جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بدون برق اما جذاب


بدون برق اما جذاب
دنیای وسوسه‌گر مد، دنیای بی‌پایانی است که هر روز محصولی تازه‌ای برای لوندی و دلبری دارد و اصولا ویژگی مد که آن را جذاب نگه می‌دارد، خلاقیت مداوم در عرضه محصولات جذاب و گیراست. یکی از حوزه‌هایی که در گذشته حاشیه سبز مد بود و جریان‌های مد آن را متاثر می‌کرد و امروزه تبدیل به یکی از حوزه‌های مد، طراحی و نوآوری شده، زیورآلات است. زیورآلاتی نه از جنس طلا، بلکه از مواد عموما استیل و گاهی نقره که بیش از هر چیز از طراحی خاص و خارق‌العاده‌ای برخوردارند. البته گاهی این طراحی‌ها بسیار ساده‌اند ولی چنان پرقدرتند که فراگیر می‌شود. نمونه اخیر آن گوشواره‌های حلقه‌ای بزرگ بود که در طول یک دوره یک ساله از اواسط سال ۲۰۰۷ تا اواسط سال ۲۰۰۸ گوشواره حلقه‌ای بزرگ، زیور قالب بیشتر خانم‌ها به ویژه جوان‌ها و تینیجرها بود. روزهایی که بلوزهای بلند با ساق مد بودند، گوشواره‌های حلقه‌ای این مد را تکمیل می‌کرد. بازار زیورآلات غیر طلا (که دیگر نمی‌شود نام بدلی برای آنها گذاشت) از زمانی رونق چشمگیری گرفت که کمپانی‌های بزرگ طراحی و تولید لباس، عطر، لوازم آرایشی و... در این حوزه نیز طراحانی را به خدمت گرفتند و سرمایه‌گذاری کردند. از حدود پنج سال پیش گردنبندها، گوشواره‌ها، دست بندها و انگشترهایی با نام و نشان وارد بازار شدند. محصولاتی که بیش از هر چیز تفاوت قیمت آنها در حالی که از جنس طلا نبودند، عجیب و تعجب برانگیز بود اما چون تبدیل به بخشی از جریان مد شدند و مد نیز علاقه‌مندان خاص خود را دارد که بهای آن را می‌پردازند، به سرعت جای خود را در میان سبد خرید خانم‌ها باز کردند.
شرکت‌های مطرح طراحی چون Mexx, calvin klein , swatch, esprit, kenzo , nina ricci , bvl, zoppini , dior این روزها در کنار البسه یا محصولات آرایشی و بهداشتی خود زیورآلاتی را تولید می‌کنند. محصولات تزئینی هر یک از این کمپانی‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است؛ محصولات نیناریچی دارای بالاترین قیمت هستند، محصولات بولگاری توانسته‌اند شکل و طرح خود را به رسمیت برسانند، چنانچه بیشتر خانم‌ها که چند باری در مغازه‌های زیورآلات قدم زده باشند، می‌توانند گردنبند، انگشتر و... با مارک بولگاری را تشخیص دهند. البته این نکته نادیده نماند که محصولاتی چون نیناریچی و دیور همان‌‌طور قیمت بالایی دارند، از طراحی‌های منحصر به فردی نیز برخوردارند که تا مدت‌ها جذابند و به سرعت با رسیدن محصول تازه‌تری از سکه نمی‌افتند.
● سواچ و تینیجر‌ها
یکی از اولین شرکت‌هایی که زیورآلات خود را با نام بیژو، وارد فروشگاه‌های ایران کرد سواچ بود. پیش از آن هم سواچ با ساعت‌های اسپرت و جوان پسندش در ایران شناخته شده بود و به همین دلیل زیورآلات آن با نام «بیژو» اولین بار در مغازه‌های ساعت عرضه شدند. محصولات سواچ بسیار محبوب دخترهای نوجوان و مناسب حال و هوای این گروه سنی است. استفاده از رنگ‌های زنده و شاد و طرح‌های فانتزی از دلایل محبوبیت در میان تینیجرهاست. دختران نوجوان می‌گویند که زیورآلات نامدار تیپ آنها را تکمیل می‌کنند. آنها به قیمت بالای این محصولات آگاهند ولی به سرعت هم اضافه می‌کنند که «مارکه، پول مارکش را می‌گیره ». این دخترها می‌کوشند، مشتری همیشگی بدلیجات هستند و در کنار آن سعی دارند هر سال یک نمونه از آخرین مدل‌های زیورآلات مارکدار را به کمد خود اضافه کنند.
● قیمت بالا و مشتریان خاص
قیمت زیورآلات مارکدار با آنچه به عنوان زیورآلات می‌شناسیم، قابل مقایسه نیست. این روزها کوچک‌ترین زیور‌آلات مارکدار حداقل ۵۰ هزار تومان قیمت دارد ولی با صرف همین هزینه می‌توانید یک کیسه گوشواره، گردنبند و... از میان بدلیجات انتخاب کنید. فروشندگان زیورآلات دیدگاه‌های مختلفی دارند. برخی این دو نمونه محصول را رقیب یکدیگر نمی‌دانند و معتقدند هر گروه از این محصولات مشتری‌های خاص خودشان را دارند. صاحبان یکی از این فروشگاه‌های مارکدار در میدان مادر می‌گوید: «من مشتری دائمی‌ای دارم که ماهی یک بار از من خرید می‌کند». صاحب یکی دیگر از همین فروشگاه می‌گوید: «فروشگاه‌های بدلیجات به مراتب فروش بیشتری دارند؛ نگاهی بکنید، تعداد مشتری‌های ما در برابر بدلی فروش‌ها قابل مقایسه نیست».
فروشنده بدلیجات این تفاوت را تایید می‌کند و می‌گوید:«مردم دوست دارند برای چیزی که امروز مد می‌شود، فردا از مد می‌افتد، هزینه بالایی صرف کنند».
● رقابت با طلا
روزی زیورآلات بدلی یک کپی از طلاهای موجود در بازار بودند اما این جریان تقلید و تاثیر عوض شده است. امروزه آنچه شرکت‌های نام برده طراحی و به عنوان مد عرضه می‌کنند، طلاسازان نیز در ساخته‌های خود جا می‌دهند تا از جریان مد دور نمانند. روزهایی که استفاده از گوشواره‌های بلند بدون‌گردنبند مد بود، در فروشگاه‌های طلا نیز نمونه‌های این گوشواره‌ها به چشم می‌آمدند.
ماهور نبوی‌نژاد
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید