پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز پنجشنبه ۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز پنجشنبه ۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز پنجشنبه ۹ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۳۰ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۳۰ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۸۳ سال پیش درچنین روزی - ۹آبان ماه سال۱۳۰۴ هجری شمسی:
با تصویب مجلس شورای ملی سلسله قاجاریه منقرض شد. دراین روزمجلس شورای ملی طرحی را بصورت ماده واحده تصویب کرد که بخشی از آن چنین نوشته شده بود: مجلس شورای ملی به نام سعادت ملت ایران انقراض سلسله قاجاریه را اعلام نموده و حکومت موقتی را در حدود قانون اساسی و قوانین موضوعه مملکتی به رضاخان واگذارمی‎نماید. قابل توجه است که شماری ازنمایندگان مجلس شورای ملی همچون آیت الله مدرس و دکترمصدق با حکومت رضاخان مخالف بودند و اعتقاد داشتند سلطنت رضاشاه به صلاح ملت ایران نیست.
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۹آبان ماه سال۱۳۵۹هجری شمسی:
مهندس محمد جواد تندگویان وزیرنفت دولت وقت جمهوری اسلامی ایران بدست نیروهای رژیم بعثی عراق ربوده شد. او فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت بود و مبارزه با رژیم پهلوی را اززمان تحصیل دردانشگاه آغازکرده بود و مدتها درزندانهای رژیم در اسارت بسربرده بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا مدیریت مناطق نفتی جنوب و سپس وزارت نفت دولت شهید رجائی را عهده‎دارشد. مهندس تندگویان در۹آبان ماه سال۱۳۵۹هجری شمسی درنزدیکی شهرآبادان به اسارت نیروهای متجاوز عراقی درآمد و عاقبت درسیاه چالهای زندانهای بعثیون شهید شد.
● ۸۲۳ سال پیش درچنین روزی - ۳۰شوال سال۶۰۶هجری قمری:
« فخرالدّین محمّد طبرستانی رازی» حکیم و عالم بزرگ ایرانی درشهرهرات درگذشت. طبرستانی رازی به همه علوم عقلی و نقلی آشنا بود و درتاریخ، کلام، فقه، اصول، تفسیر، حکمت، ادب و ریاضیات تبحر بسیارداشت. محضردرس این عالم برجسته به سبب وسعت دانش و اطلاعاتش همواره محل اجتماع علما و طالبان علم بود. طبرستانی رازی مشهور به امام فخررازی دراواخرعمربه زادگاهش شهرری بازگشت و بعد ازمدتی به خراسان رفت و درهرات مسکن گزید. امام فخررازی درکنارتدریس به تألیف کتابهای ارزشمند همت کرد که ازآنمیان «تفسیرکبیرمشهوربه مَفاتیحُ الغیب» را می‎توان نام برد. همچنین« اَلاَربَعین فی اُصُولِ الدّین و اَسرارُالتَنزیل و اَنوارُ التَّأویل» ازدیگرآثارامام فخررازی بشمارمی‎روند.
● ۳۹۶ سال پیش درچنین روزی - ۳۰اکتبرسال۱۶۱۲ میلادی:
انگلستان به سرزمین برمه یا میان مار حمله کرد. برمه دراواخر قرن۱۳میلادی به تصرف مغولان درآمد و پس از آن دستخوش اغتشاشات و تجزیه‎های مکررگردید. پس از استقرار کمپانی هند شرقی پایه‎های استعمارانگلیس براین کشورمستحکم شد و ادامه این موجب بروزجنگلی گسترده میان مردم میان‎مار به اشغال انگلیس درآمد و دولت انگلستان برمه یا میان‎مار را به هندوستان که مستعمره انگلیس بود ملحق ساخت. گفتنی است برمه یا میان‎مار در سال۱۹۳۷ میلادی ازهندوستان جدا شد و به خودمختاری داخلی دست یافت.
● ۱۸۸ سال پیش درچنین روزی - ۳۰اکتبرسال۱۸۲۰ میلادی:
فئودور میخائیلوویچ داستایِفْسکی نویسنده روسی متولد شد. او در جوانی به مدرسه مهندسی نظام رفت اما بتدریج به مطالعه ادبیات کشورهای جهان توجه بیشتری کرد و درپایان دوره نظام با جدیّت فراوان به تحقیق و مطالعه درزمینه ادبیات مشغول شد. داستایفسکی درسال۱۸۴۹میلادی به جرم فعالیت‎های سیاسی دستگیرو زندانی شد؛ و درپی آزادی از تجربیات خود بهره گرفت و آثارارزشمندی در ادبیات روسیه پدید آورد. از آثار داستایفسکی می‏توان«آزردگان، جنایت و مکافات و برادران کارامازوف» را نام برد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید