سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


نترسید، اما کمربند‌ها را محکم ببندید


نترسید، اما کمربند‌ها را محکم ببندید
در جریان بحران اقتصادی آمریکا، سیلیکون ولی، مهد فناوری‌های مدرن، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، اما کارآفرینان این حوزه برای بقا با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم‌ کرده و گزینه‌های دشواری پیش‌رو دارند.
در همین راستا، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، میز‌گردی برگزار کردند تا توصیه‌های لازم را به ۱۰۰ شرک نوپای فناوری ارایه دهند.کیتو کلوری (Kittu Kolluri)، یکی از اعضای New Enterprise Associates، می‌گوید: مطمئنا تجارت و کسب و کار‌ها تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار خواهند گرفت اما کسب و کار ما هنوز دایر بوده و همچنان نیز به کارمان ادامه خواهیم داد.در هر صورت شرکت‌ها در موقعیتی قرار دارند که مجبورند میزان نقدینگی خود در بانک‌ها را ارزیابی کرده و هزینه‌های‌شان حتی با اخراج کارمندان کاهش دهند.همچنین کسب و کار‌ها باید به سرمایه‌گذاران رجوع کرده و از آنها درخواست سرمایه بیش‌تری کنند.
● وحشت زده نشوید
جان دوئر از شرکت Kleiner Perkins Caufield & Byers در این نشست که توسط VC blog VentureBeat سازماندهی شده بود، گفت: بزر‌گ‌ترین دغدغه‌ ما در بحران اقتصادی حاضر این است که این بحران تا کی به طول خواهد انجامید؟ دوئر که یکی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر محسوب شده و در چندین شرکت نظیر گوگل، آمازون و Netscape سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: این بحران مالی یک تحول عظیم در دنیای کنونی ما است که هنوز خیلی از ما آن را درک نکرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: این بحران تنها بحران وام یا مالی نیست بلکه یک بحران اطمینان و اعتماد به نفس است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این روند تا کجا ادامه می‌یابد.دوئر معتقد است که همه کسب و کار‌ها باید افق پیش روی خود را کمی گسترده‌تر ببینند و مبنای برنامه‌های خود را برای یک بحران طولانی‌مدت‌تر و همچنین محافظه‌کارانه‌تر بگذارند.وی اعلام کرد: کسب و کار‌ها در موقعیتی قرار گرفته‌اند که باید تصمیمات هوشمدانه‌تری اتخاذ کنند تا بتوانند قدرتمند‌تر از پیش در دنیای بی‌ثبات و بلاتکلیف کنونی، گام بردارند.با وجود همه این توصیه‌ها که همگی متفق‌القول می‌گویند باید «کمربند‌ها را محکم‌تر ببندیم» مت کهلر (Matt Cohler)، مدیر اجرایی سابق Facebook و یکی از اعضای جدید Benchmark Capital هشدار داد که کار‌آفرینان تسلیم این موقعیت نشده و مایوس و دلسرد نشوند.کهلر اعلام کرد: مطمئنا با احتیاط جلو رفتن برای کار‌آفرینان، حس متفاوتی به وجود می‌آورد اما در هر حال آنها نباید از این وضعیت وحشت داشته باشند یا مایوس شوند.وی افزود: این بدان معنا نیست که ما در مرحله حادی قرار نگرفته‌ایم بلکه کار‌آفرینان و صاحبان کسب و کار باید بیش از پیش روحیه خود را حفظ کرده و برای ادامه حیات شرکت‌های‌شان هوشیارانه تلاش کنند.
● مصرف سرمایه
در این نشست، رویداد‌های مالی سال ۲۰۰۸ با بحران تجارت اینترنتی یا شکست حباب دات کام در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ که در آن کسب و کار‌های نوپای اینترنتی با افت شدید همراه شد و به ورشکستگی بسیاری انجامید، مقایسه شد.در زمان پدیده سقوط دات کام، ران کانوی (Ron Conway)، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران، حدود ۲۲۴ شرکت در سبد سهام خود داشت که ۷۰ درصد آنها یا ۱۶۴ شرکت به خاطر این افت اقتصادی ورشکسته شدند. اما در عوض گوگل، PayPal و Ask Jeeves از جمله شرکت‌هایی بودند که از این بحران جان سالم به در برده و به شرکت‌های موفقی تبدیل شدند.کانوی در این نشست گفت: ما در مرکز توفان قرار داشتیم، در اوج قدرت بودیم اما پذیرفته بودیم که به زمین می‌خوریم.
وی اعلام کرد: همه سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۰۰، از سرمایه‌گذاری دست کشیدند و شرکت‌ها مجبور بودند در ماه حدود ۵۰۰ هزار دلار تا ۷۵۰ هزار دلار از سرمایه‌شان را صرف کنند. در حالی که این میزان استفاده از سرمایه هم‌اکنون تنها ۲۵۰ هزار دلار است. بر همین اساس کانوی معتقد است که سیلیکون ولی از این بحران اقتصادی جان سالم به در برده و آن را پشت‌سر خواهد گذاشت.
وی اعلام کرد: این بار ما هنوز در مرکز توفان قرار نگرفته‌ایم و از همین رو بزرگ‌ترین شاخص یعنی نو‌آوری و خلاقیت در سیلیکون ولی تداوم پیدا خواهد کرد و شرکت‌های این دره فناوری به تلاش‌های بلند‌پروازانه خود ادامه خواهند داد.وی افزود: در همین موقعیت یعنی بحران مالی، من روزانه ۵ قرار‌داد جدید امضا می‌کنم و این در حالی است که ۶ ماه پیش مشاهده کرده‌ام که کار‌آفرینان و شرکت‌های نوپا، روزانه ۵ قرارداد جدید می‌بندند و این مساله مرا ترغیب به ادامه کار می‌کند.
● هیچگاه ناامید نشوید
مکس لوکین (Max Levchin)، یکی از بنیان‌گذاران PayPal و بنیانگذار شرکت انتشار برنامه‌های سرگرم‌کننده اجتماعی Slide، می‌گوید: یا اهداف بزرگ را هدف بگیرید یا قید همه چیز را بزنید. این توصیه‌ای است که به درد همه نمی‌خورد، اما خیلی مهم است که باور داشته باشید دنیای اطرافتان در حال فروپاشی نیست و در عین حال به خاطر بسپارید که بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کار‌های نوپا به بن‌بست می‌رسند.
در واقع ۸۵ درصد کسب و کار‌های نوپا در یک سال نخست فعالیت‌شان ضرر می‌دهند.همچنین نیرا تولیا از وب‌سایت Epinions.Com که به کاربران امکان می‌دهد نقد خود را بر محصولات مختلف به ثبت برسانند، می‌گوید: به راه انداختن کسب و کاری برای خودتان ایده خوبی است که در پستی و بلندی‌ها نباید از آن دست بکشید.تولیا می‌افزاید: کسب و کار‌های نوپا باید برای عبور از ۱۸ تا ۲۴ ماه پرفراز و نشیب و دشواری که پیش‌رو دارند، تمام تلاش خود را به کار بگیرند.
تولیا بر این باور است که هر کار‌آفرینی باید دلیلی را که در درجه اول او را به آغاز یک فعالیت تجاری ریسک‌پذیر مجاب کرد به یاد داشته باشد.
وی می‌گوید: ما می‌توانیم نیرو‌هایمان را کم کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، ‌اما نمی‌توانیم «امید‌مان» را از دست دهیم.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید