شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگرانی سازمان اطلاعاتی انگلیس از سرنوشت اسناد ساواک


نگرانی سازمان اطلاعاتی انگلیس از سرنوشت اسناد ساواک
در سند زیر که در آستانه پیروزی انقلاب صادر شده، سازمان اطلاعاتی انگلیس بر لزوم حفاظت شدید از اسناد ساواک و یا در صورت لزوم، معدوم کردن آنها تأکید می‌کند.
گزارش ملاقات با رابط سرویس انگلستان
ـ منظور: استحضار تیمسار ریاست ساواک و صدور اوامر
رابط سرویس انگلیس طی ملاقاتی در روز پنجشنبه ۷/۱۰/۵۷ اظهار داشت ما به ساواک اعتماد کامل داریم و اطمینان داریم که از اسناد طبقه‌بندی شده دوجانبه قویاً حفاظت خواهد شد. ولی با توجه به تغییرات احتمالی که در کابینه ایران داده خواهد شد مایلیم توجه ساواک را به این نکته جلب نماییم که حتی در داخل حکومت فعلی انگلستان نیز ما به برخی از وزرای خود اعتماد نداریم و نخست‌وزیر انگلستان بسیاری از مسائل حساس را در اختیار این وزراء نمی‌گذارد. در هر صورت مایلیم در مورد اسناد طبقه‌بندی شده دوجانبه (ساواک و سرویس انگلیس) با توجه به تغییرات احتمالی سیاسی در آینده توجه ساواک را به حفاظت این اسناد جلب نماییم. رابط اضافه کرد اغلب سرویسهای اطلاعاتی جهان در چنین مواردی یک طرح اضطراری حفاظتی برای حفظ و یا در صورت لزوم معدوم کردن اسناد حساس تهیه می‌کنند.
ـ اقدامات انجام شده:
به منظور بررسی اظهارات رابط سرویس انگلیس کمیسونی مرکب از اینجانب (معاون اطلاعات خارجی) ـ مدیرکل اداره دوم ـ مدیرکل اداره هفتم و رئیس اداره همکاریها در تاریخ ۹/۱۰/۵۷ تشکیل و نتایج مشروحه زیر حاصل گردید که جهت استحضار و تصویب از عرض می‌گذرد:
۱) با توجه به اینکه تهیه طرح اضطراری حفاظت به منظور معدوم کردن اسناد حساس در صورت لزوم منحصراً مربوط به یک قسمت از ساواک نبوده و کلیه ادارات کل ساواک احتمالاً از اسناد فوق‌العاده حساسی نگهداری می‌کنند و به علاوه در سایر سازمان‌های مملکتی نیز از قبیل ارتش و وزارت امور خارجه اسنادی با طبقه‌بندی حفاظتی بالا وجود دارد از این رو هرگونه اقدام در موقعیت کنونی کشور به منظور معدوم کردن اسناد حساس یا تهیه طرح مربوط به این کار باعث ایجاد تشنج و بروز شایعات در داخل ساواک در سطح کشور خواهد شد.
۲) شایسته است که کمیسیونی تحت عنوان مقابله با آسیب‌پذیریهای غیرمنتظره (از قبیل سیل ـ زلزله و غیره) از مدیران کل ادارات ذینفع به منظور تهیه و تکمیل طرح تصفیه اسناد که در گذشته نیز در ساواک سابقه داشته تهیه و کمیسیون به تدریج و در نهایت پنهانکاری طرح اضطراری حفاظت را تهیه نمایند تا در موارد غیرعادی بتوانند چنانچه اوامری در این زمینه صادر شود اسناد حساس را از ساواک دور یا معدوم نمایند.
۳) با شرح مراتب بالا در صورت تصویب مقرر فرمایند به رابط سرویس انگلستان پاسخ داده شود که ساواک نسبت به مخاطرات احتمالی که متوجه اسناد مربوط به همکاریهای دوجانبه با سرویسهای بیگانه می‌باشد آگاهی کامل دارد و اطمینان داده می‌شود که حداکثر تلاش به عمل خواهد آمد تا این قبیل اسناد در اختیار عناصر غیرمجاز قرار نگیرد.
معاون اطلاعات خارجی ـ کاوه
۱) اقدام شود
۲) اداره کل ۴ اخذ دستور نماید
اداره همکاریها
۱) به رابط جواب داده شود
۲) رونوشت عین گزارش را به اداره کل چهارم بفرستید که از حضور تیمسار ریاست ساواک اخذ دستور نمایند
منبع : دوران


همچنین مشاهده کنید