شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سنت شکنی پاول‌


سنت شکنی پاول‌
کالین پاول - وزیر امور خارجه آمریکا در دور اول زمامداری جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا - هفته گذشته با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۴ نوامبر این کشور حمایت کرد.
پاول که زمانی ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا را بر عهده داشت اولین سیاستمدار سیاهپوست در این کشور بود که از سوی جامعه جهانی به عنوان یکی از رهبران ارشد ایالات‌متحده پذیرفته شد.
حمایت هفته گذشته کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و از روسای قبلی ستاد مشترک ارتش این کشور از باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها مساله‌ای فراتر از پشت کردن یک عضو عالیرتبه حزب جمهوریخواه به این حزب است. این اقدام حتی فراتر از تیر خلاصی به امیدهای جان‌مک‌کین، رقیب جمهوریخواه اوباما برای راهیابی به کاخ سفید بود.
به واقع آنچه پاول انجام داد از اوبامای سیاهپوست، سیاستمداری قابل قبول برای جامعه تحت سیطره سفیدهای آمریکا به وجود آورد. پاول که در دوران وزارت خود عملکرد به نسبت خوبی داشت تا همین یک‌سال پیش و قبل از شروع رقابت‌های انتخاباتی یکی از گزینه‌های حزب جمهوریخواه برای راهیابی به کاخ سفید تلقی می‌شد.
پاول اولین بار در سال ۱۹۸۷ به چهره‌ای مطرح در محافل سیاسی ایالات‌متحده تبدیل شد. او در آن زمان درجه سرتیپی داشت و به عنوان دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان خدمت می‌کرد. در عید شکرگزاری آن سال ریگان برای استراحتی کوتاه راهی مزرعه‌اش در کالیفرنیا شد. در سفرهای کوتاه داخلی معمولا تیمی از مشاوران درجه ۲ رئیس‌جمهور را همراهی‌می‌کردند. به همین دلیل این پاول بود که با امضای توافق‌نامه کاهش سلاح‌های استراتژیک (START II) بین مذاکره‌کنندگان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکایی‌ها در برابر خبرنگاران قرار گرفت تا توضیحاتی را در این رابطه ارائه دهد.
او با چنان اعتماد به نفسی در برابر اصحاب رسانه‌ها قرار گرفت که روزنامه واشنگتن پست‌روز بعد در کنار خبر امضای معاهده استارت ۲ از ظهور ستاره جدیدی در عالم سیاست آمریکا خبر داد. پیروزی ارتش آمریکا در عملیات توفان صحرا که به اخراج ارتش صدام از کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی منجر شد پاول را که در آن زمان رئیس ستاد مشترک ارتش بود به چهره‌ای مشهور تبدیل کرد. تکنیک‌هایی که او در این جنگ استفاده کرد به دکترین پاول مشهور شد و راه او را برای بالا رفتن از پلکان ترقی هموار کرد.
حزب جمهوریخواه آمریکا در سال ۱۹۹۵ با توفانی به نام بیل کلینتون روبه‌رو شد که می‌رفت تا آرزوهای حزب برای حفظ کاخ سفید را بر باد دهد. در چنین شرایطی بود که نگاه‌ها در حزب به سوی پاول که هنوز چهره‌ای محبوب بود و احتمال موفقیتش در رقابت با کلینتون می‌رفت، دوخته شد اما پاول تصمیم گرفت به اولین باراک اوبامای آمریکای تبدیل نشود.
پاول در کتاب خاطرات خود که به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سیاسی تاریخ آمریکا بدل شد از اصرار رهبران حزب جمهوریخواه برای وارد کردن او به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۵ آمریکا برای رقابت با کلینتون می‌گوید. از دید آنها ورود پاول به عرصه انتخابات همان تاثیری را می‌توانست به وجود آورد که گنجاندن نام دیوید بکهام در فهرست بازیکنان یک تیم فوتبال داشت. با این حال پاول حاضر به قبول این پیشنهاد نشد.
این که چرا پاول حاضر شد با زیر پا گذاشتن سنت‌های حزبی از اوبامای دموکرات حمایت کند موضوعی بود که او در برنامه « »Meet The Press شبکه خبری NBC به وضوح به آن اشاره کرد. پاول در این برنامه بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن به صراحت گفته بود خود را وامدار یک حزب و جناح نمی‌پندارد و اگرچه به لحاظ گرایش‌های حزبی جمهوریخواه است اما با توجه به منافع کشور ترجیح داده از اوبامای دموکرات حمایت کند. پاول در این برنامه حرف‌هایی زد که قطعا به مذاق تندروهای حزب جمهوریخواه خوش نخواهد آمد. او از جناح‌بندی‌های داخلی حزب در هفته‌های اخیر انتقاد کرد و به صراحت از لزوم روی کار آمدن رهبری گفت که بتواند وجهه تخریب شده آمریکا در سال‌های گذشته را بهبود بخشد.
اگرچه اشاره مستقیم او به موضع‌گیری‌های ضداسلامی جمهوریخواهان در سال‌های اخیر شایعات پخش شده در آمریکا که از مسیحی نبودن اوباما حکایت دارد را قوت بخشید اما قطعا این سخنان او موجبات خوشحالی اقلیت مسلمان این کشور را فراهم آورد که همیشه پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ از اقداماتی که شائبه اسلام‌ستیزی در آنها وجود داشت، می‌نالیدند.
پاول ۷۱ ساله خواستار تغییر نگاه به جامعه آمریکایی شد و از این که مادر سربازی مسلمان که در جنگ عراق موفق به اخذ مدال شجاعت شد و پس از مرگ در گورستان نظامیان آمریکا در آرلینگتون دفن شده و به همین دلیل مادر او برای سر زدن به خانه ابدی پسرش در بین مسیحیان مشکل دارد، ابراز ناخرسندی کرد. او این دیدگاه‌ها و اقدامات را عامل قطبی شدن جامعه آمریکایی دانست و به صراحت از لزوم بازنگری در آنها سخن گفت.
او با تاکید بر این که به عنوان افسری ساده در اواخر دهه ۱۹۵۰ وارد ارتش شده و پس از ۳۵ سال خدمت از فعالیت‌های نظامی کناره‌گیری کرده است از آماده بودن اوباما برای به‌عهده گرفتن فرماندهی قوای مسلح آمریکا خبر داد در حالی که به اعتقاد او مک‌کین فاقد این قابلیت است.
هر چند پاول به صراحت گفت حاضر نیست در تبلیغات انتخابات اوباما به او کمک کند و تیم اوباما هم به احتمال زیاد از سخنان او در تیزرهای تبلیغاتی استفاده نخواهد کرد اما حرف‌های او اثر خود را گذاشت و به افزایش فاصله اوباما با مک‌کین کمک کرد.
در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا باقی نمانده است باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات با ۱۴ درصد در رقابت‌ها پیشتاز است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقاتی مستقل Pew حاکی از آن است که ۵۲ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی به باراک اوباما، کاندیدای دموکرات رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و ۳۸ درصد به جان مک‌کین، کاندیدای جمهوریخواه رای می‌دهند.
نتایج نظرسنجی این موسسه در اوایل ماه اکتبر از پیشتازی حدود ۷ درصدی اوباما نسبت به مک‌کین حکایت داشت.
رضا سادات
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید