شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۵ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۵ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۵ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۶ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۵آبان ماه سال۱۳۵۹ هجری شمسی
خرمشهر شهر خون و قیام به اشغال نامیمون ارتش بعثی عراق درآمد. در جریان جنگ تحمیلی، رژیم صهیونیستی عراق با چندین لشکر زرهی و انبوهی از تجهیزات نظامی به خرمشهر حمله نمود و قصد داشت در ظرف چند ساعت این شهر را تصرف کند اما با مقاومت ایثارگرانه سپاه اسلام و ساکنان غیور شهر روبرو شدند به طوریکه پس از ۳۵ روز و با تحمل خسارات بسیار شدید توانست خرمشهر را اشغال کند. ناگفته نماند پس از این مدت هم خیانت خائنان داخلی درپیشبرد مقاصد شوم دشمن تأثیر بسیار داشت. اما سرانجام پس از ۲۰ماه رزمندگان دلیراسلام در خردادماه سال ۱۳۶۱شمسی خرمشهر را ازلوث وجود دشمن پاک کردند و این شهر قهرمان پرور را آزاد ساختند.
● ۲۰ سال پیش درچنین روزی - ۵آبان ماه سال ۱۳۶۷هجری شمسی
آیت الله حاج سیّد روح الله خاتمی نماینده امام و امام جمعه یزد بدرود حیات گفت. ایشان به تعبیر حضرت امام)ره( روشنفکری متدیّن و مجتهدی بزرگواربود که در قرن اخیر مسلماً کم نظیر بود. آیت الله خاتمی در کنار تدریس به مبارزه با رژیم طاغوت می‎پرداخت و از روحانیون مبارز و فعّال در وقایع قیام ۱۵خرداد بشمار می‎رفت. آن عالم والامقام به تهذیب و تزکیه نفس اهمیّت فراوان می‏داد و به رعایت موازین اخلاقی و رفتاری بسیارمقیّد بود. به همین جهت تشکیل کلاسهای درس اخلاق را ضروری می‏دانست. حضرت امام خمینی)ره( که پس ازشهادت آیت الله صدوقی ایشان را به امامت جمعه یزد منصوب کرده بودند در بخشی از پیام خویش به مناسبت درگذشت این عالم زاهد فرمودند: « او با گوشت و پوست خود مبارزه را می‎فهمید و سختی‎های آن را چون شربتی گوارا می‎نوشید، او یار و پناه محرومان بود. او یک عمر با تحجر و واپس گرایی جنگید و یکی از طرفداران بی‎بدیل اسلام ناب محمّدی)ص( در عصر فریب و خود پرستی بود، او پاک زیست و پاک مرد و پاک در جوار ربّش آرمید.»
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۶شوال سال۱۴۰۱هجری قمری
آیت الله بهاءالدین محلاتی فقیه گرانقدر خطه فارس بدرود حیات گفت. وی درنجف زاده شد و درکودکی همراه پدر به شیرازرفت و فقه، اصول، فلسفه و حکمت آموخت. آیت الله محلاتی مدت ۱۰سال نیزدرحوزه نجف تحصیل کرد و بدرجه اجتهاد رسید. این روحانی فرزانه بعد ازبازگشت به شیرازبرای نقد و بررسی اصول عقاید و راهنمایی جوانان برای دستیابی به حقایق دین مبین اسلام جلساتی تشکیل داد. آیت الله محلاتی همواره پرچمدار قیام علیه ظلم و رهبرمبارزه مستمردربرابرنظامهای استبدادی و پاسدارجنبش عدالتخواهی و آزادی رضاخان و محمدرضا بود و درنهضت ملی شدن نفت طی اعلامیه‎ای حمایت خود راازاین حرکت اعلام کرد. آیت الله محلاتی درمبارزات مردم با شاه که سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی منجرشد؛ حضوری فعال داشت. حضرت امام خمینی)ره( درپیام تسلیت به مناسبت رحلت ایشان فرمودند:« آن بزرگواردرطول زندگی پربرکت خود یکی ازاسطوره‎های روحانیت و پشتوانه‎های نهضت اسلامی بودند».
