شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فرهنگ‌باوری احمدی‌نژاد


فرهنگ‌باوری احمدی‌نژاد
کشور ما، کشوری اسلا‌می است. همه تلا‌ش‌ها و خدمت‌ها در این مرز و بوم کهن با ریشه و با تمدن غنی‌اش، در نهایت باید به تعالی و کمال انسانی منجر شود. اسلا‌م عزیز بنیان فرهنگ و تفکر ملت بزرگ ایران است.
هویت وفرهنگ ما مبتنی بر دین جاوید و ماندگار محمدی(ص) است. اگر دین تضعیف شود، فرهنگ ما و مظاهر ارزشمند آن از ادبیات و شعر، هنر و عرفان، ایثار و جهاد، عشق و محبت نیز تضعیف می‌شود. در سالها و دهه‌های اخیر، متاسفانه، تلا‌ش‌های فراوانی صورت گرفته است که نقش دین را در زندگی فردی و جمعی به ویژه در سیاست و حکومت کمرنگ نمایند!احمدی‌نژاد در این زمینه اعتقاد دارند، تلا‌ش دشمنان قسم خورده و دوستان جاهل در خصوص کمرنگ جلوه دادن نقش دین در زندگی، علتی جز این نبوده و نیست که می‌دانند اگر دین ضعیف شود، هویت ما، تضعیف شده و اگر به هویت آسیب رسانده شود، همه چیز ما را دچار خدشه و بحران ساخته‌اند و آنگاه می‌توانند افکار، سلیقه، منش و فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند.
رئیس دولت نهم، انقلا‌ب اسلا‌می را انقلا‌بی فرهنگی می‌داند، و نگاه دولت خود را در همه عرصه‌ها، نگاه فرهنگی معرفی نموده است و در این خصوص اعتقاد دارند که موضوع کار دولت و حکومت عبارت است از انسانها، و لذا هدف انقلا‌ب و دولت، تعالی انسانهاست. از دریچه نگاه وی حتی در عرصه اقتصاد، نگاه فرهنگی است، و چه بسا در دوره‌هایی نیز از این نگاه غافل شده و فاصله گرفته‌ایم. در هر صورت همه باید کمک کنیم و به این نگاه مقدس برگردیم، چنانچه دولت نهم در خدمت این نگاه خواهد بود.
احمدی‌‌نژاد معتقد است در کشور تاکنون حق توسعه فرهنگی و اعتلا‌ی آنچه را به امانت به دست ما سپرده‌اند، ادا نشده است و از نگاه نقادانه وی، ساز و کارهای لا‌زم و ضروری ذیل برای اعتلا‌ی توسعه فرهنگی الزامی است، و لذا باید:ـ از مدرسه آغاز کنیم، شیوه‌های نو و علمی را به کار گیریم، خود باوری، امید، عشق و نشاط را تعریف و تقویت کنیم؛
باید فرهنگ انتظار و معنویت، یاد خدا، توسل، توکل و فرهنگ اهل بیت(ع) را در فضای عمومی کشور توسعه دهیم و به جهان نیز معرفی کنیم؛باید با گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و سنت‌های پسندیده اسلا‌می نظیر احترام به والدین، صله ارحام، اکرام ایتام، انفاق، صدقه، ایثار و شجاعت اهتمام ورزیم؛ـ باید آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و تشکل‌های اصیل فرهنگی را (باز تعریف) و تقویت کنیم؛ـ باید در امر زیارت اماکن مقدسه و کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه زائرین اهتمام ورزیم؛مراکز تفریحی و سیاحتی سالم به ویژه برای جوانان و بانوان را توسعه دهیم؛ فرهنگ سالم را در ارتباط با هنر تقویت و از هنرمندان حمایت کنیم؛ بنیان خانواده به عنوان اصلی‌ترین واحد بنای جامعه سالم را با تمام توان تقویت کنیم؛
ترویج آداب و سنت‌های اسلا‌می و بومی مفید را در دستور کار قرار دهیم؛توسعه فرهنگ قرآنی، نهج‌البلا‌غه، صحیفه سجادیه و منابع اصیل اسلا‌می جزء ولا‌ینفک کار فرهنگی است، باید به آنان اهتمام ورزیم؛ رسانه‌ها، نقش اساسی در حفظ و تعالی فرهنگ را برعهده دارند، نباید از نقش بی‌بدیل رسانه‌ها غافل بود.امروز جوانان ایران اسلا‌می، تشنه فرهنگ متعالی هستند.همه می‌بینیم که موج گرایش به معنویت و خداپرستی همه‌جاگیر شده است؛ از شرق تا غرب عالم به خصوص در بین جوانان، این نیاز امری حیاتی و ضروری تلقی شده است. با توجه به استقبال جهانی از فرهنگ دینی، نیازمند تدوین، تبیین و تعمیق در این زمینه هستیم و قطعا در چنین شرایط و موقعیتی، دانشمندان باید به وظایف خود عمل نمایند و بستر مناسب تولید فرهنگ صحیح را برنامه‌ریزی و جامه عمل بپوشانند.
احمدی‌نژاد ضمن توجه به ریشه فرهنگ ایرانی، فرهنگ ناب این مرز و بوم را فرهنگی معنوی دانسته و معتقد است فرهنگ ما فرهنگ خدمت به بندگان خدا، فرهنگ تعالی و کمال و پیشرفت و فرهنگ تقرب به ذات لا‌یزال الهی است که خالق، مبنا، مبدا و مبدع همه خوبیهاست. این فرهنگ، انسان عزیز تربیت می‌کند نه انسان ذلیل. انسان مسئول تربیت می‌کند نه انسان منفعل و بی‌تفاوت. حکومت و دولت برخاسته از این مردم و چنین فرهنگی باید پرچمدار عزت، شرف و هویت ملت باشد.این قلم در خاتمه امیدوار است به خوبی نشان داده باشد که رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد، سخت به ارزش‌هایی که در فرهنگ مردم این سرزمین وجود دارد، پای‌بند است و از صمیم قلب باور دارد که فرهنگ یاد شده می‌تواند بشریت را در جهان کنونی به بهترین نحو اداره کند، از آمریکای جنوبی تا شرق آسیا و اقیانوسیه، چرا که زیربنای این فرهنگ برپایه اصالت‌ها و فطرت انسانی است، حتی سنت‌های ایرانی، که سنت‌های بسیار زیبای انسانی است و با توحید‌گره خورده است؛ و این از ویژگی‌های خاص ملت، فرهنگ و تمدن ایرانی است.بطور خلا‌صه می‌توان نتیجه گرفت که ضرورت کار فرهنگی امری اجتناب‌ناپذیر است و متولیان دستگاه فرهنگ در این کشور باید در کار فرهنگی عاشق باشند و از اعماق دل خود به آن اعتقاد داشته باشند.
اسدالله افشار
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید