شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سفره رنگین نماینده خاطره ننگنین مردم


سفره رنگین نماینده خاطره ننگنین مردم
انتشار خبر پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای هزینه های مربوط به انجام وظایف نمایندگی ، واکنش های مختلفی بدنبال داشت. موضوع از آنجا شروع شده است که یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با خبر نگاران گفت که "مجلس ۱۰۰ میلیون تومان پول به نمایندگان داده است و ۸۰ میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰ میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰میلیون تومان آن نیز به صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است.
برخی گزارش ها حاکی است ، گروهی از وکلای ملت از دریافت این مبلغ خودداری نموده و برخی دیگر آن را دریافت کرده اند. همچنین عده ای از نمایندگان با پرداخت این مبلغ ، به دلیل بازتاب منفی آن در جامعه ، مخالف بوده اما عده ای نیز با اشاره به هزینه های متعدد مربوط به ایفای نقش نمایندگی ، با تحویل این مبلغ به نمایندگان موافقند و از آن دفاع می کنند. نا گفته نماند که ریاست مجلس نیز چندی پیش به نکته ای اشاره کردند که در قیاس با سایر دستگاه ها ، مجلس در زمره فقیرترین هاست.این نکته نیز تا حدود ی قابل تامل است که با این حساب در دستگاه های دیگر چه خبر است!
البته بعد از انتشار این خبر واکنش ها و موضع گیری های مختلفی از طرف برخی از مسئولین و نماینده ها در خصوص توجیه ویا خلاف واقع بودن این خبر داشتند جدا از چگونگی اصل خبر که بایستی به صورت شفاف به اطلاع مردم رسانده شود باید حساسیت این موضوع وتاثیر آن در افکار عمومی را با دقت مورد نظر قرار داد چرا که با وضعیت گرانی موجود و مشکلات اقتصادی صرفنظر از منشاء داخلی و یا خارجی به نظر می رسد انتشار چنین خبر ها خاطر مردمی که گریبانگیر مشکلات زندگی تورمی خود هستند و برای دریافت وام یک میلیونی هفت خوان رستم را طی می کنند مکدر می کند و مردم را از وکلای خود دور و دورتر می کند
فراتر از این ، برخی کارشناسان بر این اعتقادند که نمایندگان مجلس برای ایفای درست وظایف نمایندگی نیاز به مشاورانی در حوزه های مختلف حقوقی ، اقتصادی ، اجتماعی و... دارند تا این مشاوران آنها را در ارائه و بررسی طرح ها و لوایح و سایر وظایف نمایندگی یاری دهند. طبعا" وجود چنین مشاورانی برای وکلای ملت نیز هزینه بر خواهد بود و طبیعی است که این قبیل هزینه های نمایندگان محترم مجلس باید به صورت قانونی و شفاف تامین شود تا هیچ مانع و بهانه ای برای ایفای مسئولیت نمایندگی و یا خدای ناکرده انحراف و اهمال وجود نداشته باشد.
همان گونه که عنوان شد ، وجود هزینه های متعدد برای ایفای نقش نمایندگی امری قابل کتمان نیست و منطق ایجاب می کند که نظیر سایر دستگاه ها ، برای هزینه های مربوط به انجام مسئولیت ، به نمایندگان نیز سرویس های لازم ارائه شود اما ارائه این سرویس ها باید به گونه ای باشد که موجب ایجاد شبهه و شائبه در جامعه نشود.
پرداخت نقدی ۱۰۰ میلیون تومان به نمایندگان مجلس قطعا" بازخوردهای و شائبه های نامناسبی در جامعه بدنبال دارد. حتی عنوان کردن این مطلب از جانب برخی نمایندگان مبنی بر این که آنها این مبلغ را - به دلیل عدم نیاز مالی- به محرومین و محتاجان می بخشند نیز به لحاظ منطقی درست نیست. چون وظیفه نمایندگان محترم بذل و بخشش های این چنینی نیست.
منطقی ترین راه برای پرهیز از قرار گرفتن در موضع اتهام و ایجاد شائبه این است که هزینه های مربوط به ایفای مسئولیت نمایندگی ، در سبد سازمانی مجلس و نه در سبد شخصی نمایندگان قرار گیرد.این راهکار می تواند بعد از احصاء نیازها و هزینه های انجام مسئولیت نمایندگی و بسترسازی رسانه ای و اجتماعی و فرهنگی سازی درست در قبال آن در قالب یک مصوبه شفاف عملیاتی شود.
در ادوار گذشته مجلس نیز شاهد بوده ایم که هر نوع تصمیم نمایندگان در خصوص مسائل مربوط به خود ، چه واکنش هایی را در جامعه برانگیخته است. در دوره ششم مجلس ، تصویب حقوق بالا برای نمایندگان و در مجلس هفتم دادن سهمیه سوخت بیشتر به نمایندگان ، بازخوردهای نامناسبی در بین مردم و جامعه داشت چون مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت بیش از هر دستگاه و مسئولان دیگری زیر ذره‌بین دقت و نظر مردم و رسانه ها قرار دارند. هر تصمیم نمایندگان مجلس - خصوصا" تصمیماتی که به نوعی به خود نمایندگان مربوط می شود بازتاب ها و واکنش های مختلفی را در جامعه به دنبال دارد..
برای بررسی این حساسیت بهتر است از منظر موکل یک وکیل مجلس انتظاراتش را مرور کنیم"نماینده شان و مقام و منزلت خاصی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد،نماینده در جایگاهی است که بنیانگذار کبیر انقلاب این جایگاه را در راس امور دانسته اند، نماینده برای مبارزه با هرگونه بی عدالتی و تبعیض از طرف مردم انتخاب می شود ، نماینده برای نظارت برانجام بهتر امور جاری جامعه و قانونگذاری به نفع مردم انتخاب می شود، مجلس محل فداکاری برای موکل است نه موقعیتی برای مال اندوزی، نماینده در طول چهار سال به شغل نمایندگی مشغول می شود نه به تجارت ،
امکانات در مجلس برای مردم است نه برای نماینده موکلین نماینده مجلس انتظار دارند همانطور که موقع انتخابات نماینده ساده زیستی خود را بروز می داد و هر از گاهی به اصطلاح آش چغندر می خورد بعد از انتخاب شدن نیز این شیوه را ادامه دهد و خدای ناکرده به گونه ای نباشد که درد ورنج موکلین خود را فراموش کرده و سفره خود را از بهر قدرتی که توسط همان مردم گریبانگیر با مشکلات مختلف معیشتی ، رنگین و رنگین تر نماید چراکه در این صورت خاطره ننگینی در اذهان مردم از این موضوع ثبت خواهد شد .
علاوه بر این ، توصیه های مکرر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس برای ساده زیستی و پاک دستی و پرهیز از دنیاگرایی و اسراف در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده است و وکلای محترم ملت باید دقت داشته باشند که به گونه‌ای تصمیم گیری نکنند که شائبه استفاده دنیوی از شان نمایندگی را در افکار عمومی به دنبال داشته باشد.
در میان این توصیه‌ها، نگاهی به توصیه‌های مقام معظم رهبری و نصب‌العین قرار دادن آن برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می‌رسد
* مقام معظم رهبری دیدار نمایندگان مجلس هشتم (۲۱ خرداد ۸۷)
حضرت آیت الله خامنه ای مردمی ماندن نمایندگان مجلس و استمرار ارتباط با مردم را مهم خواندند و افزودند: در جمهوری اسلامی هیچ کسی و هیچ مسئولی نباید به شکل گیری یک طبقه جدید اشرافی کمک کند، به همین علت همه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس باید پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند و در مقابل فتنه های پیچیده دل، کاملا مقاومت و مراقبت کنند.
* بند چهارم پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار مجلس هشتم (۷ خرداد ۸۷)
نماینده ملت از جنس ملت است. شما نه از قصرهای رفیع و خاندانهای اشرافی، که از متن مردم، از مدرسه و حوزه و دانشگاه،‌ و از میدان‌های کار به مجلس گسیل شده‌اید. این رابطه و این منش را پاس بدارید و برای خود نگاه دارید. خوی اشرافی و گرایش به اسراف و طعمه انگاشتن این مسئولیت، بلای بزرگی است که گاه مردمِ سابقاً نجیب و پارسا هم ممکن است نتوانند خود را از آن برحذر بدارند. همه باید بشدّت مراقب خویش باشیم و دوره‌‌ مسئولیت خود را، حسنه‌ای ماندگار، و نه سیئه‌ای دامنگیر، بسازیم. در این کار دشوار کمک خواستن متضرعانه از خداوند رحیم و قدیر، و مراقبت از خود، بزرگترین کمک‌کار تواند بود.
* بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس هفتم (۸ خرداد ۸۴)
بنده گاهی به آقایان وزرا و مسؤولان گوناگون دستگاه‏های مختلف این نکته را عرض می‏کنم؛ به شما هم عرض می‏کنم: این چهار سال مسئولیت را از دورانی که بناست برای آینده‏ مادی زندگی‏تان منشأ سودی باشد، خارج کنید. ممکن است انسان شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال عمر کند؛ در طول عمرش هم برای آینده‏ی خود فکر و تمهید و مقدمه‏سازی داشته باشد - فلان چیز را بخریم، فلان چیز را نگه‏ داریم - ولی این چند سالی که وزیر هستیم، از دوره‏ای که باید به فکر آینده‏ خود باشیم، خارج کنیم. وکالت مجلس هم همین‏طور است؛ این چند سال را از آن دوره خارج کنید. خیال خودتان را راحت کنید؛ نخواهید پایه زندگی آینده‏ مادی را در این چند سال بچینید؛ نه، این چند سال را وقف کنید؛ خدای متعال به شما عوض خواهد داد.
-- شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید - مثل این‏که انسان مالی را، زمینی را، خانه‏یی را وقف می‏کند - و بگویید برای زندگی و آینده‏ خودمان نمی‏خواهیم از این چهار سال و از این موقعیت استفاده کنیم؛ خدای متعال هم متقابلاً چشم شما را روشن می‏کند؛ هر طور که به مصلحت شما باشد. خدای متعال کریم و اکرمِ از شماست - اکرم‏الأکرمین است - شما چیزی را در راه خدا دادید، محال است که او در مقابلش چیزی به شما ندهد.
* بیانات مقام معظم رهبری ‏در دیدار نمایندگان مجلس هفتم (۲۷ خرداد ۸۳)
امام سجاد (علیه‏الصّلاةوالسّلام) در دعای صحیفه‏ی سجادیه، وقتی برای سربازان اسلام دعا می‏کنند، از جمله چیزهایی که روی آن تکیه می‏کنند، این است که خدایا! یاد و محبت و علاقه به "المال الفتون" - مال فتنه‏انگیز - را از دل اینها بگیر. مال و پول، خیلی خطرناک و فتنه‏انگیز است و خیلی‏ها را می‏لغزاند. ما آدمهای درشتی را در تاریخ دیدیم که وقتی پایشان به این‏جا رسید، لغزید؛ بنابراین خیلی باید مراقب باشید.
در شرع مقدس، اسم این مراقبت چیست؟ تقوا. این‏که در قرآن از اول تا آخر این همه به تقوا توصیه شده، معنایش همین مراقبت و مواظبت از خود است. نفس انسان، زیاده‏خواه است.
من وقتی در مطبوعات خواندم که شماها تصمیم گرفته‏اید در بعضی از مسائل مجلس و برخی از برخورداری‏های بیخودی تجدیدنظر کنید، حقیقتاً خوشحال شدم و به بانیان این کار دعا کردم. مثلاً فرض بفرمایید آدمی خانه دارد، باز خانه می‏خواهد؛ امتیاز دارد، باز امتیاز می‏خواهد. واقعاً من تشکر می‏کنم از این‏که شما در این راه وارد شدید و همت گماشتید. این راه را ادامه دهید و بر سر این کارها پای بفشرید. هرچه می‏توانید، منطقی و صحیح رفتار کنید. البته ما توصیه نمی‏کنیم و توقع هم نداریم که مثلاً در مجلس، نمایندگان گشنگی و تشنگی بکشند و زهد به خرج دهند - نه ما این‏طوریم، نه شما این‏گونه‏اید - ما می‏گوییم زیاده‏روی و اسراف نشود و کارهای بی‏قاعده و خرجهای بیخودی انجام نگیرد. ممکن است سرجمع همه‏ این خرجها مبلغ خیلی کلانی هم در مجلس نشود؛ اما وقتی شما این راه را قطع کردید، دست مردم و دستگاه‏ها الگو می‌دهید و راه و جهت را مشخص می‏کنید.
به امید تحقق این توصیه ها انشاءاله.
زهرا هاشمی
عارف گوزلی


همچنین مشاهده کنید