جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فضای مجازی آمیزه‌ای است از اعجاز و سحر


فضای مجازی آمیزه‌ای است از اعجاز و سحر
● محیط دیجیتال دارای اعجاز شیطانی است
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: از منظردیگر، محیط دیجیتال جادوگر و دارای اعجاز شیطانی است. زیرا در این محیط شرایط برای معرفی غیرواقعی یک موضوع و نمایش تصویرغیرواقعی و برخی سو‌استفاده‌ها نیز فراهم است که با استفاده از آن می‌توان تصویر یک بیگناه را گناه آلود و مطالب کفرآمیز را به اسم مطالب مفید در تیراژ گسترده با اهداف شیطانی نمایش داد.
وی افزود: وب برای ما محیطی اعجاز‌گون فراهم کرد. به همین دلیل ما خود را مدیون این محیط می‌دانیم چراکه در این حوزه می‌توان اشتباهات را با کمترین هزینه جبران کرد. به گفته صفار هرندی محیط دیجیتالی بسیاری از دشواری‌های گذشته را با خود به همراه ندارد چراکه تصویر‌پردازی هر موضوع در این محیط به سادگی ممکن می‌شود و ما را از زوایای پنهان هر موضوع آگاه می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم دور نگه داشتن محیط دیجیتال و وب از دسترس سودجویان افزود: یکی از مسایل جدی در فناوری نوین که باید رعایت شود، اخلاق سالم است و باید با توجه به سرعت و دامنه وسیعی که این فناوری نوین دردنیا دارد با آن همگام شد تا بتوانیم در امان بمانیم. صفار هرندی گفت نظارت و کنترل در محیط دیجیتالی و وب الزاما به معنی ایجاد محدودیت نیست بلکه باید سالم‌سازی در محیط وب و دیجیتال انجام شود تا زمینه حضور برای قشر بیش‌تری از مردم در آن فراهم شود . وی افزود: کنترل و نظارت به معنای محدود کردن و تعریف قانون‌های محدود ساز نیست و این نظارت و کنترل باید با بررسی و شناخت ابعاد مختلف این دانش و شناسایی افرادی که از آن بهره می‌برند همراه باشد.
وی گفت: محیط دیجیتالی با اینکه محصول اندیشه بشری است اما به دلیل شتاب در رشد به صورت یک هیولا ظاهر می‌شود چراکه به دلیل همین سرعتی که دارد فرصت نوشتن پیوست‌های اخلاقی آن را نیافته‌ایم.
وی با اشاره به شکل گیری مرکز IT در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این مرکز خودش را به سرعت با مراکز مربوط به فناوری دیجیتال همگام کرده است و در فرصت محدودی که شروع به کارکرده، فعالیت‌های زیادی انجام داده است. صفار هرندی افزود: برگزاری این نمایشگاه نشانگر آمادگی دولت و وزارت ارشاد برای گسترش این دانش در کشور است. صفار هرندی گفت: فناوری دیجیتالی زدن رنگ آینده به گذشته و حال است و هیچ چیز آن در حاشیه زندگی ما قرار ندارد و به همین دلیل باید برای قانونی کردن آن گام برداشت و اجازه ندهیم که این محیط آلوده به قاچاق شود چراکه در هیاهوی دستگیری قاچاقچیان به همه بی‌احترامی می‌شود.
● بودجه بخش فناوری‌های دیجیتال ۲۰ برابر شده است
صفار هرندی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به گستردگی و فراگیری فناوری دیجیتال، تلاش شده است تا تمامی زمینه‌ها در حوزه دیجیتال و ابعاد مختلف این فناوری نوین شناسایی شود به نحوی که بودجه این بخش نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر افزایش داشته است.
وی افزود: فعالیت‌هایی که درکشور انجام می‌شود ازجمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، رنگ و بوی دیجیتال به خود گرفته است و باید زیرساخت‌های ورود به این عرصه فراهم شود و مهم‌ترین بخش آن،آمادگی نرم‌افزاری است و باید ورود این فناوری گسترده را درحیات فرهنگی خود تعریف کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون حرکت اجرایی موثری در این زمینه انجام نشده و به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اکتفا شده است توضیح داد: ما باید تمام زمینه‌های فعالیت فناوری دیجیتال و فعالان این عرصه را شناسایی کنیم و بدانیم چه افرادی از این فناوری به عنوان شغل استفاده می‌کنند و چه کسانی از آن سو‌استفاده می‌کنند و باید با شناخت ابعاد مختلف این فناوری، نسبت به تدوین قانون و نحوه حمایت از کاربران اقدام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در حوزه تبلیغات در فناوری‌های دیجیتال گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با هدف شناخت و بررسی جنبه‌های مختلف این فناوری نوین از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد است که باید ضمن گستردگی، تداوم نیز داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کافی نبودن بودجه اختصاص داده شده به فناوری اطلاعات گفت: بودجه در نظر گرفته شده امسال با یک تصاعد بسیار بالا نسبت به سال‌های گذشته همراه بود ولی با توجه به گستردگی فناوری‌های نوین، بودجه اختصاصی کافی نیست و با بررسی و مساعدت مسوولان، در آینده افزایش خواهد یافت .
● نمایشگاه بین‌المللی می‌شود
وی همچنین افزود: با ادامه روند برگزاری نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در این سطح در سال‌های آینده نمایشگاه به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.
همچنین رییس دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتالی در مراسم افتتاحیه با اشاره به حضور گسترده مردم در نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال،تقارن این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و جشن سی امین سال انقلاب اسلامی را در سال نوآوری و شکوفایی برگی زرین و نو در فصل فرهنگ این مرز و بوم عنوان کرد.
عیسی‌ زارع‌پور این رویداد رسانه‌ای را بزرگ‌ترین رویداد در حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست و اثرات آن را در رشد و توسعه این صنعت، مهم و سازنده ارزیابی کرد.
وی گفت: ایجاد جایگاه رسمی برای ارایه و ارزیابی سالانه آثارتولید شده در حوزه رسانه‌های دیجیتالی در کشور، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی برای ایجاد و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه‌های دیجیتال، فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد هم دلی وهم افزایی بین پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانه‌های دیجیتال از اهداف این نمایشگاه است. وی افزود: همچنین توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه وابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه توسعه و دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی،علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات دیجیتال فرهنگی وهنری، بسترسازی و فراهم کردن زمینه در راستای تحقق جنبش نرم‌افزاری در حوزه محتوایی فناوری اطلاعات و نیز ایجاد بستر رقابت میان تولید کنندکان آثار و محصولات دیجیتالی فرهنگی-هنری، برای رشد، شکوفایی و رونق بخشی به بازارداخلی و صادرات در این صنعت بخش دیگری از اهداف نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزار‌های چند‌رسانه‌ای است.
وی در ادامه با ارایه آمار شرکت‌کنندگان در ۶ بخش اصلی نمایشگاه گفت: در بخش نرم‌افزار‌های چند‌رسانه‌ای ۲۰۰ شرکت و موسسه ۳ هزار و ۵۰۰ نرم‌افزار خود را به نمایش خواهند گذاشت. همچنین در بخش نرم‌افزار‌های تلفن همراه ۲۰ شرکت و موسسه با ۱۰۰ عنوان نرم‌افزار، در بخش بازی‌های رایانه‌ای ۲۰ شرکت با ۲۰ عنوان بازی داخلی، در بخش وبلاگ‌ها ۴ هزار وبلاگ و ۱۵۰ پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت دارند.
به گفته زارع‌پور ۶۰ موسسه فعال در حوزه هنر‌های دیجیتال شامل موسیقی، تئاتر، نقاشی و گرافیک در مساحت هزار و ۵۰۰ متری در نمایشگاه مشارکت خواهند داشت. همچنین بخش ویژه انقلاب اسلامی، اهداف و دستاورد‌ها و روند شکل‌گیری انقلاب از بخش‌های اصلی و جدید این نمایشگاه محسوب می‌شود.
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید