جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درد‌های عضلانی


درد‌های عضلانی
بسیاری از دونده ها خیلی به ورزش شان متعهد هستند و خیلی برایشان پیش آمده که طی تمریناتشان دچار درد در قسمتی از بدنشان شده باشند. هر زمان که سعی می کنید به اندازه مسافتی که دونده ها می دوند، بدوید، مطمئناً درد جدی برای خودتان ایجاد می کنید. متاسفانه این به آن معنی هم هست که دونده ها خود را به چنین دردهایی عادت داده اند و خودشان را مجبور می کنند که باوجود این درد به راهشان ادامه دهند، درصورتی که خیلی از دردهایی که تحمل می کنند، ازجمله دردهای بسیار جدی است که به هیچ وجه نباید نادیده شان انگاشت.
● درد قوزک پا حین دویدن
وقتی حین دویدن چنین دردی در پای خود احساس کردید، زمانش رسیده که تردمیل را نگه داشته و به درد قوزکتان رسیدگی کنید. این درد می تواند نشانه کشیدگی قوزک یا رباطهایتان باشد و اگر نادیده گرفته شوند ممکن است باعث شود هفته ها از تمرینتان عقب بمانید.مفصل قوزک پا تاندون ها و رباط های زیادی در خود دارد به خاطر همین این احتمال خیلی زیاد است که با یک گام اشتباه که برمی دارید صدمه ای به یکی از اینها وارد شود. داشتن یک جفت کفش مناسب و دویدن در سطوح صاف راه خوبی برای پیشگیری از بروز دردهای قوزک پا است اما به طور کامل نمی توان از بروز چنین دردهایی جلوگیری کرد. پس وقتی می دوید، به بدنتان گوش دهید و هر زمان احساس کردید که باید دویدن را متوقف کنید، دست نگه دارید.
● گرسنگی بیش از حد
برای خیلی از افراد، ساختن بدنشان مهمترین اولویت زندگی است، چه فکرشان شرکت در مسابقات بدنسازی باشد یا صرفاً بخواهند به این و آن پز بدهند که سعی و تلاش هایشان در باشگاه نتیجه بخش بوده است، خودشان را تا حد بیشتر از توانشان جلو می برند تا به اهدافشان برسند.وقتی عضله ها ساخته شدند، به جایی می رسند که باید شدیداً مراقب رژیم غذایی شان باشند و هر چیزی را نخورند. اگر شما هم در رژیم غذایی خود جدی هستید و چند ماهی است که خورد و خوراک خود را شدیداً محدود کرده اید، واقعاً باید به زبان بدن خود گوش دهید.گاهی اوقات بعد از رژیم های خیلی سخت، توازن هورمونی بدن برهم می خورد و شما احساس گرسنگی شدید خواهید کرد که به هیچ طریق از بین نمی رود. این وضعیت آشکارا نشان می دهد که بدنتان می خواهد چیزی به شما بگوید و شما باید یک تا دو هفته به خودتان مرخصی بدهید. کالری های مصرفی تان را دوباره بالا بیاورید و بعد از این دوره دوباره به رژیم سفت و سخت سابقتان برگردید. این بار متوجه خواهید شد که وقتی مرخصیتان از رژیم به سر آمد، چربی سوزی تان بسیار شدیدتر از قبل ادامه می یابد.
● احساس سرگیجه
درد دیگری که موقع تمرین نباید نادیده بگیرید، احساس سرگیجه است. این مشکل بیشتر زمانی اتفاق می افتد که در حرکتی تا نیمه خم هستید و دوباره به وضعیت ایستاده برمی گردید. بااینکه در خیلی افراد سرگیجه انتظار می رود اگر موضوعی همیشگی برایتان باشد خیلی خوب است که فشارخونتان را اندازه گیری کنید چون ممکن است این نشانه ای از مشکل فشارخون باشد.بااینکه خیلی ها باید مراقب باشند فشارخونشان بالا نرود، شما اگر دچار چنین مشکلی شدید، احتمالاً فشارخونتان پایین آمده است. باتوجه به خطری که احساس سرگیجه می تواند در پرس های بالای سر برایتان ایجاد کند، باید حتماً دقت و توجه کافی به این مشکل داشته باشید.یک کاری که باید بکنید این است که مقدار کافی نمک در رژیمتان مصرف کنید. بااینکه نباید در مصرف نمک زیاده روی هم بکنید اما مصرف به اندازه آن را نباید فراموش کنید. پس تازمانی که کاملاً سالم باشید و هیچ مشکل سلامتی خاصی هم نداشته باشید، کمی مصرف اضافه تر نمک برای شما که فعالیت فیزیکی بالایی دارد می تواند مفید باشد، چون با عرق کردن حین تمرین این نمک ها دفع خواهند شد.به خاطر داشته باشید مطالبی که گفتیم نباید برایتان پاسخ کامل باشد و اگر این مشکل مداوماً برایتان اتفاق افتاد حتماً باید به دنبال پزشکی مجرب برای تشخیص مشکل خود بروید.
● درد ساق پا
درد و ورم ساق پا یکی دیگر از مشکلات متداول در ورزش دو است که به خاطر اعمال فشار مداوم بر استخوان درشت نی ایجاد می شود. بااینکه خیلی از دردهای ساق ممکن است به خاطر کار کشیدن بیش از حد از پا باشد و بعد از چند روز دوباره سلامت شود اما اگر از مشکل درد و ورم ساق پا مزمن رنج می برید باید حتماً دوره ریکاوری را به طور کامل طی کنید.اگر می بینید که این مشکلتان بیشتر از دو هفته است که ادامه پیدا کرده است، حتماً به دنبال یک پزشک متخصص ورزشی رفته و درمان را جویا شوید.
● خستگی مفرط و مداوم
و آخرین نوع درد که به شما معرفی می کنیم، خستگی است، آن هم خستگی که به هیچ طریق از بین نمی رود. هرچه خوابتان را بیشتر می کنید، تغذیه تان را متعادل تر می کنید، چند روز مرخصی می گیرید و استراحت می کنید و هر کاری که می کنید این خستگی بهتر نمی شود که نمی شود. این می تواند نشانه بارزی از تمرین زدگی باشد.
خیلی از آقایان عادت دارند که با درد کنار بیایند و باوجود آن به فعالیتشان ادامه دهند، درمورد شدت و حجم تمرین هم وضع به همین منوال است.
اگر می بینید که انگیزه و اشتیاق کمتری برای سایر جوانب زندگی تان که سابقاً از آن لذت می بردید، به جز تمرین، دارید می تواند نشانه ای از تمرین زدگی باشد اما اگر خیلی وقت است که از باشگاه به خودتان مرخصی نداده اید و در چند وقت گذشته هم پیشرفتی در کارتان مشاهده نکرده اید، حتماً زمان استراحتتان رسیده است. تمرین زدگی، برحسب شدت آن، ممکن است از دو هفته تا چند ماه طول بکشد تا درمان شود. به همین دلیل است که اگر می خواهید خیلی از تمریناتتان عقب نمانید، باید توجه خاصی به این مشکل داشته باشید.
● تناسب اندام با فکری جدید
علاوه بر ورزش و صحیح خوردن راه های دیگری برای سرعت بخشیدن به تغییر فیزیکی بدن (تناسب اندام) وجود دارد.
● مثبت زندگی کنید
باور کنید که حتی اگر تا حالا تغییراتی را که دوست دارید به وجود نیامده اند بروز همین تغییرات ممکن خواهد بود.خودتان می دانید که زمان هایی در زندگی وجود دارد که اصلاً انتظار ندارید چیزی اتفاق بیفتد ولی می افتد. اگر برای خودتان مثالی ندارید، به اطراف خود نگاه کنید. آیا شخصی را سراغ دارید که فکر نمی کرده، فلان شغل را پیدا کند، شخص مهمی را ملاقات کند یا وزن کم کند اما همه اینها برایش اتفاق افتاده باشد. آیا تا حالا داستان های جالبی نخوانده اید که در آنها آدم ها بر موانع و مشکلات غلبه می کنند و زندگی خود را در جهت مثبت تغییر می دهند مثل من و شما.پس می توانیم بر مشکلات فائق آییم. می توانید به تغییر در زندگی مطمئن باشید. از این جهت بدانید که تغییرات سریع و همان گونه که می خواهید اتفاق می افتند، فقط باید مثبت فکر کنید و در جهت آنها گام بردارید.
● در زمان حال زندگی کنید
اگر به نتیجه کاری فکر کنید کارها توان فرسا می شوند. فقط به امروز و هر آنچه که می توانید انجام دهید بیاندیشید.
● توقعات خود را کم کنید
اگر انتظار داشته باشید هرکاری و تغییری زود انجام شود، خیلی زود مایوس می شوید. مثبت فکر کنید برای کارهای منطقی تر برنامه ریزی کنید.
هوس و وسوسه ها را حذف کنید
چیزهایی که باعث حواس پرتی می شوند مثل غذاهایی را که نمی خواهید بخورید، را کنار بگذارید. با افرادی که دارای عادات بد زندگی کردن هستند، ترک مراوده کنید. اطراف خود را از آدم ها و مواردی پر کنید که آیینه تغییرات شما هستند. با آدمهای سالم و خوشحال رفت و آمد داشته باشید. کتابهای الهام بخش مطالعه کنید. به موسیقی گوش دهید تا به جنب و جوش بیافتید.
● عذر و بهانه ها را کنار بگذارید
عذر و بهانه های گوناگونی وجود دارد که شاید شما شنیده یا به کار برده اید.. وقتی تمایل شما به ایجادتغییر بیشتر از ترس شما برای تغییر است، عذر و بهانه ها از بین خواهند رفت هیچ چیزی نباید شما را از فرد جدیدی شدن باز دارد. هرچند که ممکن است شما دلایل دست نیافتن به بعضی اهدافتان را ندانید اما هرگز ناامید نشوید و به تلاش تان ادامه دهید.حتماً موفق خواهید شد
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید