سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز پنجشنبه ۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز پنجشنبه ۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز پنجشنبه ۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۳ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۹ سال پیش درچنین روزی
آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی از مدرّسان برجسته حوزه علمیه مشهد و معلم اخلاق بدرود حیات گفت. ایشان با ره‎ توشه‎ای از زهد، تقوی، عرفان و جهاد دارفانی را وداع گفت. این عالم فرزانه پس از تحصیل در تهران و نجف اشرف به مشهد مقدّس عزیمت کرد و بیش از۴۰ سال از عمر خویش را در حوزه علمیه این شهر سپری کرد. آیت الله تهرانی به تفسیر و تدریس اصول و اخلاق اسلامی پرداخت و جمع زیادی از فضلا از منبع علم و عرفان او استفاده کردند. «میزانُ الْمَطالِب؛ عارف و صوفی چه می‏گویند؛ فلسفه بشری و اسلامی و آئین زندگی در اخلاق اسلامی ازجمله آثار متعدد آیت الله تهرانی می‎باشند.
● ۷۷۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۳شوال سال۶۵۴هجری قمری:
« اِبن اَبی اِصبَع » ادیب و شاعر مصری درگذشت. او ابتدا علومی چون معانی بیان و بدیع را آموخت و دراین رشته‎ها کتابها و رساله‎های متعدد جمع آوری کرد. ابن ابی اِصبَع بخش اعظم مطالعات و تحقیقات خود را به بررسی و گزینش آثارگذشتگان و طبقه بندی و تألیف آنها اختصاص داده بود. اِبن اَبی اِصبَع قریحه شاعری هم داشت و دراوقات فراغت به سرودن شعرمی‎پرداخت. اشعاراو اغلب درمدح و هجا بود و اصولاً شعررا برای بکارگیری صنایع شعری می‎سرود. ابن ابی اِصبَع انواع صنایع بدیعی را بطور مجزا گردآوری و درچندین باب تنظیم کرد و بصورت کتابی تحت عنوان« تَحریرُالمُختَصَر» تألیف کرد. این کتاب نخستین اثرمفصّل درعلم بدیع است که دردورانهای بعد مورد توجه ادیبان قرارگرفت و ازمنابع اصلی دایرةالمعارفهای بزرگ ادبی بشمارمی‎رفت. دیوان اشعارابی اصبع«صِحاحُ المَدایح» نام دارد و درمدح حضرت محمد(ص) و دیگرائمّه اطهار(ع) سروده شده است.
● ۳۱۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۳شوال سال۱۱۱۲هجری قمری:
علّامه جلیل القدرسیّد نعمت الله جزایری بدرود حیات گفت. نَسَب این فقیه عالیمقام و پژوهشگربزرگ شیعه با۱۲واسطه به امام موسی بن جعفر)ع( می‎رسید. سید نعمت الله تحصیلات خود را درجزایرجنوب و فارس آغازکرد؛ سپس دردارُالعلم اصفهان ادامه داد و عاقبت درفقه، حدیث، تفسیرو ادبیات عرب استادی برجسته و صاحبنظرشد. سید نعمت الله جزایری شوشتری سالها برای تبلیغ احکام دین و تربیت و تعلیم شاگردان کوشید. ازآثارارزنده وی« شرح تهذیب، شرح صحیفه سجادیّه، قِصَصُ الاَنبیاء و هِدایَةُ المؤمنین» را می‎توان برشمرد.
● ۹۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۳اکتبرسال ۱۹۱۱ میلادی :
انقلاب مردمی کشور مکزیک به وقوع پیوست. آتش این انقلاب درنتیجه مبارزات مردم ستمدیده این سرزمین و در برابر ستم بیش از حدّ حکومت ژنرال دیاز، فقر و محرومیت گسترده در سراسر کشور و استثمار از سوی خارجیان شعله‎ورشد. دهقانان و روستائیان مکزیک درآن زمان تحت رهبری کشاورزی به نام امیلیانو زاپاتا، مبارزه را علیه قوای دیازآغاز کردند و سرانجام با ایستادگی در مقابل حکومت ستم پیشه ژنرال دیاز او را مجبوربه استعفاء کردند. مکزیک کشوری که با نظام جمهوری اداره می‎شود، در فاصله میان آمریکای شمالی و مرکزی واقع است و با آمریکا، گوآتمالا و بلیز مرز مشترک دارد.
● ۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۳اکتبرسال ۱۹۴۲ میلادی:
نبرد تاریخی اَلعَلَمین در شهری به همین نام واقع در شمال مصر میان سپاهیان بریتانیا و ارتش آلمان نازی آغازشد. در این نبرد، فرماندهی قوای بریتانیا به عهده مارشال مونتگمری بود و ارتش آلمان نیز تحت فرماندهی مارشال رومِل در جنگ حضور داشتند. عاقبت نبرد العلمین با شکست قوای آلمان نازی خاتمه یافت.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید