سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سلامت زنان ضامن سلامت خانواده است


سلامت زنان ضامن سلامت خانواده است
سلامت روحی و جسمی زنان در خانواده، تاثیر اساسی و عمده ای دارد. زنان می توانند با حفظ سلامتی و تندرستی خود سلامت سایر اعضای خانواده را نیز تضمین کنند زیرا چرخ خانواده بدون حضور یک زن و مادر سالم نمی چرخد.
در این بین گاه درکش و قوس مشکلات ومسئولیت های زندگی وگاه به دلیل بی اطلاعی، زنان ما کمتر به بهداشت و سلامت جسم و روان خود فکر می کنند و اثرات سوء این غفلت به وضوح در خانواده مشاهده می شود.
مهتاب زن ۳۰ ساله ای است که همیشه بعد از شروع سال نو تصمیم می گیرد سالم تر و پرانرژی تر از سال قبل زندگی کند و روش زندگی خود را تغییر دهد و با خوش بینی کامل این کار را شروع می کند اما هیچ وقت ادامه نمی دهد و دوباره به روش قبلی زندگی برمی گردد.
بهاره ۲۸ ساله هم مدام از اضافه وزن خود صحبت می کند و زمان بسیار زیادی را صرف گرفتن رژیم های غذایی نادرست که بر جسم و روان اواثرات سویی بر جای می گذارد، می کند و از بحث داغ و همیشگی چاقی و لاغری در مراسم مختلف و میهمانی ها خسته شده است.
سوسن ۴۰ ساله از گرفتاری و دغدغه های زندگی خود بسیار شاکی است، خود را قربانی خانواده می داند و شرایط ناخوشایند زندگی او را عاصی کرده است. مریم ۵۴ ساله نیز از اثرات سوء بی توجهی خود به تغذیه و مواد غذایی مورد نیاز بدن در سنین یائسگی بی اطلاع است و مدام نگران تغذیه و ورزش دختر نوجوان و همسر بیمار خود است و توجهی به سلامت جسمی خویش ندارد.
به گفته یک روان شناس بالینی این مشکلات برای بیشتر زنان در طول دوران زندگی پیش می آید و نحوه مواجه شدن با آن ها از اهمیت به سزایی برخوردار است و زنان با وجود تمام مشکلات باید برای حفظ سلامت و تندرستی خود بکوشند و محیطی سرشار از نشاط و آرامش برای خود و خانواده شان ایجاد کنند.
»زهره سلیمی« درمورد راه های رسیدن به سلامتی و نشاط جسمی و روانی به تفصیل توضیح می دهد:
● متعادل غذا بخورید
بیشتر خانم ها یا آن قدر به خودشان سخت می گیرند که آرزوی خوردن یک تکه کوچک شکلات یا شیرینی بر دل شان می ماند یا آن قدر زیاده روی می کنند که به راحتی به وزنی بالای ۱۳۰ کیلوگرم می رسند!
تصمیم عاقلانه درباره رژیم غذایی آن است که به جای محروم کردن خود از هر نوع ماده غذایی، رعایت اعتدال را در مصرف آن ها یاد بگیریم. به مواد مهم و حیاتی مانند غلات، فیبر، میوه و سبزی، املاح توجه کافی داشته باشیم و از مواد غذایی پرکالری، کمتر مصرف کنیم.
● انجام فعالیت های بدنی را فراموش نکنید
بسیاری از خانم ها فکر می کنند فعالیت فیزیکی یعنی این که بدن سازی کنند و ورزش های سنگین انجام دهند در حالی که ورزش های ایروبیک، پیاده روی و نرمش های ملایم هم بسیار مناسب اند.
بعضی خانم ها هم از ادامه برنامه ورزشی خود به این دلیل که به وزن دلخواه نرسیده اند یا وقت، انرژی و پول کافی ندارند، خودداری می کنند که عمل نادرستی است.
زنان شاغل هم باید فعالیت بدنی داشته باشند. انجام نرمش در منزل همراه با تلویزیون یا برنامه های ضبط شده و پیاده روی از جمله راه های مناسب و آسان انجام فعالیت بدنی است.
● با مصرف شیر و فرآورده های حاوی کلسیم مراقب استخوان های خود باشید
تعدادی از زنان به خصوص در سنین جوانی تصور می کنند لازم نیست به فکر مصرف کلسیم کافی باشند در حالی که این طرز تفکر اشتباه است. مادران باید در دوران کودکی و نوجوانی دختران خود مراقب دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی آن ها باشند چون ذخیره کلسیم در این سنین اتفاق می افتد و این ذخیره سازی در دوران پیری به کمک آن ها می آید.
برطبق تحقیقات کارشناسان تغذیه، برای پیش گیری از پوکی و شکستگی استخوان باید حداقل ۳ وعده لبنیات در روز استفاده شود. بهترین منابع کلسیم هم شامل شیر، پنیر و ماست کم چرب است. ماهی همراه با استخوان، سبزی های دارای برگ سبز تیره و لوبیا هم حاوی کلسیم اند. مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه زنان در سنین ۹ تا ۱۸ سال هزارو۵۰۰ میلی گرم، ۱۹ تا ۵۰ سال هزار میلی گرم و در ۵۰ سالگی به بالا هزارو۲۰۰ میلی گرم است.
در زنان شیرده و باردار این مقدار به هزار تا هزارو۳۰۰ میلی گرم می رسد. ورزش هایی که باعث ایجاد فشار متعادل روی استخوان ها می شوند نیز به استحکام آن ها کمک می کنند. بررسی وضعیت پوکی استخوان از سن ۶۵ به بعد و در زنان ۶۰ تا ۶۴ ساله در معرض خطر پوکی استخوان، بسیار توصیه می شود.
معاینات سینه و انجام آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان گردن رحم نیز هر سال توصیه می شود.
● خودتان را فراموش نکنید
بسیاری از زنان احساس بی کسی و تنهایی می کنند. همیشه خسته و افسرده اند و فرصت ندارند وقتی را به خودشان اختصاص دهند و مراقب خود باشند. احساس گناه می کنند اما این تفکر، اشتباه است و زنان باید برای خودشان هم ارزش قائل شوند و وقتی را به خود اختصاص دهند.
استرس و افکار منفی به سلامت فرد ضربه می زند و باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل سرماخوردگی و سایر عفونت ها مستعد و آسیب پذیر می کند.
زنان نباید قربانی خانواده باشند بلکه باید بکوشند تا حدامکان شرایط غیرعادی و ناخوشایند زندگی را تغییر دهند و خود نیز از زیبایی های زندگی بهره ببرند.
زنان باید یاد بگیرند که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه وقت به خود اختصاص دهند و پیاده روی و ورزش، معاشرت با دوستان، انجام دادن کارهای هنری و یا هر کار لذت بخش دیگری را در برنامه روزانه خود بگنجانند.
اگر مدتی این عمل را انجام دادید و با موفقیت روبه رو نشدید، ناامید نشوید بلکه در پی علت باشید و آن را بیابید. سعی کنید وظایف خود را کمتر کنید و زندگی را بر خود و خانواده سخت نگیرید بر خلاف تصور بیشتر افراد، انجام کارهای خانه وظیفه اعضای خانواده است و همکاری در خانه لازمه زندگی خانوادگی است.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید