پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۷ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۷ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۷ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۸ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۷آبان ماه سال۱۳۵۸هجری شمسی:
درپی ورود شاه مخلوع ایران به آمریکا و حمایت دولت این کشور ازاو، مردم مسلمان و مبارز کشورمان تظاهرات گسترده‎ای علیه وی برپا کردند. آنان دراین راهپیمایی باشکوه خواستار استرداد شاه مخلوع شدند. همچنین حضرت امام خمینی)ره( ضمن ایراد سخنرانی فرمودند: «تمام گرفتاریهای ما و مسلمین ازآمریکاست بشکند قلمهایی که برای اینها کار می‎کنند و بریده شود زبانهایی که به نفع اینها صحبت می‏کند.»
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۷آبان ماه سال ۱۳۵۹هجری شمسی:
حسینعلی راشد مفسّر قرآن و عالم به علوم اسلامی بدرود حیات گفت. استاد راشد علاوه بر احاطه برتاریخ، ادبیات و مسائل اجتماعی درفقه و فلسفه، متبحّر بود و مدّتهای مدید در دانشکده الهیات و معارف اسلامی آن زمان تدریس می‏کرد. ایشان برای اصلاح جامعه تربیت فردی را مقدم برهمه چیز می‏دانست و معتقد بود تا یک یک افراد جامعه تربیت نشوند، و روح ذایل اخلاقی پاک نشود جامعه اصلاح نخواهد شد. آثار بجای مانده از استاد راشد دو فیلسوف شرق و غرب؛ اسلام قرآن؛ و فضیلتهای فراموش شده می‏باشند.
● ۱۵ سال پیش درچنین روزی - ۷آبان ماه سال۱۳۷۲هجری شمسی:
دکترمحمد کاظم خواجویان استاد برجسته تاریخ و محقق گرانقدر ایرانی درگذشت. دکترخواجویان علاوه بر تلاش بی دریغ برای نشر تفکراسلامی دردانشگاه با محافل اسلامی ارتباط برقرار می کرد. وی از نمونه ها و مصادیق بارز مردان الهی بودکه درسایه تلاش صادقانه دردانشگاه فردوسی مشهد و هیئت امنای دانشگاههای شمال شرقی به عنوان صاحبنظری متعهد نام خود را جاودانه ساختند.
● ۹۵۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۸شوال سال۴۷۳هجری قمری:
سنایی غزنوی شاعرپرآوازه ایران زمین، درغزنین متولد شد. سنایی ازاستادان مسلّم شعرفارسی بشمارمی‎رفت. این شاعرعارف، ذوق و قریحه شاعری خویش را دردربارغزنویان درقالب مدیحه آشکارکرد. اما بعد ازتغییرات روحی که دروی پدید آمد، دیگرمدح دردرباریان و حاکمان را نگفت و تحوّلی شگرف درسروده‎هایش روی داد. سنایی پس ازاین دگرگونی روحی به سفرحج رفت و مرد حقیقت و پیرطریقت شد. این شاعرعالم بعد از بازگشت ازحج، مدتی دربلخ بسربرد و سپس درسال۵۱۸هجری به غزنین مراجعت کرد و به خلق آثارخویش پرداخت. ازجمله آثارسنایی «طَریقُ التَّحقیق و حَدیقةُ الحَقیقَة» را می‎توان نام برد. گفتنی است که الهی نامه و مثنوی سِیرُالعِباد اِلَی المَعاد ازیک طرف معرف استادی و مهارت سنایی درسبک خراسانی است و ازطرف دیگر مسلک عرفانی و عقیده مذهبی سنایی را نشان می‎دهد.
● ۷۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ شوال سال۶۵۲هجری قمری:
« شمس الدین عبدالحمید خسروشاهی» ازحکیمان مشهورایرانی درشهردمشق بدرود حیات گفت. وی درحکمت، طب و علوم شرعی ازاستادان زمان خود بود و همواره به مطالعه شخصی و آموزش طالبان علم اشتغال داشت. خسروشاهی درسال۵۸۰هجری قمری درتبریزبدنیاآمد و پس از تحصیل مقدمات ادب، حکمت و کلام نزد امام فخررازی به مُهِتشان رفت. این حکیم بزرگوارمدتهادردمشق زندگی کرد و ازدانش علمای این شهربهره برد. ازآثارشمس الدین خسروشاهی مختصرمنطق شفای ابوعلی سینا را می‎توان نام برد.
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۸اکتبرسال ۱۹۴۰میلادی:
حمله نیروهای دولت فاشیست ایتالیا به کشور یونان آغاز گشت. این حمله درآستانه جنگ جهانی دوم در اروپا صورت گرفت. دراین هنگام که دولت ایتالیا به طور رسمی با نازی‏ها پیمان اتحاد منعقد کرده بود. موسولینی رهبر حزب فاشیست این کشور دستور حمله قوای۲۰۰۰۰۰ نفری ایتالیا را به یونان صادر کرد. ولی با مقاومت مردم یونان مواجه گشت و شکست خورد. قوای ایتالیا بعد از این شکست به آلبانی عقب نشینی کرد.
● ۶۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۸اکتبرسال ۱۹۴۴میلادی:
بلغارستان یکی از ممالک متحد آلمان درجنگ جهانی دوم شرایط تسلیم بدون قید و شرط روسیه را پذیرفت و به این ترتیب یکی از ممالک متحد و تحت سلطه آلمان از صحنه عملیات جنگ خارج شد. قراردادی که در این روز بین نماینده دولت بلغارستان و نماینده دولت روسیه به امضاء رسید، معین کرد که بلغارستان تا پایان جنگ در اختیار روس‏ها باقی بماند. قابل توجه است که این قرارداد در شهر مسکو منعقد گردید.
● ۱۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۸اکتبرسال۱۹۹۷میلادی:
پارکرهارت ازطراحان اصلی سیاست خارجی امریکا درخاورمیانه ازدنیا رفت. هارت بعد از اتمام تحصیل درمقام کارشناسی مطالعات و تاریخ خاورمیانه دروزارت امورخارجه امریکا به کارمشغول شد. هارت برزبانهای عربی و ترکی تسلط کامل داشت و سالها سفرامریکا درکشورهای خاورمیانه بود. پارکرهارت مدتهای طولانی هم معاون وزیر امورخارجه امریکا بود و سپس مدیریت انستیتو سرویسهای خارجی امریکا را به عهده داشت. پارکرهارت طرح قرارگرفتن امریکا را بجای انگلیس درخاورمیانه تهیه کرد. ازنظرهارت خاورمیانه منطقه کلیدی برای امریکاست و امریکا به علت موقعیت چغرافیایی خاورمیانه و نیز وجود نفت دراین منطقه ممکن نیست ازآن چشم بپوشد و بازهم ابرقدرت بماند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید