منبع نشأت بگیرد :
ـ کارشناسان در آن زمینه آماده شوند تا از قابلیت های موقعیت شما تعریف کننده از بحث شما حمایت کنند.
ـ گزارشات تئوری موجود کنونی
ـ گزارشات خبری و تغییرهای منتشر شده در جای دیگر .
هنوز، علاوه بر این ممکن است ناکافی باشد. در بسیاری از موارد شما باید توسعه ی بحثهای خود را در نظر بگیرید و بادادن جاذبه های بیشتری با کارکردن در کنار یک سازمان شخص ثالث مستقل نظیر یک :
▪ هسته ی مشاوران
▪ مشاوره ی اقتصادی
▪ مدرسه ی تجاری
▪ پژوهشگر، کارشناس / سازمان دانشگاهی
▪ سازمان نظرسنجی
هنگامیکه شریک مورد نظرخود را در این کار انتخاب می کنید پس شما نیاز دارید تا به بررسیهای زیر توجه داشته باشید :
ـ آیا شریک ارزشهای شما را باز می تابانده شریک نباید با اصول سازمان شما مخالف باشد مثلاً : اهداف خود یا موقعیت کاملاً مغایر با مالکیت شما باشد.
ـ شریک نباید به شهرت شما لطمه وارد کند ? سابقه ی شریک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها کاری را در گذشته انجام نداده اند که بتواند موجب دردسر شما شود یا ممکن است بیش از گزارشی باشد که تحقیق خود شماست.
ـ شریک باید به عنوان یک رهبر فکری شناخته شود. آن باید توسط آنها با درک عقلانی و سیاسی کسی که موقعیت خوبی دارد هدایت شود.
ـ شریک باید قادربه کمک کردن به شما در توسعه ی نظرات خود و پیش بردن آنها به سوی مخاطبان مناسب باشد.
ـ مسیر پشت شریک مطرح شده را بررسی کنید .
در پایان روز شما بایک سازمان شریک با هدف فراهم کردن دلایل مستقل برای موقعیت خود کار خواهید کرد. مطمئن شوید که :
▪ حق خلاصه کردن ? وقتی که برنامه ریزی تحقیق برای بحث اهداف و مقاصد شما مطمئن می شود و اطمینان می دهد که آن خردمندانه همه جانبه است.
▪ آشکار بودن در نوع گزارشی که شما انتظار دارید که شریک فراهم کند ? طرح و چهارچوب آن .
▪ آشکار بودن از آغاز اگر شریک در موقعیتی برای کمک به انتقال گزارش شما به مخاطبان شما
▪ بررسی کردن هزینه ها ? در آنجا مفاهیم بودجه برای کار خواهد بود .
▪ اگر شیوه ی آنها پر از طنین مخاطبانی است که شما به دنبال تحت تأثیر قرار دادن هستید را درک کنید.
مترجم : الهام رحمانی
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی


همچنین مشاهده کنید