● ۱۱۱۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۶شوال سال۳۱۰هجری قمری
« محمدبن جریرطبری» فقیه، مورخ مسلمان و دانشمند برجسته ایرانی دربغداد چشم ازجهان فروبست. او در۷سالگی حافظ کل قرآن شد و دوران جوانی را به منظور کسب علم درمسافرت طی کرد. طبری درمراکز بزرگ علمی جهان اسلام چون بصره و کوفه به تحصیل پرداخت و افزون برتاریخ، درفقه، ادبیات عرب، ریاضیات، طب، اخلاق و علوم قرآنی دانش ‎‎اندوخت. این مورخ گرانقدرجهان اسلام و ایران ابتدا شافعی مذهب بود ولی بعدها خود مذهبی پدید آورد که پس ازمرگش دوامی نیافت و بتدریج ازمیان رفت. ازمشهورترین آثاراین مورخ ارزشمند« کتاب تاریخُ الرُّسُل وَالمُلوک یا تاریخ طبری» را می‎توان نام برد.این کتاب شامل حوادث تاریخی ازآغازآفرینش تا سال۳۰۲هجری است. دیگراثرطبری جامعُ البیان فی تفسیرالقرآن که به تفسیرطبری شهرت دارد.
● ۷۸۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۶شوال سال۶۴۷هجری قمری
« ابن حاجب» نحودان و ادیب پرآوازه مسلمان دراسکندریه دارفانی را وداع گفت.« ابوعُمرجمال الدین بن عمر» قرائات هفتگی فقه، حدیث و ادبیات عرب را ازعلمای قاهره آموخت. او درنحو شاگرد« زمخشری» بود و پس از اتمام تحصیلات مدتی تدریس علوم اسلامی را دردمشق بعهده گرفت. ابن حاجب عالمی متواضع و صبور بود و با آرامش کامل پرسشهای دیگران را پاسخ می‎داد. ازاین رو طالبان علم ازهمه جا برای آموختن صرف و نحو قرائت نزد وی می‎شتافتند. شهرت عالمگیراین ادیب فرزانه اسلامی بویژه درمشرق زمین به سبب کتابهای نحوی اوست.« الشافیه درصرف، اَمالی درتفسیر، اَلمَقصَدُ الجَلیل درعروض و الکافیَه» درنحو ازآثارارزشمند ابن حاجب محسوب می‎شوند.
● ۲۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۶اکتبر سال ۱۷۷۸میلادی
مؤسسه استعمار افریقا بنام مجمع افریقایی درلندن تأسیس شد. دولت استعمارگر بریتانیا تحت پوشش این مجمع دسته های جهانگرد را به مناطق گوناگون افریقا و سرزمینهای ناشناخته آن قاره اعزام می کرد و ازاین طریق پایه های استعماری ۲۰۰ساله خود را درقاره افریقا محکم کرد. ایم مجموع درایجاد مستعمرات متعدد و کشف سرزمینهای بکرو دست نخورده افریقا دست داشت.
● ۵۳ سال پیش درچنین روزی - ۲۶اکتبرسال۱۹۵۵میلادی
جمهوری ویتنام جنوبی بطور رسمی در سایگون تشکیل شد. اما به علت اختناق شدید در این کشور جدیدالتّأسیس دولت سایگون که تحت حمایت امریکا حکومت می کرد اعتبار خود را ازدست داد. درپی آن نیروهای پارتیزانی یا ویت کنگ ها مبارزه مسلحانه را با مقامات سایگون و حامیان آنان آغازکردند. درسال۱۹۶۹میلادی دولت موقت وانقلابی ویتنام جنوبی و شورای مشورتی دراین کشور تشکیل شد. سرانجام درسال۱۹۷۳میلادی در پی وقوع سلسله ای از جنگهای شدید میان نیروهای امریکایی و مردم ویتنام و کامبوج پیمان آتش بس بین دو کشور در پاریس به امضا رسید و پایان یافتن جنگ اعلام شد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید