جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صبحانه بخور ، لاغر شدن


صبحانه بخور ، لاغر شدن
صبحانه، یا اصطلاحاً «مهم‌ترین و عدة غذایی در روز » وعدة غذایی مورد علاقه برای برخی مردم است، ولی در عین حال بیشترین وعدة غذایی است، که از آن غفلت می‌شود و این یک گناه در رژیم غذایی است.
مصرف صبحانه باعث افزایش تمرکز می‌شود که این مسئله بخصوص در مورد کودکان بیشتر مشخص می‌شود و منجر به عملکرد ذهنی بهتر می‌شود.
چگونه مصرف صبحانه باعث لاغرتر شدن می‌شود؟ وقتی صبحانه بطور کامل مصرف ‌شود تمایل به خرده خوری (ناخنک زدن) در طی روز تا موقع ناهار کمتر خواهد بود و در ضمن کنترل اشتها موقع ناهار بهتر خواهد بود.
پس تمایل برخی افراد برای کم کردن کالری روزانه از طریق عدم مصرف صبحانه یک اقدام بی‌نتیجه خواهد بود و با خرده خوریها و عدم کنترل اشتها از موقع ناهار جبران خواهد شد.
علت دیگری که برای مصرف صبحانه در اشخاصی که تحت رژیم هستند وجود دارد، این است که عدم مصرف یک وعده غذا در روز باعث می‌شود که بدن بصورت اتوماتیک متابولیسم را کاهش دهد تا ذخایر موجود را حفظ کند (این در مورد صبحانه مصداق بیشتری دارد، زیرا که فاصله شام تا صبحانه معمولاً بیشتر از سایر وعده‌های غذاست).
و همانطور که می‌دانیم هدف کلیه رژیم‌های غذایی افزایش متابولیسم است و در همة رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود که فاصلة وعده‌ها در روز حتی‌الامکان از ۴ ساعت بیشتر نشود تا متابولیسم افت نکند.
علت این افزایش سوخت و ساز این است که بدن برای هضم و جذب غذا در هر وعده انرژی مصرف می‌کند و همین مصرف انرژی منجر به تولید گرما و افزایش متابولیسم می‌شود.
این موضوع بیشتر در ماه مبارک رمضان که بجای ۳ وعده ۲ وعده غذا مصرف می‌شود، خود را نشان می‌دهد و اشخاص یا در ماه رمضان چاق می‌شوند (اگر رعایت نکنند) و یا اگر هم لاغر شوند بلافاصله پس از ماه رمضان چاق خواهند شد. پس حتماً در ماه رمضان هم مصرف ۳ وعده غذا (موقع اذان مغرب، موقع شام به فاصله حداقل ۲ ساعت و سحری) توصیه می شود.
یکی از علل عمدة عدم مصرف صبحانه این است که بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اشتهای کافی وجود ندارد. این یک مشکل عمومی است و مهم این است که تا چند ساعت پس از بیدار شدن از خواب صبحانه مصرف شود. البته افرادی که صبح خیلی دیر از خواب بیدار می‌شوند، در این مورد مشکل بیشتری خواهند داشت که این رفتار حتماً باید اصلاح شود زیرا که خواب زیاد خود باعث بی‌تحرکی و اضافه وزن می‌شود.
علت عمدة دیگر که باعث عدم اشتهای کافی برای صبحانه می‌شود شام سنگین و دیرهنگام است که تنها راه آن کمتر و زودتر مصرف کردن و عدة شام می‌باشد. (هرچند گفتن خیلی راحت‌تر از عمل کردن به آن است) ولی وقتی بدانیم که با مصرف غذای سنگین و دیر هنگام علاوه بر عدم اشتها برای صبحانه باعث می‌شویم تا جریان خون که باید عضلات و مغز را تغذیه کرده و باعث آرامش ‌شود.
تماماً به سمت گوارش رفته و باید صرف هضم غذای سنگین شبانه شود و صبح‌ها خیلی خسته‌تر و کسل‌تر از شب قبل از خواب برمی‌خیزیم، شاید انجام آن ساده‌تر باشد.
از طرف دیگر برخی افراد عادت به مصرف غذا در نیمه شب دارند که علت آن احتمال زیاد هیپوگلیسمی یا السرپپتیک است که هر دو را می‌توان کنترل نمود. ولی اگر کنترل نشود علاوه بر پوسیدگی داندنها منجر به بی‌اشتهایی صبحگاهی می‌شود.
بهترین موادی که می‌توان صبح‌ها استفاده نمود نان کامل (حاوی سبوس) یا غلات حاوی فیبر زیاد است که انرژی مورد نیاز و فیبر لازم را به بدن شما می‌رساند. با مصرف گوجه و خیار، سبزیجات را می‌توان از همان ابتدای صبح وارد رژیم غذایی نمود و با مصرف میوه‌جات همراه با صبحانه ویتامینها و فیبر مورد نیاز جهت یک روز شما قابل تأمین خواهد بود.
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید