سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

رویش های پرطراوت انقلاب


رویش های پرطراوت انقلاب
نسل انقلاب فرزندان انقلاب یک نسل هستند. انقلابی که در همان نسل متوقف نشد و تومار ظلم و بی عدالتی در جهان را برای همیشه در هم خواهد پیچید؛ اما آیا این نسل به مانند آباء خود انقلابی هستند؟
نگرانی و دغدغه انقلابی شدن و انقلابی ماندن فرزندان انقلاب، انقلابیون سلف را یک لحظه رها نمی کند چرا که علت موجده انقلاب همان علت مبقیه آن است. راز ماندگاری انقلاب اسلامی و رشد و پویایی آن ایستادگی و استقامت نسلهای مختلف بر منطق انقلاب و آرمانهای آن است. هیچ نسلی آیینه تمام نمای ارزشها و ایثارهای فرهنگی نسل گذشته خود نیست و به طور کاملا طبیعی تفاوتهایی در نوع رفتارها، گویشها، هنجارها و ... با پدران و مادران خود دارد. اما در ایدهآل های عینی و انتزاعی برای زندگی در بیشتر اوقات تلقی های مشترک و ثابتی برای چندین نسل وجود دارد. هر چند ممکن است در شیوه های این ایدهآل سازی اختلافاتی مشاهده شود. انقلاب ایران یک فرایند چند وجهی ایدهآل ساز است و نسل انقلاب ماهیتا نمی تواند انقلابی نباشد. این نسل برای خود یک رسالت تاریخی قائل است. تاریخ اگر حتی خوب درس ندهد اما برای شاگردانی که پند نمی گیرند نیز عبرت انگیز است. خاطره صدها سال عقب ماندگی و آلامی که به واسطه بی لیاقتی ها و دنباله روی پادشاهان و حاکمان جور بر این ملت تحمیل شد نمی گذارد که نسل انقلاب از منطق انقلاب عبور کند. رهبر فرزانه انقلاب اخیرا در پیامی خطاب به شرکت کنندگان در نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا فرمودند: “نسل انقلاب می تواند عقب ماندگیهای دوران وابستگی و دنباله روی را جبران کند. این یک رسالت تاریخی است.”
این شعار نیست بلکه یک رسالت تاریخی است و آیندگان عملکرد نسل امروز را به قضاوت خواهند نشست.
نسل انقلاب نمی تواند انقلابی نباشد چرا که بستر انقلاب عقب ماندگی و فقر و فاقه مادی و معنوی چند نسل است و منطق انقلاب یک نگاه مترقی و بومی است. این منطق موجد حکومتی شده است که به نام اسلام داعیه عدالت گستری و افزایش کیفیت زندگی معنوی و مادی مردم ایران را دارد. اساسا دگرگونی در انقلاب ایران از جنس نوآوری و پیشرفت بشری است. هیچ نسلی با پیشرفت و تعالی بیگانه نیست.
نسل انقلاب نمی تواند انقلابی نباشد چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری “آینده از آن ملتی است که جوانانش کوشنده و پرامید و اندیشه ورزند.”
صبح امید که شد معتکف پرده غیب
گو برون آی که کار شب تار آخر شد
نسل انقلاب از جنس امید و انتظار است و انقلاب اسلامی نقطه عزیمت حرکت ملت ایران به سوی جامعه اسلامی که زمینه ساز ظهور آن پرده نشین معصوم و منجی عالم بشریت (عج) است.
نسل انقلاب اندیشه ورز است. دستاوردهای علمی جوانان ایرانی در سالهای اخیر که در بهت و ناباوری دنیای پیشرفته به وقوع پیوسته حاصل اهتمام یک نسل به علم و اندیشه و التفات زعمای صالح آن به نقش اندیشه ورزی در بازگشت اقتدار معنوی و مادی به این زاد وبوم هزاران ساله است.
انقلاب اسلامی رویش نسل پرنشاط و کوشنده ای را به همراه داشت که پس از سه دهه از انقلاب هنوز بر آرمانها و شعارهای انقلاب پا می فشارد و با اصلاح فرهنگ کار و کوشش، تولید روزافزون ثروت به منظور پیشرفت کشور و توزیع عادلانه رفاه عمومی را نقشه راه خود در دهه چهارم عمر با برکت نظام اسلامی قرار داده است.
رهبر فرزانه انقلاب در این باره نسل انقلاب معتقدند:” رویش های پرطراوت انقلاب بیشتر از ریزش آن بوده است اما با وجود همه کارها و پیشرفتها، ما هنوز در ابتدای راه هستیم ضمن اینکه آرمانهای انقلاب به طور طبیعی در جهان انتشار می یابد و عقبه حمایت عاطفی و فکری ملتها، هر روز بیشتر از پیش نصیب نظام اسلامی می شود.”(۱) امروز در آستانه سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی اغراق نکرده ایم اگر تصریح کنیم که نسل انقلاب حتی قویتر از نسلی که انقلاب نمود، عمل کرده است. بدون تردید علاقه مندی نسل سوم و چهارم به آرمانهای اسلامی و آمادگی آنان برای ورود به عرصه های دشوار و بسیار مهم از نشانه های پیشرفت نظام اسلامی است . هم اینک نه تنها در ایران بلکه در لبنان و فلسطین و... شاهد قدرت نمایی نسل انقلاب اسلامی ایران هستیم که تاثیرات آن از مرزهای جمهوری اسلامی فراتر رفته و در اعماق جهان اسلام نفوذ کرده است.
صالح اسکندری
پی نوشت:
-۱بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان نمونه و برگزیده دانشگاهها و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی و دانشگاهی ۱۳۸۵/۷/۲۵
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید