چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیش به سوی ایتالیا ۲۰۰۹


پیش به سوی ایتالیا ۲۰۰۹
ایران برای چهارمین بار طی ۷ دوره برگزاری مسابقه های والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا عنوان نخست این رقابت ها را از آن خود کرده است. در جدیدترین دوره این پیکارها که در شهر کلمبو پایتخت سری لانکا برگزار شد، ایران با غلبه بر تمامی رقبایش و با اقتداری محسوس پیروز و مهیای حضور در دوره بعدی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان شد. در آن رقابت ها نیز ایران مدافع عنوان قهرمانی به حساب می آید و همه اینها نشان می دهد در این ورزش و رده چه رشد آشکاری داشته ایم. با احتساب این که امسال در مسابقات والیبال قهرمانی جوانان آسیا نیز بر سکوی نخست ایستادیم، می توان مجددا به این نکته و برداشت رسید که ما در رده های پایه بر تمامی قاره سایه انداخته ایم. این محصول کار خوبی است که از ۱۵ سال پیش در این رده ها در والیبال کشورمان شروع شد و با این که شائبه هایی در مورد بزرگسال بودن شماری از نفرات تیم های ملی نوجوانان و جوانان ما طی دهه اخیر وجود داشته است، اما به هر حال رشد حاصله محسوس بوده و روی این رده ها کار شده و این چیزی است که در هر ورزش و در هر دوره ای به آن نیاز است و می تواند الگویی برای همگان باشد.
در عین حال عدم انتقال صحیح و کامل این برتری ها به رده سنی بزرگسالان نشان می دهد که ما هنوز در قالب های این رده به همان حد و اندازه های بهره دهی نرسیده ایم که در دو رده دیگر نائل شده ایم و این چیزی است که کارشناسان باید به آن بیندیشند و تدبیری بیابند. در این رده ما هرگز قهرمان آسیا نشده ایم و با این که فدراسیون والیبال ایران بدش نمی آید پیروزی امسال در اولین دوره جامی به نام «AVC cup » را قهرمانی آسیا توصیف کند، اما چنین نیست و تنها تیم هایی قهرمان بزرگسالان آسیا تلقی می شوند و به این عنوان می رسند که در رقابت های والیبال قهرمانی بزرگسالان آسیا به مقام نخست برسند و حتی تیمی که در رشته والیبال بازی های آسیایی اول شود، صرفا مدال طلا و عنوان همین پیکارها را تصاحب می کند و نه مقام قهرمانی آسیا را. همین امروز اگر برخلاف AVC cup که شهریور ماه برگزار شد، تمام تیم های برتر آسیا با همه نفرات و نیروهای خود حاضر شوند، شانس پیروزی نهایی کره جنوبی بیش از ما خواهد بود و ژاپن و چین هم در این ارتباط بی اقبال نخواهند بود و بنابراین بد نیست بنشینیم و دور از هر احساس و حرفی پایه های کار را در زمان انتقال از رده های سنی پایه به بزرگسالان بررسی کنیم و ببینیم برای هرچه بیشتر ثمر دادن این انتقال چه می توان انجام داد.
● فقط هند
تا چنان زمانی می توان بهتر و بیشتر به فرمول های کار نوجوانان و جوانان نگاه و آنها را ارزیابی و گاه تحسین کرد. تیم ملی نوجوانان پس از فزون تر از دو سال کار با یوتسا ست کوویچ و آشنا شدن کامل با ایده آل های حرفه ای این مربی معروف صربستانی و به لطف بهره دهی اکمل نیروها و نفرات شان به اندازه هایی رسیده اند که دیگر تیمی در آسیا نمی تواند با ما برابری کند و اگر هند را نادیده بگیریم که با نفرات بزرگسال خود بالاتر از اندازه های این رده ظاهر می شود، بقیه با اختلاف زیادی تسلیم ما می شوند و این را در کلمبو نیز به عینه دیدیم و ژاپن دو بار، ابتدا در مرحله گروهی و سپس در فینال مغلوب ما شد و اگر در مرتبه اول یک ست گرفت، در فینال نفس هم نتوانست بکشد و حساب بقیه هم روشن بود و فقط هند بود که در نیمه نهایی کار را در برابر ما به ست پنجم کشاند و تنها در این ست و با نتیجه نهایی ۲-۳ تسلیم شد.
اگر کل ادوار هفتگانه مسابقه های والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا را مبنا بگذاریم، ایران با ۴ طلا و یک نقره در صدر فاتحان قرار دارد و قهرمانی های قبلی ما به سال های ۲۰۰۱ (اصفهان)، ۲۰۰۵ ( تهران) و ۲۰۰۶(تهران) حاصل آمده بود و در این حد فاصل یک بار نیز به سال ۲۰۰۳ ( هند) در جای دوم قرار گرفته بودیم. در پایان مسابقه های امسال سه بازیکن ایرانی به حق به عنوان بهترین های رقابت ها در قسمت های مختلف انتخاب شدند. فرهاد سال افزون با ارزش ترین بازیکن معرفی شد و سامان فائزی و پوریا فیاضی هم برترین مدافع و امتیاز آورترین بازیکن شناخته شدند و فقط عناوین بهترین آبشارزن و برترین لیبرو به تیم ما اختصاص نیافت و به اردوی چین و ژاپن رفت.
● وقت تدارک
دوره بعدی رقابت های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان در سال آینده میلادی ( ۲۰۰۹) در ایتالیا برگزار می شود و ایران باید در آنجا از عنوان دوره گذشته اش دفاع کند و ژاپن نیز دیگر نماینده آسیا در این رقابت ها خواهد بود. با این حساب ست کوویچ و شاگردان مستعدش وقت دارند تا به خوبی بر روی تدارکات و نحوه حرکات و برنامه های خود در این رقابت ها کار کنند و باز با آمادگی کامل در پیکارها حضور یابند. این که این مسئله به تکرار عنوان دوره گذشته مان منجر خواهد شد یا نه، باید صبر کرد و دید، اما شکی نیست که ایران به خاطر کارهای خوب و قوی بنیادی و ریشه ای خود به یکی از بهترین های رده سنی پایه بدل شده و در ایتالیا ۲۰۰۹ یکی از خبرسازان خواهد بود.
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید