پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رویکرد والدین به مصرف غذاهای ارگانیک


رویکرد والدین به مصرف غذاهای ارگانیک
در سایه پژوهش‌های اخیر و مشخص شدن اثرات زیانبار محصولات کشاورزی حاوی آفت‌کش‌ها و علت‌کش‌ها و هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها، روز به روز مردم و افراد بیشتری به مصرف موادغذایی ارگانیک و طبیعی روی می‌آورند. در این میان، به دلیل آسیب‌پذیری شدیدتر کودکان در برابر مصرف این مواد غذایی، والدین آنان با نگرانی بیشتر تلاش می‌کنند تا از محصولاتی بهره ببرند که یا به صورتی طبیعی و عاری از این مواد شیمیایی تهیه شده و یا با حداقل سطح ممکن، به دست آمده باشند. بدین ترتیب و در سایه گسترش عرضه محصولات طبیعی در فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌های آمریکا، بازاری رو به گسترش به وجود آمده که می‌تواند در نهایت به بهبود وضعیت سلامتی مصرف‌کنندگان و به ویژه کودکان کمک نماید.
خانم «ارین اونیل» دو دختر دارد و تمایل زیادی به استفاده از پنیر و شیر و میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک در خانه خود دارد. او نیز به جمع والدینی پیوسته است که با خرید محصولات غذایی ارگانیک، تلاش می‌کنند که رژیم غذایی کودکان خود را از غذاهایی که با استفاده از حشره‌کش‌ها، هورمون‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، علف‌کش‌ها و یا مهندسی ژنتیک تولید شده‌اند، عاری نمایند. خانم اویل، ۳۶ ساله می‌گوید: «مسأله سموم شیمیایی، مرا به هراس می‌اندازد. چراکه از ورود این مواد به بدن کودکم نگرانم.»
از سال گذشته تاکنون، فروش غذاهای ارگانیک کودکان، با رشدی ۱۸ درصدی روبه‌رو گردیده است که نشانگر رویکرد خانواده‌ها به این محصولات طبیعی می‌باشد. براساس گزارش یکی از مؤسسات تحقیقاتی، با افزایش تقاضا برای این محصولات، دامنه عرضه این مواد غذایی از فروشگاه‌های عرضه محصولات طبیعی به سایر فروشگاه‌ها نیز گسترش یافته است. به عنوان مثال، غذای کودک Earth&#۰۳۹;s Best)) (ارثزبست) که یک شرکت بزرگ عرضه غذاهای آماده کودک بدون استفاده از مواد شیمیایی است، توانسته است در چند سال اخیر بازار خود را گسترش زیادی دهد. در این میان، ماست طبیعی و عاری از مواد سمی این شرکت در اکثر سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌گردد.
نگرانی‌های موجود درمورد سلامت بچه‌ها از آن جا ناشی می‌گردد که کودکان آسیب‌پذیری بیشتری در برابر این مواد حشره‌کش، علف‌کش و هورمون‌ها دارند. با رشد سریع کودکان، مغز و اندامهای آنان شکل می‌گیرد و به همین دلیل نیز آنان در مقایسه با وزن خود، غذای بیشتری در مقایسه با بزرگسالان مصرف می‌کنند. البته پژوهش‌های نوین پزشکی انجام گرفته با حمایت دولت ایالات متحده هم به حجم این نگرانی‌ها افزوده است. مثلاً در یکی از این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که با تغییر موادغذایی کودک از محصولات تولید شده با موادشیمیایی به غذاهای طبیعی و ارگانیک، حجم مواد شیمیایی موجود در بدن آنان با کاهش سریع روبه‌رو می‌گردد، به گونه‌ای که حتی دانشمندان هم انتظار این کاهش را نداشتند.البته محققان در نظر دارند که نحوه تأثیر این مواد شیمیایی را بر کودکان مورد بررسی بیشتری قرار دهند، هرچند می‌توان اطمینان داشت که یک بررسی همه‌جانبه در این زمینه به سال‌ها مطالعه نیاز دارد.
امروزه اگرچه دولت‌ها غذاهای موجود در بازار را ایمن و بی‌خطر می‌دانند، اما این امر از نگرانی‌های والدین در این زمینه نمی‌کاهد. حتی عده‌ای از آنان کلیه غذاهای مورد نیاز فرزندانشان را از غذاهای عاری از مواد شیمیایی تهیه می‌نمایند. آقای لویلکو»، یکی از سخنرانان وابسته به مجله «مادری و تغذیه» در برنامه‌های خود از والدین می‌خواهد که علی‌رغم همه دشواری‌های موجود، با تهیه و مصرف غذاهای ارگانیک، سلامتی کودک خود را تضمین نمایند.البته، تهیه و مصرف این مواد غذایی سالم، ارزان و کم هزینه نیست. لذا تعدادی از پژوهشگران از والدین می‌خواهند که در صورت عدم توانایی به خرید این محصولات، حداقل از موادی استفاده کنند که در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی آفت‌کش و علف‌کش و هورمون و آنتی‌بیوتیک کمتری بهره برده شده است.
گروه فعالیت‌های زیست‌محیطی EWG، که یکی از گروه‌های فعال اجتماعی در شهر واشنگتن است، راهنمایی را انتشار داده که براساس آن می‌توان سطح سموم آفت‌کش شیمیایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات موجود در بازار را به دست آورد که آمار این راهنما، از سوی «وزارت کشاورزی» و «مؤسسه غذا و داروی آمریکا» انتشار یافته است. براساس این گزارش، کمترین سطح این مواد سمی در مارچوبه، آووکادو، موز، ‌گل کلم، ذرت شیرین، کیوی، انبه، پیاز، خربزه درختی، آناناس و نخودفرنگی شیرین وجود دارد.
همچنین بیشترین سطح این مواد در سیب، فلفل، کرفس، گیلاس، انگور وارداتی، شلیل، هلو، گلابی، سیب‌زمینی، تمشک، اسفناج و توت‌فرنگی موجود است. البته این سیستم رتبه‌بندی ممکن است در محصولات تولیدی مراکز مختلف کشاورزی تفاوت‌هایی داشته باشد، هرچند این گزارش نشان می‌دهد که ادعاهای تولیدکنندگان مواد غذایی غیرارگانیک در مورد سالم و بی‌خطر بودن محصولاتشان تا چه حد نادرست است.شایان ذکر است که مسؤولان این شرکت‌ها، همواره مدعی هستند که این گزارش‌ها پایه‌های علمی صحیحی نداشته و مردم نباید به آن‌ها اعتنا نمایند.در مجموع باید دانست که علاوه بر غذاهای ارگانیک کودکان، در سال‌های اخیر تمایل زیادی به مصرف لبنیات و تنقلات طبیعی به وجود آمده که همچنان نیز رو به گسترش است.
نویسنده: لیبی کواید
مترجم: محسن داوری
منبع: ماهنامه سیاحت غرب،شماره۴۶
منبع: www.Commondreams.org


همچنین مشاهده کنید