جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


طرحهای اقتصادی پرزیدنت ورشکسته


طرحهای اقتصادی پرزیدنت ورشکسته
در حالی که مک کین و اوباما، دو نامزد رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا سعی دارند فاصله خود را از جرج واکر بوش رئیس جمهور فعلی آمریکا حفظ نموده و خط مشی خود را از وی جدا نمایند، بوش همچنان سعی دارد خود را ناجی ملت آمریکا بداند! این در حالی است که وی لقب بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا را یدک می کشد و مردم این کشور بی صبرانه درانتظار پایان دوران ریاست جمهوری وی هستند.در جریان وقوع بحران مالی واقتصادی اخیر آمریکا،اکثر کارشناسان مسائل اقتصادی سیاستهای بوش را در این امر دخیل می دانند.اما رئیس جمهور ناتوان آمریکاسعی دارد در آخرین لحظات حیات سیاسی خود برای حل این بحران نسخه ای ارائه دهد.
جرج بوش در اظهاراتش در جمع کارشناسان اقتصادی آمریکا در اتاق بازرگانی واشنگتن تاکید کرده است که بحران مالی آمریکا “فوق العاده عظیم “ است. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد دولت آمریکا اقداماتی تاریخی برای پرداختن به مشکلات زیربنایی نهفته در پشت بحران مالی صورت داده است !بوش در حالی از اقدامات تاریخی سخن می گوید که بر اساس نظر صریح کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی آمریکا نومحافظه کاران توان حداقلی اداره وضعیت فعلی را نیز ندارندد
اوایل ماه جاری ، کنگره آمریکا با حمایت هر دو حزب (دموکرات و جمهوریخواه) قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن به وزارت خزانه داری این اختیارات را داد تا هفتصد میلیارد دلار به بانکها کمک کند تا به واسطه آن ، این بانکها سرمایه خود را بازسازی کنند.بوش اعلا‌م کرده استکه وزارت خزانه داری از بخشی از این پول برای تزریق مستقیم پول به بانکها از طریق خرید سهام آنها استفاده خواهد کرد. بانکهای بزرگ و بانکهای کوچک، بانکهای محلی، و بانکهای منطقه ای همگی قادر خواهند بود بنا به دلخواهشان در این طرح شرکت کنند.
جرج بوش معتقد است تزریق سرمایه جدید به بانکها کمک خواهد کرد تا شکاف به وجود آمده در دوران بحران مالی را پر کنند و به واسطه آن بتوانند به فعالان تجاری و مصرف کنندگان وام اعطا کنند. علاوه بر این ، وزارت خزانه داری از بخشی از مبلغ هفتصد میلیارد دلار استفاده خواهد کرد تا برخی از سرمایه های دچار مشکل شده را خریداری کند که سبب شده اند ترازنامه های بانکها سیر نزولی داشته باشد و شبکه مالی را “قفل” کنند.
رئیس جمهور آمریکا می گوید که این اقدامات فوق العاده با طرح اقدامات کشورهای گروه هشت هماهنگ است . هدف این اقدامات یک هدف واحد و جامع است که عبارت است از کمک به بانکها برای جاری کردن پول (در شبکه مالی) تا اینکه فعالیتهای تجاری کوچک بتوانند رشد کنند و نیروهای جدید به کار بگیرند و فعالیتهای تجاری بزرگ تعطیل نشوند و به مردم آمریکا کمک شود. هدف این طرح ، این موارد است.
بنابر اظهارات بوش دولت آینده آمریکا باید از هرگونه اقدامی که ممکن است به اقتصاد این کشور آسیب برساند جلوگیری کند . بوش با اشاره به پیشنهاد هنری پائولسون وزیر خزانه داری آمریکا و دیگر پیشنهادهای مطرح شده تصریح کرد اجرای این گونه ایده ها باید در اولویت کاری رئیس جمهور آینده و کنگره آینده قرار داشته باشد.
این در حالی است که طرح نیمه ملی نمودن ۹ بانک آمریکایی دخالت مستقیم دولت در بخش خصوصی محسوب می شود و با شعارهای کاپیتالیستی بوش پسر در تعارضی مستقیم قرار دارد.به عبارت دیگر،ما شاهد سوسیالیزه شدن اقتصاد در ایالات متحده آمریکا هستیم و این مسئله می تواند موجب گسترش دامنه بحران در این کشور شود.از سوی دیگر،پس از اعلام طرح پائولسون شاهد برهم ریختگی معادلات اقتصادی ایالات متحده آمریکا هستیم.این طرح نه تنها معضلات اقتصادی آمریکا را بهبود نبخشیده بلکه سبب کاهش کاهش رونق سهامهای بورس نیویورک شده است.
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سعی دارد به هر نحو ممکن خود را از هرگونه خطای اقتصادی مبرا داند.اما آنچه در ایالات متحده آمریکا می گذرد انعکاس مستقیم سیاستهای بوش پسر محسوب می شود.جرج بوش،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که از سوی مردم این کشور به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ شناخته شده است،ماههای آخر قدرت خود را سپری می کند.این در حالی‌است که نومحافظه کاران و جمهوریخواهان سنتی بر سر رفتارهای بوش دچار اختلافات عدیده ای شده اند.همچنین بسیاری از جمهوریخواهان خواهان عدم حمایت بوش از جان مک کین در انتخابات ماه نوامبر شده اند،زیرا معتقدند این حمایت سبب شکست سناتور ایالت آریزونا خواهد شد.
“بوش”،”کارل رو”،”گونزالس و سایر تگزاسیهایی که نام آنها در زمره چهره های شکست خورده آمریکای امروز قرار گرفته است، سخت ترین دوران حضور خود در عالم سیاست را سپری می کنند.البته کارل رو و گونزالس در سال آخر حضور بوش در کاخ سفید تصمیم گرفتند از سمت خود استعفا دهند تا در پایان خط سقوط همراه بوش پسر نباشند.امروزه فرار از بوش پسر به عادت طبیعی جمهوریخواهان سنتی و دموکراتها تبدیل شده است.حتی طرفدراران بوش نیز سعی دارند وجوه اشتراک خود با رئیس جمهور آمریکا را به حداقل برسانند.
چندی پیش،زمانی که کارن هیوز،مسئول بهبود وجهه ایالات متحده آمریکا در جهان از سمت خود استعفا داد،همه دریافتند که حضور بوش در کاخ سفید فاجعه بزرگی را برای واشنگتن رقم زده است،فاجعه ای که جبران آن حداقل چند دهه به طول می انجامد.بوش پسر سعی دارد همواره دیگران را در خصوص نابسامانیهای به وجود آمده در ایالات متحده آمریکا مقصر قلمداد نماید،اما وی در این راستا ناموفق بوده است. ۳تن از هر ۴ آمریکایی، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا(جرج بوش) را در اقتصاد بد آمریکا مقصر می‌دانند.
در یک نظرسنجی که روزنامه لس‌آنجلس تایمز و آژانس “بلومبرگ” آن را مشترک برگزار کردند، آشکار شد که ۷۵ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند معتقدند از سال ۲۰۰۰ که بوش به منصب ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است، اوضاع اقتصادی دچار تنش و بحران شده است. . “سوزان بینکوس” مدیر بخش نظرسنجی روزنامه لس‌آنجلس تایمز در این خصوص معتقد است که اصلا عجیب نیست که آمریکایی‌ها درباره اقتصاد و بالا رفتن قیمت نفت، مواد سوختی و غذایی بدبین شده باشند.
این نظرسنجی ها قبل از تشدید بحران اقتصادی آمریکا طی هفته های اخیر صورت گرفته است.با این اوصاف می توان گفت که امروزه بوش پسر به عنوان اصلی ترین عامل ناکامی در اقتصاد آمریکا از سوی مردم این کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.
بوش پسرسعی دارد در ماههای آخر حضور خود در کاخ سفید ،همچنان به بحران سازی در آمریکا و نظام بین الملل ادامه دهد.رئیس جمهور کنونی آمریکا تلاش می کند تا حد ممکن آزادی عمل جانشین خود را محدود ساخته و او را در شرایطی قرار دهد تا مجبور به ادامه خط مشی کنونی دولت وی باشد.. البته تلاش بوش برای ملزم کردن جانشین خود برای ادامه خط مشی خود، برای مک کین هم مشکل آفرین شده است. مک کین نمی تواند خود را دنباله روی خط مشی بوش بخواند، در حالی‌که ۸۰ درصد آمریکاییان معتقدند که کشورشان جهت گیری نادرستی را دنبال می کند. در نهایت اینکه نام بوش به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا در تاریخ ثبت خواهد شد.فردی که بعد از پایان دوران ریاست جمهوری باید به عنوان جنایتکاری جنگی از سوی ملتهای آگاه جهان مورد محاکمه قرار گیرد.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید