شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ایجاد برج IT


ایجاد برج IT
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان یزد معتقد است که باتوجه به ظرفیت‌های ارزشمند این استان در حوزه فناوری اطلاعات، یزد از موقعیت‌ مناسبی برای توسعه کاربری این فناوری برخوردار است و در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در دست اقدام دارد.
حمیدرضا قمی می‌گوید: از اقدامات این سازمان، ایجاد برج IT یزد است که این طرح به جهت تهیه محلی برای استقرار شرکت‌های رایانه‌ای این استان دنبال می‌شود و تاکنون اقدامات اولیه آن صورت گرفته است و هدف از ایجاد آن قراردادن امکانات لازم به صورت مشترک به تمام شرکت‌ها است.
به گفته وی تاسیس شرکت‌ تعاونی مادر تخصصی تحت عنوان تکفا از اقدامات دیگر نظام صنفی یزد است که این تعاونی توسط اعضای نظام صنفی رایانه‌ای یزد به منظور گرفتن خدمات از شرکت‌ها و متحدکردن آنها و نیز استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های نظام صنفی تشکیل شده و بسیار موفقیت‌آمیز نیز بوده است.
قمی درخصوص اقدامات صورت گرفته به منظور تعامل بخش خصوصی و دولتی می‌گوید: جلسات مکرری برای آشنایی با فعالیت‌های بخش دولتی و درک متقابل این دو بخش تشکیل می‌شود تا ضمن آن بخش خصوصی بتواند از پروژه‌های مورد انتظار دولت آگاه شده و دولت هم از ظرفیت‌های بخش خصوصی مطلع شود.
مهندس قمی تشکیل شرکت تعاونی مسکن را از دیگر فعالیت‌های سازمان نظام صنفی یزد معرفی می‌کند و می‌گوید: این تعاونی در حال حاضر ۱۰۰ عضو دارد و زمین‌های طرح اجاره ۹۹ساله در قالب این شرکت تعاونی به اعضا اعطا می‌شود.رییس نظام صنفی رایانه‌ای یزد همچنین از ایجاد تاسیسات ورزشی و تفریحی برای اعضا خبر می‌دهد و به برپایی سمینارها و همایش‌های تخصصی اشاره می‌کند که به گفته وی تاکنون هفت سمینار و دو دوره آموزشی توسط این سازمان برگزار شده است.
حضور در نمایشگاه جیتکس و مشارکت در کنسرسیوم ایریانا دو موردی است که مهندس قمی بر آن تاکید دارد.
وی در خصوص این دو موضوع می‌گوید: بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی IT توسط تورهای تخصصی به تقویت و تشدید ارتباط با واحدهای خارجی می‌انجامد، بنابراین در دو سال گذشته هیات‌هایی توسط نظام صنفی یزد به نمایشگاه جیتکس اعزام شدند و علاوه بر آن، سازمان نظام صنفی با ایرانی‌های متخصص خارج از کشور نیز در ارتباط بوده و در جذب پروژه‌هایی از سوی آنها سهیم است.
مهندس قمی در ادامه از تشکیل اولین شورای حل اختلاف تخصصی IT در ایران با همکاری دادگستری، تسهیلات بیمه تکمیل درمان اعضا و همکاری با شرکت مخابرات جهت اجرای تسهیلات وام‌های مخابرات، به عنوان دیگر فعالیت‌های سازمان در یزد یاد می‌کند و می‌گوید: به دلیل مدیریت منظم شرکت مخابرات، نظام صنفی یزد مقام دوم دریافت وام را دریافت کرد.
رییس سازمان نظام رایانه‌ای استان یزد، دیگر اقدام سازمان را ایجاد پورتال سازمان نظام صنفی رایانه ای استان دانست که اولین سایت خبری تخصصی سازمان با آدرس اینترنتی www.yazdnsr.org است.
وی خاطرنشان می‌کند: وام‌های اشتغالزا، حرکتی است که از یک‌سال گذشته در استان اجرا شد و سازمان نظام صنفی رایانه ای در برگزاری و اعطای تسهیلات نقش موثری داشته است و با دبیرخانه شورای IT استان هماهنگی بوجود آمد و بانک‌ها در این خصوص می‌باید مساعدت ویژه کنند.
وی تاکید کرد: به رغم اینکه یک‌سال از فرآیند درخواست وام اشتغالزا می گذرد همچنان این فرآیند کند و در بعضی از موارد بدون تغییر باقی مانده است. بانک‌ها با صنعت IT آشنایی کافی ندارند و لازم است توجیهات لازم صورت گیرد.
مهندس قمی دیگر فعالیت سازمان را، تشکیل ۱۱ کانون تخصصی ذکر می‌کند و می‌گوید: این کانون‌ها در زمینه‌های نرم افزار، سخت افزار، شبکه، اینترنت، آموزش، اطلاع رسانی، مطبوعات، بررسی قوانین، بازرسی، کافه‌نت‌ها و امور رفاهی، مشکلات صنعت IT را مشخص می‌کنند و راهکارهایی ارایه می‌دهند.
وی می‌افزاید: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان نزدیک به ۳ سال است که به‌وجود آمده است و از آنجا که یک سازمان جدید است، نهادینه کردن قانون آن بسیار انرژی بر و زمان‌بر بوده است و همچنین بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انتظامی نسبت به سازمان اطلاعات کافی نداشتند و در طی این دو سال بایست این امر به‌صورت جدی دنبال می شد که در این زمینه تا حدی موفق بوده‌ایم و توانستیم اعضای سازمان را نهادینه کنیم.
وی در خصوص برنامه‌های آینده سازمان نظام رایانه ای استان یزد می‌گوید: توجه بیش‌تر به ارتقای سطح کیفی خدمات در استان و همچنین توجه به صادرات نرم افزار به خارج از استان و خارج از کشور، از جمله اقداماتی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.
رییس سازمان نظام رایانه ای استان با بیان اینکه، اساس فعالیت صنعت IT نیروی متخصص است، یادآور می‌شود: استان یزد از لحاظ نیروی متخصص بسیار غنی است و با توجه به محدود بودن بازار یزد و ظرفیت‌‌های بیش از‌اندازه بازار استان، متمرکز شدن بازار استان بر نیروی متخصص، سبب افت این صنعت می شود و به‌صورت جدی در صدد صدور محصولات سازمان به خارج از استان و خارج از کشور هستیم.
وی در پایان به واقعی کردن ضرایب مالیاتی اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: ضرایب مالیاتی که اکنون از سوی سازمان امور مالیاتی وضع می شود متناسب با وضع عملکرد واقعی شرکت‌ها نیست و پیگیری‌های لازم جهت تصحیح آن و حذف عوارض تجمیع انجام خواهد شد و تکمیل پوشش استانی سازمان نظام رایانه ای استان را از دیگر برنامه آینده عنوان کرد که در این راستا در شهرهای بزرگ استان نظیر میبد، طبس و بافق شعبه خواهیم داشت.
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید