چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر سمان رزینی چسبنده بر استحکام اتصال برشی آمالگام و کامپوزیت


بررسی تاثیر سمان رزینی چسبنده بر استحکام اتصال برشی آمالگام و کامپوزیت
● زمینه و هدف:
ترمیم های ترکیبی آمالگام و کامپوزیت دارای مزایایی از جمله صرفه اقتصادی، زیبایی و استحکام در یک ترمیم، عدم نیاز به خارج کردن آمالگام و اعمال فشار به دندان است. اتصال مناسب دو ماده مذکور بر اطمینان انجام چنین ترمیم هایی می‎افزاید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی استحکام اتصال برشی بین دو ماده در شرایط استفاده از رزین باند شونده Rely X-ARC و بدون آن بود.
● روش بررسی:
جهت انجام این مطالعه آزمایشگاهی، شصت عدد سیلندر آکریلی در قالب های تفلون به ابعاد ۲۵×۳۳ میلی‎متر تهیه شد. در قسمت مرکزی هر سیلندر حفره مربع به ابعاد هشت میلی‎متر و عمق ۲.۵ میلی متر تعبیه گردید. نمونه‎ها به چهار گروه ۱۵ تایی تقسیم شدند. در گروه یک پس از متراکم و برنیش کردن سطح آمالگام، قالب تفلون شیاردار دوقسمتی روی آمالگام و درون قالب تفلونی خارجی قرار گرفت و سپس رزین کامپوزیت درون فضای تفلون دای به آمالگام زیرین اضافه و کیور شد. در گروه دو بین آمالگام و کامپوزیت Single Bond و Rely X-ARC استفاده گردید.
در گروه های سه و چهار پس از متراکم و برنیش کردن آمالگام، نمونه‎ها ۲۴ ساعت در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد نگهداری و سپس توسط فرز روی آنها به طور یکسان خشونت ایجاد گردید. در گروه سه بلافاصله کامپوزیت باند شد و در گروه چهار ابتدا از Single Bond و سپس Rely X-ARC استفاده و کامپوزیت باند گردید. مقدار نیروی برشی بین دو ماده توسط دستگاه DARTEC اندازه گیری و نتایج حاصله توسط آنالیز آماری ANOVA دوطرفه در سطح اعتماد ۰.۹۵ بررسی گردید.
● یافته‎ها:
میانگین استحکام باند برشی برای گـروه های یک تا چهار به ترتیب ۶.۱۳(±۲.۳۵), ۸.۷۴(±۶.۴۲), ۹(±۲.۷۷) و ۸.۲۵(±۱.۴۳) مگاپاسکال به دست آمد. مقایسه میانگین استحکام باند برشی بین گروه ها تفاوت آماری معنی‎داری بین گروه های مورد مطالعه نشان نداد.
● نتیجه‎گیری:
کاربرد Rely X-ARC در فصل مشترک آمالگام و کامپوزیت اختلاف معنی‎داری در استحکام اتصال ایجاد نکرد. در عین حال توانست سبب افزایش میانگین استحکام باند ۲۴ ساعته شود. این افزایش از نظر آماری معنی‎دار نبود.
مریم خروشی
مجید یگانه جو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید