چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


رادیو و تلویزیون جهان در سال ۱۳۸۶


رادیو و تلویزیون جهان در سال ۱۳۸۶
سالی که گذشت با حوادث گوناگونی در عرصه‌ی رادیو و تلویزیون‌های دنیا روبه‌رو بود. از انتشار عکس‌های قاتلان احتمالی «بی‌نظیر بوتو» گرفته تا حمله به دفاتر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در برخی از کشورها و استعفای رییس اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه.
▪ فروردین ماه سال ۱۳۸۶ هجری شمسی؛ تلویزیون‌های دنیا و دستگیری سربازان انگلیسی در خلیج فارس
▪ شبکه‌های مختلف خارجی در ابعادی وسیع به پخش و تحلیل تصاویر سربازان انگلیسی دستگیر شده در آب‌های نیلگون خلیج فارس پرداختند. این تصاویر برای نخستین بار از شبکه‌ی العالم و در پی آن با آرم و لوگوی شبکه العالم از طریق شبکه‌های معتبر خبری چون بی‌بی‌سی (BBC)، سی ان،ان (CNN)، فاکس نیوز (Fax news)، رویترز (Reuters) و ... پخش شدند.
▪ تلویزیونی «channel ۴» انگلیس پخش فیلم شکنجه‌ غیرنظامیان عراقی به دست سربازان انگلیسی را به علت همزمان شدن با دستگیری ۱۵ ملوان نیروی دریایی انگلیس در داخل آب‌های سرزمینی ایران و آغاز مذاکرات دیپلماتیک به تعویق انداخت.
▪ در پی حمله‌ی پلیس پاکستان به دفتر تلویزیون جئو تی وی؛ چهارده پلیس پاکستانی بازداشت شدند.
▪ هند، فعالیت شبکه مد (fashion TV) در این کشور را به علت تغایر محتوای برنامه‌های این شبکه با «سلیقه عمومی» به مدت دو ماه ممنوع اعلام کرد.
▪ دولت افغانستان به یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور دستور داد تا از پخش برنامه‌های انگلیسی زبان شبکه الجزیره خودداری کند.
▪ شبکه خصوصی تلویزیونی رادیو «کارآ کاس» (Rctv)، از وزیر اطلاعات و ارتباطات ونزوئلا شکایت کرد. مسؤولان این شبکه ، لارا- وزیر اطلاعات و ارتباطات ونزوئلا ، را متهم به دست داشتن در فعالیت‌هایی گستردهای علیه شبکه تلویزیونی رادیو کاراکاس (RCTV) در سرتاسر این کشور، کردند.
▪ مستند ایرانی «جانباز کلیمانجارو» ساخته صادق صادقی مقدم نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم‌های تلویزیونی الجزیره شد.
▪ آلن جانسون شبکه‌ی بی بی سی در مسیر بازگشت به خانه ناپدید شد. ربایندگان ۵ میلیون دلار برای آزادی وی درخواست کردند. در همین راستا اتحادیه‌های رادیو و تلویزیون‌های دنیا، از جمله اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه در بیانیه ای مشترک خواستار آزادی این گزارشگر شدند.
▪ پلیس افغانستان در پی پخش اخباری مخالف خواست دولت، به دفتر شبکه طلوع تی . وی (Tolo T.V) حمله کرد.
▪ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ هجری شمسی؛ ربوده شدن خبرنگار بی.بی.سی و جنجال‌های تعطیلی «رادیو کاراکاس»
▪ شبکه‌ی جهانی «رادیو یونیسف» با هدف پرداختن به موضوعات مربوط به کودکان راه‌اندازی شد.‌ این شبکه رادیویی که بخشی از سازمان یونیسف محسوب می‌شود، مباحثی چون سلامت، آموزش، برابری و حمایت از کودکان را مد نظر قرار داده است.
▪ وزیر امور خارجه ونزوئلا در اظهار نظری، حمله تروریستی به سفارت بولیوی و عدم تمدید مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی رادیو کاراکاس را مرتبط دانست.
▪ شبکه‌ی خبری ماهواره‌ا‌ی عربی روسیه با نام «روسیه الیوم» آغاز به کار کرد.
▪ فرکانس‌های یک شبکه چین مورد سوءاستفاده گروه‌های مخالف دولت این کشور قرار گرفت. هکرهای چینی با هک کردن سیستم پخش یک شبکه دولتی در جنوب چین از فرکانس‌های این شبکه برای پخش برنامه‌های ضد دولت این کشور استفاده کردند.
▪ جنبش حماس شخصیتی تلویزیونی به نام «فارفور» خلق کرد تا پیام‌های اسلامی و مبارزه جویانه را به کودکان انتقال دهد و علی رغم تمامی فشارهای بین المللی به ساخت و پخش این برنامه‌ تلویزیونی ادامه داد.
▪ با پخش تصاویر تلویزیونی، آدم ربایان شرایط آزادی خبرنگار بی.بی.سی را اعلام کردند. این تصاویر ویدیویی از چندین شبکه تلویزیونی در نوار غزه پخش شد.
▪ علی رغم میانجیگری‌های خارجی و اعتراضات داخلی، دولت چاوز به تعطیلی شبکه تلویزیونی« رادیو کاراکاس» رای داد.
▪ هشت خبرنگار خبرگزاری روسیه (RNS) در اعتراض به فشار دولت این کشور مبنی بر انتشار اخبار مورد تایید این دولت، از سمت خود استعفا دادند.
▪ با ادامه یافتن فعالیت شبکه تلویزیونی تامیل تایگر (NTT) و شبکه رادیویی پولیکا لین کورال (Pulikalin kural) بر روی ماهواره اینتل ست ۱۲، سفارت سریلانکا به اتهام پخش برنامه‌های تروریسی شکواییه‌ای را علیه شرکت اینتل ست تسلیم دیوان عدالت اداری آمریکا، وزارت امور خارجه این کشور و سازمان بازرسی فدرال آمریکا (F.B.I) کرد.
▪ خرداد ماه سال ۱۳۸۶ هجری شمسی؛ ماه دخالت سیاسیون در صنعت پخش شبکه‌ها
▪ نیروهای رژیم صهیونیستی به دفتر ۵ شبکه کرانه غربی شهر نابلوس یورش برده و به تخریب و ضبط تجهیزات این دفاتر پرداختند. دو شبکه تلویزیونی «الافاق» و «سنا» و دو شبکه رادیویی «حبل النصر» و «رادیو قرآن» چهار شبکه متعلق به جنبش حماس بود که مورد حمله نیروهای اسراییلی قرار گرفته و از پخش برنامه باز ماندند. شبکه «گما» نیز پنجمین شبکه مورد حمله بوده است.
▪ مانوئل زلایا، رییس‌جمهور هندوراس، به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی این کشور دستور داد تا روزانه دو ساعت را به پخش برنامه‌های مورد نظر دولت این کشور اختصاص دهند.بر اساس دستور زلایا، تمام شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی این کشور مجبور خواهند بود تا به طور همزمان مصاحبه‌هایی از وی و وزیران کابینه‌اش پخش کنند.
▪ در پی انتشار شایعه کودتا در بانکوک، پایتخت تایلند، دولت این کشور به سربازان و ارتش این کشور دستور داد تا دفاتر تمام شبکه‌های تلویزیونی را مورد محافظت قرار دهند.
▪ چندین شبکه‌ی رادیویی و تلویزیونی به نشانه‌ی اتحاد و همبستگی با شبکه‌ی تلویزیونی «رادیو کاراکاس» به مدت پنج دقیقه دست از پخش برنامه کشیدند. شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی گروه رسانه‌ای سالوادور در ونزوئلا و چندین شبکه‌ی کاستاریکایی به نشانه‌ی اعتراض به تصمیم دولت ونزوِِئلا مبنی بر تمدید نشدن مجوز فعالیت شبکه‌ی تلویزیونی «رادیو کاراکاس» به مدت پنج دقیقه دست از پخش برنامه‌ کشیدند.
▪ مساله‌ی عدم تمدید مجوز فعالیت شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی «رادیو کاراکاس» از سطح مساله‌ای درون کشوری گذشت و به مساله‌ای جهانی تبدیل شد. دول مختلف جهان از دولت هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا درخواست کردند که در تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید مجوز فعالیت این شبکه تجدیدنظر کند اما این کشور به هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخ نداد. از جمله این کشورها می توان به کشورهای آمریکا، اسپانیا، برزیل، جمهوری چک، شیلی و اروگوئه اشاره کرد.
▪ بر اساس دستور پرویز مشرف، کنترل و نظارت بر روی اخبار شبکه‌های تلویزیونی پاکستان بیش از پیش شدت گرفت.
▪ مدیر سابق ایستگاه رادیویی رژیم طالبان و سخنگوی رهبر این تشکیلات، خود را تسیلم دولت افغانستان کرد. ملامحمد اسحاق نظامی، مدیر سابق ایستگاه رادیویی «صدای شریعت» ایستگاه رادیویی رژیم طالبان و سخنگوی ملا محمدعمر، رییس تشکیلات طالبان، با اجرای طرح عفو عمومی در افغانستان، خود را تسیلم دولت این کشور کرد.
▪ در پی پخش مستند «دیانا؛ شاهدان در تونل»، شاهزاده‌های انگلیسی از شبکه چهار انگلیس شکایت کردند. اما این شبکه توجهی به درخواست آن‌ها نکرده و اقدام به پخش این عکس و تصاویر دیگری از واپسین لحظات زنگی پرنسس دیانا کرد. شاهزاده‌های انگلیسی ضمن شکایت از این شبکه، «کانال ۴» انگلیس را متهم به دزدیدن این عکس کردند.
▪ بر اساس تصمیم دولت تایلند، برنامه‌های تلویزیونی در این کشور زمان‌بندی شد. بر اساس تصمیم دولت تایلند از این پس برنامه‌هایی که تماشای آن‌ها بدون اجازه والدین برای کودکان ممنوع است، نمی‌توانند پیش از ساعت ۲۰ به نمایش درآیند.
▪ مدیر بخش اخبار شبکه ماهواره‌ای عربی زبان «الهورا» که از آمریکا برنامه‌های خود را پخش می‌کند، به علت افزایش فشارهای سیاستمداران آمریکایی از سمت خود استعفا کرد. لری رجیستر سردبیر بخش اخبار شبکه تلویزیونی «الهورا» و معاون بخش اخبار شبکه‌های خاورمیانه، مدتی پس از آن که مسوولان خواستار بازنگری در سیستم پخش برنامه‌های شبکه «الهورا» شدند، از سمت خود استعفا کرد.
▪ تیرماه ۱۳۸۶؛ ‌آزادی آلن جانستون خبرنگار ربوده شده بی.بی.سی ،هک امواج تلویزیون چک
▪ شبکه ABC استرالیا به دلایل پزشکی استودیویی خود در «توونگ» (TOOWONG) را تعطیل کرد. پس از آن که تحقیقات پزشکی نشان داد که میزان شیوع سرطان سینه در کارکنان این استودیو ۱۱ برابر میزان معمول است، مسوولان این شبکه تصمیم به تخلیه آن گرفتند تا در این زمینه تحقیقاتی صورت گیرد.
▪ امواج شبکه تلویزیونی CTV جمهوری چک هک شد. به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، گروه «زتوون» مسؤولیت این اقدام را برعهده گرفت. بر اساس اخبار نشر شده، در حالی که شبکه CT۲ که زیر مجموعه‌ای از شبکه تلویزیونی چک CTV محسوب می‌شود، در حال پخش تصاویر کوهستان کرکوئوس بود، ‌ناگهان تصاویر تلویزیونی قطع، تصویر یک قارچ هسته‌ای به نمایش گذاشته شد.
▪ آلن جانستون، خبرنگار بی‌بی سی پس از چندین ماه اسارت آزاد شد.
▪ سربازان مسلح ارتش سومالی به دفتر شبکه رادیویی «شابله» (shabelle) واقع در «موگادیشو» یورش بردند.
▪ آذربایجان فعالیت سه شبکه تلویزیونی ORT روسیه و STV و RTR-Planet ترکیه در این کشور را متوقف کرد.
▪ تصویر صفرمراد نیازوف، رییس جمهور سابق ترکمنستان، از تصاویر شبکه‌های تلویزیونی این کشور حذف شد. عکس نیازوف، که همواره در گوشه سمت راست تصاویر تلویزیونی به چشم می‌خورد، از این پس دیگر بر وی تصاویر تلویزیونی ظاهر نخواهد شد.
▪ شبکه تلویزیونی «رادیو کاراکاس» پس از هفته ها پخش برنامه‌های خود را از سر گرفت. این شبکه به عنوان شبکه‌ای کابلی و با استفاده از ماهواره فعالیت خود را مجددا آغاز کرد.
▪ شبکه رادیویی گروه طالبان، صدای شریعت، بار دیگر در جنوب افغانستان آغاز به کار کرد. این شبکه پخش برنامه‌های خود در ایالت‌های جنوبی افغانستان، نظیر «پاکیتا» و «پاکتیکا» و «خوست» را آغاز کرد.
▪ موسسه‌ی بین‌المللی امنیت خبرنگاران گزارش داد، سال ۲۰۰۷ مرگبارترین سال برای خبرنگاران بوده است و با گذشت تنها شش ماه از سال ۲۰۰۷ میلادی، قریب به یکصد خبرنگار و گزارشگر در سرتاسر جهان کشته شدند.
▪ مرداد ماه ۱۳۸۶ ؛ خلق شخصیت تلویزیونی جدید برای کودکان فلسطین و به آتش کشیده شدن رادیو افغانستان
▪ شبکه تلویزیونی الاقصی - وابسته به جنبش‌ حماس - پس از فارفور شخصیت تلویزیونی دیگری خلق کرد. شخصیت جدید که یک زنبور است، ناهول نام گرفت. گفتنی است پس از این که فارفور - شخصیت قبلی که مقاومت را به کودکان فلسطینی می‌آموخت - در آخرین قسمت برنامه‌اش توسط نیروهای اسرائیلی شهید شد، مسوولان شبکه ناهول را جایگزین آن کردند.
▪ یونسکو تجهیزاتی را جهت فراهم کردن امکانات برای احداث شبکه‌های آموزشی در افغانستان فراهم کرد. یونسکو ‌۸۲ قطعه به ارزش ‌۲۷۱ هزار دلار آمریکا به شبکه‌های آموزش رادیویی و تلویزیونی افغانستان کمک کرد.
▪ نامزد رسمی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU ) به عنوان نایب رییس گروه مسؤول فعالیت‌های ماهواره‌یی اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های جهان (WBU-ISOG) برگزیده شد. به نقل از اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU)، هیدو یوکی ناسو، یکی از مقامات ارشد NHK ژاپن به اتفاق آرا به این سمت برگزیده شد.
▪ ملکه انگلیس خواهان جلوگیری از پخش برنامه مستند جنجالی شبکه بی.بی.سی شد.
▪ پخش برنامه به زبان ترکی در یونان ممنوع شد.
▪ گروه حماس شبکه سراسری فلسطین را به اتهام آن چه جانبداری در ارائه و پخش اخبارمی‌خواند، از پخش برنامه در نوار غزه منع کرد
▪ نیروهای طالبان یک ایستگاه رادیویی وابسته به شبکه اینتر نیوز (Internews) را به آتش کشیدند. در این حادثه گروهی ده الی دوازده نفره از نیروهای طالبان به دفتر شبکه (صدای وحدت) حمله کردند. مهاجمان پس از آن که نگهبانان و اعضای حراست دفتر را دستگیر کرده و با طناب بستند، یکی از آن‌ها را به عنوان گروگان با خود بردند، اعضای طالبان سپس ساختمان شبکه را آتش زدند و از محل حادثه گریختند.
▪ به علت مضامین توهین آمیز، پخش برنامه‌ای تلویزیونی در چین ممنوع شد. اداره امور رادیو، تلویزیون و فیلم چین (SARFT)مدعی شد که این برنامه (اولین دلدار) به شدت به تصویر رادیو تلویزیون‌های چینی خدشه واردکرد.
▪ پخش برنامه‌های رادیو بی بی سی در روسیه متوقف شد.
▪ شهریور ماه ۱۳۸۶؛ استقبال شبکه های مسلمان از ماه مبارک رمضان
▪ پخش یک برنامه‌ی تلویزیونی در آمریکا به علت توهین به مقدسات و اسلام متوقف شد.
▪ به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت پرنسس دیانا، چند شبکه تلویزیونی آمریکا و اروپایی به پخش آخرین عکس‌های این پرنسس پیش از مرگ پرداختند
▪ دولت کویت از مسوولان شبکه تلویزیونی عرب زبان «ام. بی. سی» (MBC) درخواست کرد تا از پخش یک سریال تلویزیونی جنجالی خودداری کنند. مقامات کویتی درباره‌ی این تصمیم خود مدعی شده بودند که بیم آن می‌رود تا پخش این سریال موجب نارضایتی اقلیت شیعه این کشور شود.
▪ نیروهای مسلح ارتش سومالی در یورشی ناگهانی به سوی ساختمان دفتر شبکه رادیویی شبکه (shebelle) آتش گشودند. به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نیروهای مسلح ارتش سومالی ساختمان دفتر شبکه رادیوی شبله را محاصر کرده و پس از گذشت مدتی به سوی درها و پنجره‌های ساختمان شلیک کردند که حاصل آن بر جای ماندن یک مجروح بود. نیروهای مسلح ورود و خروج از ساختمان دفتر شبکه را ممنوع کرده بودند. خبرنگاران و گویندگان هراسان نیز که در ساختمان زندانی شده بودند، با سنگر گرفتن در زیر میزهای کارشان خود را از گلوله‌های شلیک شده به سمت ساختمان در امان نگه داشتند و خوشبختانه صدمه جانی به کسی وارد نشد. پس از حمله نیروهای مسلح ارتش سومالی به دفتر شبکه رادیویی شبله (Shabelle Media Network) و گشودن آتش به سمت ساختمان دفتر این شبکه، مسؤولان رادیو شبکه از ادامه فعالیت و پخش برنامه سرباز زدند
▪ مهر ماه سال ۱۳۸۶ ؛ ماه آرام
▪ در مهر ماه ۱۳۸۶ صنعت پخش جهان شاهد هیچ حادثه مهمی نبود. مطلبی که شاید تنها سالی یک بار به وقوع بپیوندد!
▪ آبان ماه سال ۱۳۸۶ ؛ بار دیگر دخالت‌های دول مختلف و نیروهای نظامی
▪ ساختمان شبکه‌ی رادیویی سراسری پاکستان طعمه حریق شد. به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از تلاش یک ساعته ماموران آتش نشانی، آتش شعله ور در ساختمان شبکه رادیویی سراسری پاکستان کنترل شد. آتش در استودیوی شماره هشت این ساختمان آغاز شد و به سرعت به سایر نقاط سرایت کرد.
▪ شورای ملی رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان پخش تبلیغات دینی و تبعیض‌نژادی را در این جمهوری ممنوع کرد.
▪ پلیس پاکستان به دفتر شبکه تلویزیونی «عاج تی.وی» (Aaj Television Channel) در اسلام‌آباد یورش برد. هم چنین طی این‌روزها شبکه‌های تلویزیونی پاکستانی بار دیگر تحت اشتغال نیروهای نظامی این کشور درآمدند.
▪ دفتر یک شبکه رادیویی و تلویزیونی در هاییتی مورد هجوم افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. ‌افراد مسلح ناشناس روز چهارشنبه با حمله به دفتر شبکه رادیویی و تلویزیونی گینن radio - tele ginens واقع در شهر پورتو پرینس این کشور حاشیه دریای کارائیب، به سوی کارمندان و ساختمان شبکه آتش گشودند.
▪ در پی اعلام وضعیت فوق العلده در پاکستان، دولت پرویز مشرف چندین شبکه تلویزیونی خصوصی پاکستان را از ادامه فعالیت منع کرد.
▪ پخش کنسرت شکیرا ـ خواننده کلمبیایی ـ از شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع تی‌وی (Tolo Tv) افغانستان، در این کشور جنجال آفرین شد. به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از آسوشیتدپرس، شبکه تلویزیونی طلوع تی‌.وی افغانستان چندی پیش اقدام به پخش کنسرتی از شکیرا خواننده زن کلمبیایی‌الاصل کرد که این امر نه تنها سبب اعتراض شدید سران مذهبی افغانی شد، بلکه واکنش مقامات کشوری چون وزیر فرهنگ افغانستان را در پی داشت.
▪ دولت سومالی در ادامه روند اعمال فشار بر رسانه‌ها در سومالی، سه شبکه رادیویی این کشور را تعطیل کرد.
▪ آذرماه ۱۳۸۶، تهدید کارمندان «رادیو دجله» و از سرگیری برنامه‌های «جئوتی.‌وی»
▪ پخش برنامه‌های رادیو فرانسه از طریق فراکانس‌های جمهوری آذربایجان متوقف ‌شد.
▪ گروه القاعده کارمندان شبکه رادیویی «دجله» (Radio Digla) را به مرگ تهدید کرد. این گروه با هک کردن وب‌سایت شبکه رادیویی «دجله»، تمامی کارمندان این شبکه را به مرگ تهدید کرد.
▪ سرویس «هانوسایی» زبان شبکه رادیو فرانسه در نیجریه آغاز به کار کرد.
▪ دی‌ماه ۱۳۸۶ ؛انتشار عکس‌هایی از قاتلان احتمالی «بی‌نظیر بوتو»
▪ جئو تی . وی که بزرگترین شبکه تلویزیونی « اردو» زبان در پاکستان محسوب می‌شود،پس از گذشت بیش از یک ماه از تعطیل شدن در پی اعلام حالت فوق‌العاده توسط پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان ، پخش برنامه های خود در این کشور را از سر گرفت.
▪ شبکه‌ی ماهواره‌یی «شاعر الرسول» در دوبی راه اندازی شد. پس از اهانت‌های صورت گرفته در بعضی از کشورهای اروپایی به ساحت پیامبر اعظم (ص) ، امارات متحده‌ی عربی اقدام به راه اندازی شبکه‌ی ماهواره‌یی با هدف ارایه‌ی چهره‌ی صحیح دین اسلام و مقابله با اهانت به پیامبر اکرم (ص) کرد.
▪ کارمندان خشمگین شبکه تلویزیونی سریلانکایی "روپا واهینی" (Rupavahini) در یک درگیری، وزیر کار این کشور را روانه بیمارستان کردند..
▪ در حدود سیصد تن از مسلمانان در آلمان در تجمعی نسبت به پخش یک برنامه جنجالی و توهین‌آمیز از شبکه «آ.آر.دی» (ARDTelevisionhetwork) اعتراض کردند. به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپی پخش یک سریال پلیسی جنجالی و به تصویرکشیدن چهره خشنی از مسلمانان در این سریال، در حدود سیصد تن از مسلمانان عضو جامعه (AABF) برلین در مقابل ساختمان دفتر شبکه «آ.آر.دی» تجمع کردند.
▪ یک شبکه تلویزیونی پاکستانی عکس‌هایی از قاتلین احتمالی بی‌نظیر بوتو به روی آنتن برد.
شبکه تلویزیونی «‌دان نیوز» (dawn news television) با منتشر کردن سه عکس، مدعی شد که تصاویر افرادی را که به سمت بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، شلیک کرده‌اند را یافته است.
▪ شبکه بین‌المللی تلویزیونی «شانگ‌های» فعالیت خود را رسما آغاز کرد.
▪ شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی کنیا در یک نمونه دیگر از نقض «حق آزادی بیان» در آفریقا، از پخش اخبار شورش‌های این کشور محروم شدند.
بهمن ماه ۱۳۸۶ ؛ استعفای رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه
▪ گین جی هاشیموتو، رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) و شبکه‌ی تلویزیونی سراسری ژاپن NHK از هر دو سمت خود استعفاء داد.
▪ مقامات دولتی کشور آفریقایی ساحل عاج از فعالیت شبکه رادیویی بین‌المللی فرانسه با استفاده از امواج رادیویی این کشور جلوگیری کردند. مقامات دولتی ساحل عاج به مسؤولان شبکه رادیویی بین‌المللی فرانسه (RFI) اعلام کرده‌اند تا زمانی که این شبکه رادیویی خبرنگاری به منطقه آفریقای غربی اعزام نکند، از پخش برنامه‌های این شبکه در کشور ساحل عاج جلوگیری خواهند کرد.
▪ در پی حمله نیروهای شورشی و تصرف پایتخت، شبکه رادیویی سراسری «چاد» از پخش برنامه‌هایش محروم شد.
▪ سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش، اداره نظارت بر فعالیت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هندوستان (TRAI) مجوز پخش اخبار به شبکه‌های رادیویی موج اف.ام هندوستان اعطا کرد.
▪ در آخرین ماه(اسفند) سال ۱۳۸۶ شاهد حوادث گوناگونی در عرصه‌ی رادیو و تلویزیون بین‌الملل بودیم
از جمله مهم‌ترین حوادث این ماه می‌توان به خودداری شبکه‌های تلویزیونی هلندی از پخش فیلم ضدقرآن، راه‌اندازی شبکه عربی زبان بی.بی.سی، و تعطیل‌شدن شبکه تلویزیونی گروه جدایی‌طلبان سریلانکا توسط پلیس ایتالیا اشاره کرد.
▪ « اوو مورالس»‌ رییس جمهوری بولیوی اعلام کرد که به زودی شبکه‌یی تلویزیونی ایرانی در بولیوی افتتاح خواهد شد.
▪ کشورهای عرب‌زبان توافق کردند که شبکه‌های ماهواره‌یی که به رهبران غربی و یا سمبل‌های ملی و دینی این کشورها اهانت کنند را جریمه کنند.
▪ شبکه‌ی رادیویی انگلیسی زبان «آری رنگ» به زودی فعالیت خود را در کشور کره آغاز خواهد کرد.
به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، موسسه پخش «آری رنگ» کره قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک یک شبکه رادیویی انگلیسی زبان راه‌اندازی کند و برنامه‌های شبکه تلویزیونی خود را با زیرنویس‌هایی به هفت زبان مختلف پخش کند.
▪ شبکه خبری عربی زبان بی.بی.سی فعالیت خود را آغاز کرد.
▪ شبکه‌های تلویزیونی سراسری و خصوصی هلند از پخش فیلم ‌ضد قرآنی «فتنه»‌ سرباز زدند.
▪ شبکه‌های تلویزیونی سراسری و خصوصی هلند اعلام کردند که برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل احتمالی از پخش فیلم جنجالی فتنه خودداری خواهند کرد.
▪ پلیس ایتالیا از فعالیت شبکه تلویزیونی گروه جدایی طلبان سریلانکا در این کشور جلوگیری کرد.
حمید ضیایی‌پرور
منبع : مدیا نیوز


همچنین مشاهده کنید