جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط پاراتورمون هورمون سالم (iPTH) و پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد (hs-CRP) با ضخامت انتیما - مدیای کاروتید در بیماران همودیالیزی


بررسی ارتباط پاراتورمون هورمون سالم (iPTH) و پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد (hs-CRP) با ضخامت انتیما - مدیای کاروتید در بیماران همودیالیزی
● زمینه و هدف:
پروتیین واکنشی زنجیره ای (CRP) فاکتور التهاب مزمن و زمینه ساز آترواسکلروز در بیماران همودیالیزی است. مطالعات جدید نشان می دهند که افزایش سطح پاراتورمون سالم در اورمی می تواند باعث اختلال در متابولیسم چربی ها شود و یکی از عواملی که باعث تشدید آترواسکلروزیس در بیماران همودیالیزی میشود، همین اختلالات چربی هاست. این مطالعه به بررسی ارتباط پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد و پاراتورمون هورمون سالم با ضخامت انتیما- مدیای کاروتید در بیماران همودیالیزی می پردازد.
● روش بررسی:
در این مطالعه، سطح سرمی پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد، پاراتورمون هورمون سالم لیپوپروتیین آلفا، کلسترول، لیپوپروتیین با دانستیه بالا و پایین، کلسیم، فسفر و ضخامت انتیما- مدیای کاروتید ۳۰ بیمار با نارسایی مزمن کلیه که تحت همودیالیز هستند، بررسی گردید.
● یافته ها:
میانگین پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد (hs-CRP) در مردان ۴.۶۵ mg/dl و زنان ۶.۴ mg/dl، میانگین پاراتورمون هورمون سالم مردان ۶۵.۷ pg/dl و زنان ۷۴.۰۳ pg/dl بود. تفاوت معنی داری بین میانگین ضخامت انتیما- مدیای کاروتید راست و چپ بیماران دو جنس وجود نداشت (P>۰.۰۵). حال آنکه، رابطه مثبت و محکمی بین پروتیین واکنشی زنجیره ای با حساسیت زیاد، پاراتورمون هورمون سالم و ضخامت سالم و ضخامت انتیما- مدیای کاروتید بیماران همودیالیزی وجود دارد (P<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که به خصوص با استفاده از پروتئین واکنشی زنجیره ای، آترواسکلروزیس در بیماران دیالیزی زودتر تشخیص داده می شود، بنابراین، می توان از مرگ و میر این بیماران در اثر حوادث قلبی کاست.
سیما عابدی آذر
محمدرضا سادین
حسن ارگانی
محمدکاظم طرزمنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید