پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حملات داخلی و خارجی به این دولت، جنگ احزاب است


حملات داخلی و خارجی به این دولت، جنگ احزاب است
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، "پرکاری و نشاط خدمت به مردم"، "برجسته کردن شعارها و گفتمان امام و انقلاب" و "انس با مردم و روحیه مردمی" را سه خصوصیت بسیار با ارزش دولت نهم خواندند و تأکید کردند: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها باید با این جهت‌گیری انجام شود.
قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتاز اسلامی آن است
ایشان شهیدان رجایی و باهنر را مظهر علم و عمل بر شمردند و با گرامی‌داشت یاد رئیس جمهور و نخست وزیر شهید افزودند: ارزش‌های این دو شهید بزرگوار باید در نگاه مسؤولان و رفتار عمومی آنان تجلی یابد.
رهبری ضمن تبیین خصوصیات ممتاز دولت نهم تصریح کردند: قدردانی از دولت به علت برخورداری از خصوصیات ممتازی است که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخّص و شرافت محسوب می‌شود.
انرژی، تحرک و نشاط کار و جدیت دولت در خدمت به مردم، بسیار با ارزش است
رهبری در تبیین اولین خصوصیت برجسته دولت نهم، کابینه آقای احمدی‌نژاد را دولت کار و اقدام خواندند و افزودند: انرژی، تحرک، نشاط کار و جدیت در خدمت به مردم، ویژگی بسیار با ارزش و مستمر دولت است که پس از سه سال همچنان برجسته است و سفرهای استانی یکی از نمودهای آن به شمار می‌رود.
زنده کردن و بازسازی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام، از خصوصیات بر جسته دولت است
رهبری انطباق شعارها و گفتمان دولت را با شعارها و گفتمان امام و انقلاب دومین خصوصیت بسیار با ارزش دولت دانستند و افزودند: زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام ـ و مقابله با کسانی که می‌خواستند این ارزش‌ها و مفاهیم اساسی را منسوخ کنند، از خصوصیات بسیار برجسته این دولت است.
عدالتخواهی حقیقی و استکبارستیزی از جمله شعارهای انقلابی دولت است و هرکس که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب متصور می داند، قدردان این ویژگی است.
رهبری اعاده "عزت ملی و استقلال حقیقی" را از اقدامات تحسین‌برانگیز دولت بر شمردند و افزودند: اعتقاد و افتخار به عزت و هویت ملی مبنای استقلال حقیقی هر ملت است.
ـ این دولت، در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می‌داند
رهبری با انتقاد از برخی که در گذشته در مقابل بیگانگان زیاده‌خواه، احساس انفعال و شرمندگی می‌کردند افزودند: ـ این دولت، در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می‌داند و روند بسیار خطرناک غربزدگی و گرایش‌های سکولاریستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مدیریتی کشور بود، سد کرده است.
ـ ملت و شخص رئیس‌جمهور و دولت در برابر افزون‌طلبی‌های زورگویان، ایستادند
رهبری پایداری در موضوع انرژی هسته‌ای را یکی از مظاهر دفاع از هویت ملی خواندند و افزودند: برخی کشورهای زورگو و پر رو و دنباله‌های بی‌ارزش آنان می‌خواستند حرف خود را در مقابل ملت ایران به کرسی بنشانند اما ملت، شخص رئیس‌جمهور و دولت در مقابل افزون‌طلبی‌ها ایستادند و جلو رفتند.
ـ جرأت مقابله با فساد از جمله نمودهای مهم گفتمان انقلابی دولت است
رهبری جرأت در ایجاد تحول، شجاعت تصمیم‌گیری برای حل مشکلات بزرگ ـ و جرأت مقابله با فساد را از جمله نمودهای مهم گفتمان انقلابی دولت خواندند و افزودند: قلع و قمع اژدهای هفت‌سر فساد بسیار سخت است البته اکنون نیز این هدف محقق نشده، اما جرأت مقابله با آن در این دولت، کاملاً مشهود و محسوس است.
ـ این دولت، زورگویان جهانی را به انفعال و پاسخ‌گویی انداخت
رهبری خارج شدن از حالت انفعال و گرفتن روحیه تهاجمی در مقابل زورگویان جهانی را از جلوه‌‌های وفاداری دولت به شعار و گفتمان انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: استکبار دارای نقاط ضعف فراوانی است که باید با برجسته کردن آنها، زورگویان جهانی را به انفعال و پاسخ‌گویی انداخت و این دولت دارای چنین روحیه‌ای است.
ـ شرافت شما در هم‌سطح بودن با ملت، ساده‌زیستی و تماس با مردم است
رهبری مردمی‌بودن را سومین خصوصیت ممتاز دولت دانستند و افزودند: شرافت شما در همسطح بودن با ملت ـ ساده‌‌زیستی و تماس و انس مستمر با مردم است و تجلی عملی این خصوصیات در رفتار رئیس‌جمهور و هیأت دولت باعث جلب اعتماد بیشتر مردم و ریشه‌کن شدن بلای اسراف و اشرافی‌گری می‌شود. ایشان حمایت از دولت‌ها را مشی حضرت امام و رهبری انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: قوه مجریه بار عمده مدیریت کشور را بر عهده دارد و به همین علت دولت‌های قبلی نیز مورد حمایت بوده‌اند اما خصوصیات دولت فعلی، باعث می‌شود که حمایت گرم‌تری از آن بشود و دلگرمی بیشتری درباره اقدامات آن وجود داشته باشد.
ـ دولت باید برای برخی کارها تدبیر کند
رهبری حمایت از دولت را به معنای چشم‌بستن بر ضعف‌های آن ندانستند و افزودند: البته کارهایی وجود دارد که دولت باید تدبیر کند یا انجام دهد.
رهبری در بخش دیگری از سخنانشان، در تشریح مطالبات و توقعات خود از دولت، رعایت قانون را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: وقتی قانونی با سازوکار قانون اساسی در مجلس و شورای نگهبان تصویب شد، باید تا مادامی که تغییر نکرده حتماً به آن عمل شود. ممکن است دولت، روال تصویب یک قانون ابلاغ شده را صحیح نداند اما متصدی این مسأله، قوه مجریه نیست و دولت حتی اگر معتقد به ضعف یک قانون بود باید به آن عمل کند.
رهبری نظارت مستمر بر زیر مجموعه‌‌ها را بسیار مهم و موجب رفع موانع احتمالی و پیشرفت کارها دانستند و افزودند: رئیس‌جمهور نیز بر عملکرد وزرا نظارت کند البته این مسأله نباید با استقلال کار وزیران منافات پیدا کند چرا که اعضای دولت از مجلس رأی گرفته‌اند و در حوزه کار خود، استقلال دارند.
ـ مردم دولت را از جنس خودشان می‌دانند
رهبری، پیگیری جدی مصوبات و وعده‌های داده شده به مردم را از دیگر توقعات مورد انتظار از دولت برشمردند و افزودند: مردم معتقدند دولت نهم، مردمی است و از جنس خودشان است، این امتیاز توقع مردم را بالا می‌بَرَد بنابراین اگر در جایی، عمل به وعده‌ای با مشکل روبه روست، به صراحت با مردم در میان بگذارید.
ـ باید از دیدگاه‌های اصلاحی نخبگان استفاده کرد
رهبری تعامل با قوای مقننه و قضائیه و تعامل نظام‌مند با نخبگان را از دیگران ضروریات کار دولت دانستند و افزودند: باید از دیدگاه‌های اصلاحی نخبگان و ظرفیت همه نیروها استفاده کرد.
ـ اطلاع‌رسانی هنرمندانه از فعالیت‌های هیأت دولت ضروری است
رهبری، اطلاع‌رسانی هنرمندانه و صحیح از فعالیت‌های هیأت دولت را ضروری خواندند و افزودند: باید با برنامه‌سازی هنرمندانه، گزارش کار دولت را به اطلاع مردم رساند. ایشان، دولت را به توجه مستمر به مستحکم کردن پایه‌های علم و فناوری توصیه کردند و افزودند: مقوله فرهنگ نیز بسیار مهم است و باید همواره در بالاترین سطح به آن توجه داشت.
ـ انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته‌کردن ضعف‌ها، و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد
رهبری در مرزبندی انتقاد و تخریب خاطرنشان کردند انتقاد، ارزش‌یابی منصفانه و کارشناسانه است که با نظر خیرخواهی انجام می‌شود و در آن نقاط مثبت و منفی در کنار هم مورد توجه قرار می‌گیرد و دولت باید با سعه‌صدر از این انتقادها استقبال کند، آنها را با گوش جان بشنود و با بررسی و توجه کافی و کامل، به انتقادهای صحیح عمل نماید. ایشان انتقاد را خدمت و تخریب را خیانت به نظام و کشور دانستند و با ابراز تأسف شدید از تخریب دولت نهم تحت عنوان انتقاد افزودند: انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته‌کردن ضعف‌ها، و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد.
ـ زبان دولت در موضوع هسته‌ای، زبان عزت و اقتدار ملی است
رهبری دولت را به پذیرش انتقادهای دلسوزانه و صحیح توصیه مؤکد کردند و با اشاره به اقدامات تخریبی برخی افراد در تبدیل نقاط قوت دولت به نقاط ضعف خاطرنشان کردند: زبان دولت در موضوع هسته‌ای، زبان عزت و اقتدار ملی است اما برخی چون فلان دولت زیاده‌خواه از موضع هسته‌ایِ عزتمند دولت ایران خوشش نمی‌آید این مواضع صحیح را هدف تخریب قرار می دهند.
ـ دو جریان داخلی و خارجی این دولت را می‌کوبند
رهبری با اشاره به افزایش انتقاد تخریب دولت‌ها در سال آخر دوره اول فعالیت آنها افزودند: البته این دولت، بیشتر مورد هجوم تخریبی قرار دارد و دو جریان داخلی و خارجی آن را می‌کوبند.
ایشان هجوم رسانه‌های بیگانه به دولت نهم را به جنگ احزاب تشبیه کردند و افزودند: دولت نهم به این علت، هدف حملات بی‌وقفه،‌ قرار دارد که گفتمان آن، ‌گفتمان امام و انقلاب است. ایشان با اشاره به انگیزه‌های متفاوت طیف وسیعی که به تخریب دولت مشغول است افزودند: برخی از این افراد مغرض نیستند بلکه کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع هستند،‌ برخی هم غرض‌های شخصی و سطحی دارند، اما بعضی، یا از اول امام را قبول نداشته‌اند و یا در وسط راه با انقلاب دچار مشکل شده‌‌اند، به همین علت با غرض‌های عمقی و کینه امام، به تخریب دولت نهم مشغولند.
ـ دولت از مواضع تهمت‌آفرین دوری کند
رهبری بار دیگر لزوم توجه دولت به انتقادهای کارشناسانه را خاطرنشان کردند و افزودند: البته دولت هم باید با دوری از مواضع تهمت‌آفرین، به تخریب‌کنندگان بهانه ندهد و مانع برخی جنجال‌آفرینی‌ها شود.
ـ دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است
رهبری حفظ و تقویت روحیه کار و تلاش،‌ اولویت‌دادن به طرح‌ها و کارهای نیمه‌تمام و شکوفا شدن نتایج این طرح‌ها در زندگی مردم را مهم دانستند و تأکید کردند دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همه مسؤولان باید در جهت ایجاد جهشی بزرگ در روند پیشرفت کشور و عدالت‌گستری وسیع،‌ صورت گیرد.
رهبری معنویت و عقلانیت را لازمه تحقق عدالت خواندند و افزودند: اگر بخواهیم ایران عزیز ما الگوی دیگران شود باید پیشرفت و عدالت را بموازات هم مورد توجه کامل قرار دهیم.
ـ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را "نقشة راه حقیقی پیشرفت" کشور است
رهبری سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را "نقشة راه حقیقی پیشرفت" کشور دانستند و نظارت بر برنامه‌ها و جهت‌گیری های سازمان‌ها و دستگاه‌ها را برای تشخیص انطباق آنها با سند چشم‌انداز و رصد میزان تحقق اهداف این سند، کاملاً ضروری خواندند. رهبری اجرای صحیح و کامل سیاست‌های اصل ۴۴ را زمینه‌ساز تحولی همه‌جانبه برشمردند و پیگیری جدی این سیاست‌ها را خواستار شدند.
ـ طرح بسیار مهم تحول اقتصادی، حتما باید اجرا شود
رهبری طرح تحول اقتصادی را از کارهای بزرگ دولت نهم خواندند و با قابل قبول خواندن سرفصل‌های این طرح عظیم افزودند: این کار بسیار مهم حتماً انجام شود اما در این روند باید از هرگونه شتابزدگی مطلقاً پرهیز کرد.
ایشان خاطرنشان کردند اجرای خوب این طرح، قدم بزرگی در پیشرفت کشور است اما اجرای شتاب‌زده آن، خطرها و ضررهایی بدنبال می‌آورد، بنابراین باید با بررسی چشم‌اندازها و پیامدها، و تدبیر کردن راه‌های جلوگیری یا کنترل تبعات منفی، این جراحی بزرگ را به سلامت انجام داد. ایشان در زمینه طرح تحول اقتصادی افزودند: اگر اجرای بخشی از این طرح تورم‌زاست باید برای جلوگیری از بروز این مسأله و یا کنترل تبعات منفی آن، چاره‌اندیشی کرد.
ـ کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس‌تر شود
رهبری همچنین تلاش بیشتر برای کنترل تورم را به عنوان یکی از مشکلات مردم خواستار شدند و افزودند: البته تورم جهانی، خشکسالی و برخی عوامل دیگر در تورم موجود دخیلند اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که دولت می‌تواند با کنترل آنها، تورم را کاهش دهد. ایشان توجه دولت به عوامل اجتناب‌پذیر در تورم را ضروری خواندند و افزودند: کاهش تورم باعث خواهد شد آثار خدمات بزرگ دولت نهم در زندگی مردم،‌ ملموس‌تر شود.
ـ خدمت به مردم توفیقی الهی است که باید با تلاش و خدمت بیشتر، آن را قدرشناسی کرد
رهبری با قدردانی صمیمانه از رئیس‌جمهور، هیأت وزیران و کارکنان دستگاه‌های مختلف اجرایی خاطرنشان کردند: خدمت به مردم توفیقی الهی است که باید با تلاش و خدمت بیشتر، آن را قدرشناسی کرد.
رهبری همچنین با اشاره به ماه شریف شعبان و ضیافت الهی رمضان، استفاده از ظرفیت‌های بی‌پایان معنوی این دو ماه عظیم را توصیه کردند.
رهبری با قدردانی از گزارشی که رئیس‌جمهور در این دیدار بیان کرد، خاطرنشان کردند: هدف همه کارها، جلب رضایت الهی است اما اطلاع‌رسانی دقیق، صحیح و هنرمندانه به مردم درباره کارهای انجام شده کاملاً ضروری است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.
در پایان این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد، بر خلاف رویه‌های پیشین، اعضای هیات دولت، برای صرف نهار در خدمت رهبر معظم انقلاب بودند.
منبع : اخبار انصار


همچنین مشاهده کنید