چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

شیوع عوارض دیررس ختنه دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر خرم آباد در نیمسال تحصیلی ۸۱-۸۰


شیوع عوارض دیررس ختنه دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر خرم آباد در نیمسال تحصیلی ۸۱-۸۰
● مقدمه:
ختنه از شایعترین اعمال جراحی محسوب می شود که در تمام جهان انجام می گیرد. ختنه در صورتی که به نحو صحیحی انجام نگیرد، عوارض متعددی را در بر خواهد داشت. هدف از این مطالعه تعیین میزان عوارض دیر رس ختنه در دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر خرم آباد بود که در سال ۱۳۸۱-۱۳۸۰ انجام گرفته است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه مقطعی- توصیفی ۳۲۰۵ دانش آموز پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۸۱-۱۳۸۰ از نظر عوارض دیر رس ختنه بررسی شدند. معاینه توسط کارورزان آموزش دیده رشته پزشکی، متخصص ارولوژی و پزشک عمومی به طور محرمانه در یک اتاق مجزا انجام گرفت. نکات مثبت در پرسشنامه مخصوص ثبت و بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته ها:
نتایج بدست آمده نشان داد که ۲۳۷ نفر (۷.۴ درصد) از مجموع ۳۲۰۵ نفر دچار عوارض دیر رس ختنه بودند. شایعترین عارضه، اضافه آمدن لایه داخلی پره پوس (۳۹.۳ درصد) بود. هیپوسپادیاس ختنه شده و کمبود پره پوس هر کدام با (۲.۵ درصد) کمترین عارضه دیر رس مربوط به ختنه بودند.
● نتیجه گیری:
با توجه به میران بالای عوارض دیر رس ختنه در این مطالعه، برگزاری کارگاههای آموزشی برای آموزش ختنه به افرادی که در آینده انجام دهنده ختنه خواهند بود؛ از قبیل پزشکان عمومی و پرستاران و ... ضروری است. ضمنا آگاهی دادن به والدین در مورد عوارض احتمالی ختنه و تشویق آنها به انجام ختنه فرزندانشان توسط افراد متبحر جهت پیشگیری از این عوارض ضروری است.
عبدالرضا خیرالهی
روح اله یگانه
محمد بشاشتی
جمال الدین خوش دل
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید