سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

وظیفه زرداری!


وظیفه زرداری!
آصف علی زرداری، رئیس جمهور جدید پاکستان هنوز نتوانسته است میان واقعیات اسلام آباد و فتنه هایی که از سوی ایالات متحده آمریکا متوجه پاکستان است ارتباط برقرار نماید.از این حیث زرداری نتوانسته است پاسخ قاطعی به تهدیدات ایالات متحده آمریکا در نقاط مرزی دهد.همین مسئله سبب شده است تا زرداری از سوی گروههای مختلف پاکستانی نسبت به مصالحه کاری در برابر ایالات متحده آمریکا متهم شود.در برهه کنونی آصف علی زرداری رسالت سنگینی بر عهده دارد و آن اداره کشور پاکستان در برابر تهدیدات واشنگتن است.
زرداری طی ماههای اخیر عملکرد مناسبی در عرصه سیاست داخلی و خارجی پاکستان نداشته است. زرداری در حالی به عنوان رئیس جمهور جدید پاکستان برگزیده شده است که این کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند ویکی از بدترین بحران های سیاسی و اقتصادی خود را پشت سر می گذارد . به طوری که نرخ تورم درپاکستان از مرز بیست و پنج درصد در مقیاس سالانه نیز گذشته است. قیمت برخی اقلام مصرفی و خوراکی مانند قیمت برق، سوخت و مواد اصلی غذایی از اول امسال تاکنون بیش از شصت درصد افزایش یافته است. اقتصاد این کشور نیز در آستانه ورشکستگی است زیرا ارزش روپیه در مقابل ارزهای معتبر جهان اکنون به پایین ترین حد خود رسیده است به گونه ای که صندوق بین المللی پول اعلام آمادگی کرده است که پول این کشور را تحت قیمومیت قرار دهد. ضمن اینکه بحران اقتصادی دنیا نیز به نوعی پاکستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.
زرداری سکان کشتی به گل نشسته ای را در دست گرفته است که تا ساحل راه زیادی را در پیش رو دارد.زرداری پس از اعلام انصراف حزب مسلم لیگ،شاخه نواز از ائتلاف با حزب مردم اعلام نموده بود که در صورت حضور در ریاست جمهوری با کمک احزاب کوچکتر پاکستان را اداره خواهد نمود.هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که زرداری نیز مانند مشرف،نوازشریف و بی نظیر بوتو در آینده کاری خود با فشار احزاب مخالف خود روبه رو خواهد شد.از سوی دیگر،”مهار القاعده افراطی”وظیفه ایست که بر دوش رئیس جمهور جدید پاکستان سنگینی می کند.اما مسئله دیگری که زرداری باید در خصوص آن دقت خاصی را مدنظر قرار دهد ،تنظیم مناسبات بین المللی اسلام آباد است.اما آیا زرداری تاکنون توانسته است در برابر تهدیدات القاعده رویکری مناسب از خود نشان دهد؟
رئیس جمهور جدید پاکستان اخیرا با چند اظهار نظر نسنجیده در عرصه سیاست خارجی پاکستان موجی از مخالفتهای عمومی را به سوی خود سرازیر ساخته است. به عنوان مثال اظهارات زرداری در خصوص تروریست بودن جدایی طلبان کشمیر موجب خشم ارتش و سرویسهای اطلاعاتی پاکستان شده است.اما از سوی دیگر، مقامات هند از اظهارات زرداری به ویژه آن قسمت که وی رهبر جدایی طلبان کشمیر را تروریست نامید، استقبال کردند.
“آی اس آی”، سرویس اطلاعات پاکستان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ از رژیم طالبان در افغانستان و اغلب از شبه نظامیان در منطقه جدایی طلب کشمیر حمایت کرد تا در رقابت با همسایه خود دستاورهای استراتژیکی را کسب کند. یکی از منابع ارشد امنیتی در پاکستان گفت که اظهارات زرداری به وی در بهبود روابطش با ارتش کمکی نخواهد کرد. تمام تمرکز ارتش این است از خود در برابر هند محافظت کند. اظهارات زرداری درباره هند همزمان با افزایش این باور در محافل اطلاعاتی پاکستان صورت گرفت که هند احتمالادر ناآرامی های مناطق قبائلی پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان دست داشته است.
در نهایت اینکه زرداری باید نسبت به وظیفه خطیر خود در برهه حساس کنونی آگاه شود و به صورتی جدی در برابر دخالت جریانهای بیگانه دراسلام آباد ایستادگی نماید .در غیر این صورت نمی توان آینده سیاسی مطلوبی را برای رئیس جمهور پاکستان پیش بینی نمود.
محسن قائمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید