پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

همراه با زندگی پر فراز و نشیب مارادونا


همراه با زندگی پر فراز و نشیب مارادونا
بالاخره پس از کشمکش های فراوان سرمربی جدید تیم ملی آرژانتین انتخاب شد. فدراسیون فوتبال آرژانتین در ساعات پایانی شب سه شنبه با معرفی دیه گو آرماندو مارادونا به عنوان مربی جدید تیم ملی آرژانتین همه را شگفت زده کرد. با این تصمیم دوستداران فوتبال پس از سال ها شاهد بازگشت اسطوره فوتبال آرژانتینی ها به دنیای فوتبال خواهند بود. سرمربی جدید آرژانتینی ها پس از انتخاب خود به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشورش گفت: « از اینکه به زودی کار خود را به عنوان سرمربی تیم ملی کشورم شروع می کنم بسیار خوشحالم. با سعی و تلاش فراوان خود جواب اعتماد مسئولین فوتبال آرژانتین را خواهم داد.» جلسه معارفه مارادونا به عنوان سرمربی جدید تیم ملی آرژانتین سی ام اکتبر برگزار می شود. جالب است بدانید وی دقیقاً در روز ۴۸ سالگی خود به عنوان مربی جدید آرژانتین معرفی می شود. اسطوره فوتبال جهان در تاریخ ۱۱ فوریه در مقابل تیم ملی فرانسه اولین حضور خود را روی نیمکت تیم ملی کشورش تجربه خواهد کرد. هرچند زندگی ستاره اسبق دنیای توپ گرد با حواشی و رسوایی های زیادی همراه بوده است اما هنوز به عنوان چهره ای بسیار محبوب نزد دوستداران فوتبال شناخته می شود. به همین دلیل نیز بسیاری از فوتبالدوستان منتظرند شاهد موفقیت این چهره افسانه ای در عرصه مربیگری باشند. هرچند که مارادونا نیازی به معرفی ندارد اما به بهانه بازگشت این اسطوره فراموش نشدنی به دنیای حرفه ای فوتبال شما را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم. در ادامه با مارادونا و زندگی پر فراز و نشیب او بیشتر آشنا خواهید شد:
▪ نام: دیه گو آرماندو مارادونا
▪ تاریخ تولد: سی ام اکتبر؛ سال ۱۹۶۰
▪ محل تولد: بوینس آیرس- آرژانتین
▪ قد۶۵:/۱ متر
● باشگاه ها:
▪ ۱۹۷۶-۱۹۶۹ جوانان جونیورز
▪ ۱۹۸۱-۱۹۷۶ جونیورز
▪ ۱۹۸۲-۱۹۸۱ بوکاجونیورز
▪ ۱۹۸۴-۱۹۸۲ بارسلونا
▪ ۱۹۹۱-۱۹۸۴ ناپولی
▪ ۱۹۹۳-۱۹۹۲سویا
▪ ۱۹۹۳ اولدبویز (نیم فصل)
▪ ۱۹۹۷-۱۹۹۵ بوکاجونیورز
● ملی:
▪ ۱۹۹۴-۱۹۷۷ تیم ملی آرژانتین مربیگری
▪ ۱۹۹۴ - کورینتس
▪ ۱۹۹۵- ریسینگ کلوپ
▪ ۲۰۰۸- تیم ملی آرژانتین
۱) مارادونا در سن ۱۸ سالگی به عنوان پدیده جوان فوتبال آرژانتین به جهانیان معرفی شد. بازی زیبای این جوان ۱۸ ساله همه را مبهوت خود می کرد. وی کار خود را در تیم ملی آرژانتین با شماره ۱۰ آغاز کرد و تا پایان حضورش در تیم ملی کشورش همین شماره را بر تن کرد.
۲) مارادونا در سال ۱۹۸۶ به حق خود در فوتبال رسید. وی در جام جهانی ۱۹۸۶ توانست به عنوان کاپیتان تیم ملی آرژانتین به جام جهانی بوسه بزند. ۴ سال بعد در جام جهانی ۱۹۹۰ یک بار دیگر همراه تیم ملی آرژانتین به فینال رسید اما این بار حضور در فینال به قهرمانی منتهی نشد.
۳) ناپولی اوج حضور دیه گومارادونا در دنیای توپ گرد بود. بازی های خیره کننده او در ناپولی هیچ گاه از یاد فوتبالدوستان نخواهد رفت. مارادونا با ناپولی ۲ بار قهرمان لیگ ایتالیا شد. در سال ۱۹۸۹ نیز قهرمانی در جام یوفا را تجربه کرد. شروع خوب مارادونا در ناپولی پایان تلخی داشت. وی در سال های پایانی حضورش در این تیم بود که به مصرف کوکائین و همکاری با «مافیا» متهم شد!
۴) پس از داستان کوکائین، یک رسوایی بزرگ دیگر در پیش بود. اسطوره فوتبال جهان در جام جهانی ۱۹۹۴ به مصرف مواد نیروزا متهم شد. پس از اثبات این اتهام وی از سوی فدراسیون جهانی فوتبال از حضور در میادین محروم شد. در پی از این اتفاق مارادونا با انتقاد شدید هموطنان خود مواجه شد.
۵) در بیست و پنجم اکتبر سال ۱۹۹۷ اسطوره فوتبال آرژانتین برای آخرین بار در یک بازی رسمی در مستطیل سبز دیده شد. عدم آمادگی بدنی و اضافه وزن دیگر به او اجازه نمی داد به کارش در دنیای فوتبال ادامه دهد.
۶) اعتیاد مارادونا به مواد مخدر روز به روز شدیدتر می شد. وی در سال ۲۰۰۰ به علت مصرف بیش از اندازه کوکائین تا پای مرگ نیز پیش رفت. مارادونا چند روزی در یکی از بیمارستان های اروگوئه در حالت کما بود.
۷) مصرف کوکائین و بیماری های ناشی از آن باعث شده بود مارادونا روز به روز چاق تر شود. در سال ۲۰۰۴ مشکل تنفسی نیز به مشکلات این اسطوره اضافه شد. وی در این سال بیشتر وقت خود را در بیمارستان های کشورش سپری می کرد.
۸) سال ۲۰۰۵ را می توان تاریک ترین سال زندگی مارادونا دانست. بالا رفتن وزن او دیگر خارج از کنترل شده بود. پزشکان در این سال عمل جراحی و خارج کردن چربی های اضافی را تنها راه حل برای زنده نگه داشتن اسطوره فوتبال جهان دانستند. در هنگام عمل جراحی هزاران نفر از دوستداران مارادونا در مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند و برای زنده ماندن اسطوره خود دعا می کردند.
۹) پس از عمل جراحی خبری از مارادونا نبود تا اینکه در جام جهانی ۲۰۰۶ دوستداران فوتبال یک بار دیگر او را در دنیای فوتبال دیدند. مارادونا تمامی بازی های تیم ملی کشورش در جام جهانی ۲۰۰۶ را از نزدیک تماشا می کرد. دیگر خبری از مارادونای چاق نبود. او خیلی سر حال تر از گذشته به نظر می رسید.
۱۰) در اکتبر سال ۲۰۰۸ فدراسیون فوتبال آرژانتین با معرفی دیه گو آرماندو مارادونا به عنوان جانشین باسیله خبر از بازگشت یک اسطوره به دنیای توپ گرد دادند. مارادونا پس از باخبر شدن از تصمیم مسئولین فوتبال آرژانتین در پوست خود نمی گنجید. خیلی ها منتظرند تا چهره این اسطوره فراموش نشدنی را روی نیمکت هدایت تیم ملی آرژانتین ببینند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید