سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر سموم هینوزان و دیازینون بر پارامترهای اسپرم انسان در حالت In-Vitro


تاثیر سموم هینوزان و دیازینون بر پارامترهای اسپرم انسان در حالت In-Vitro
● سابقه و هدف:
هینوزان و دیازینون از سموم ارگانو فسفره با اثر تماسی و نفوذی می باشند که علیه آفت بلاست و کرم ساقه خوار برنج کاربرد دارند. لذا با توجه به مصرف بیش از حد در مزارع برنج و اثرات زیان آور آنها و آمار بالای ناباروری در استان مازندران که هر ساله نیز رو به افزایش می باشد در این مطالعه اثر این سموم بر روی اسپرم انسان مورد بررسی قرار گرفت.
● مواد و روشها:
این مطالعه به روش آزمایشگاهی و بر روی نمونه های اسپرم افرادی که جهت انجام SFA (Semen fluid analysis) مراجعه کرده بودند انجام شد. اسپرم ها تحت تاثیر غلظتهای ۱۰۰۰/۱ و ۱۰۰۰۰/۱ سم هینوزان و دیازینون قرار گرفتند. سپس تعداد، حرکت و grading آنها در ساعتهای (۰)، ۱، ۲ و ۴ ثبت گردید و با آزمون repeated measurement مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با حالت نرمال خود (بدون استفاده از سم) مقایسه گردید.
● یافته ها:
با گذشت زمان، هینوزان و دیازینون سبب کاهش حرکت اسپرم ها شدند (p<۰.۰۵) ولی با افزایش دوز غیر کشنده تاثیر معنی داری در کاهش حرکت نداشته است. تغییر در افزایش grade I و grade II در طول ساعات مورد بررسی از نظر آماری معنی دار بود (p<۰.۰۵). در حالی که این تغییرات در مورد grade III معنی دار نبوده است.
● نتیجه گیری:
بنظر می رسد دیازینون و هینوزان، با اثر سمی خود باعث کاهش تعداد و حرکت اسپرم ها می گردند که اثر آن وابسته به دوز نمی باشد ولی وابسته به زمان است.
سیدغلام علی جورسرایی
علی اصغر بیکی
یوسف رضا یوسف نیاپاشا
رضا علی زاده نوایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید