پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه نتایج زودرس آنژیوپلاستی عروق کرونر در Chronic Total Occlusion با و بدون وجود Bridging Collateral Vessels


مقایسه نتایج زودرس آنژیوپلاستی عروق کرونر در Chronic Total Occlusion با و بدون وجود Bridging Collateral Vessels
● سابقه و هدف:
هدف این مطالعه، بررسی اثر تشکیل پل در عروق فرعی[Bridging Collateral Vessels BCVs.] بر میزان موفقیت آنژیوپلاستی در موارد انسداد مزمن و کامل عروق کرونر [Chronic Total Occlusion CTO] می باشد. در آنژیوپلاستی عروق کرونر در مواردCTO ، تقسیم بندی شکل ضایعات ممکن است در ارزیابی میزان موفقیت آنژیوپلاستی مفید باشد. در مورد نقش BCVs در میزان موفقیت آنژیوپلاستی در CTO اختلاف نظرهایی وجود دارد.
● مواد و روش ها:
۷۷ بیمار که آنژیوپلاستی آن ها در ضایعات CTO صورت گرفته بود، وارد این مطالعه شدند. این بیماران به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول که شامل ۲۷ بیمار بود، BCVs وجود داشت و در گروه دوم (۵۰ بیمار) بیماران فاقد BCVs بودند.
● یافته ها:
در ۱۱ بیمار از گروه اول و ۴۱ بیمار از گروه دوم، آنژیوپلاستی با موفقیت همراه بوده است (۷/۴۰ درصد در مقابل ۸۲ درصد، p=۰.۰۰۰۲ و ۳.۹=خطر نسبی، با حد اطمینان ۹۵ درصد، ۷/۱ تا ۴/۶). از ۵۲ بیمار با آنژیوپلاستی موفقیت آمیز، در بیمارانی که طول مدت انسداد در آن ها کم تر از ۳ ماه تخمین زده شد، میزان نتایج موفقیت آمیز بیش از بیمارانی بود که طول مدت انسداد، بیش از ۳ ماه بوده است ( ۵/۶۳ درصد در مقابل ۵/۴۷ درصد،p=۰.۰۰۰۱ و ۸/۱=خطر نسبی، با حد اطمینان ۹۵ درصد، ۳/۱ تا ۶/۲). وجود یک شاخه فرعی که فاصله ۲ mm≥ از نقطi انسداد رگ داشته باشد، یکی از عوامل پیشگویی کننده برای عدم موفقیت آنژیوپلاستی بوده است p=۰.۰۰۰۷)، ۲.۹=خطر نسبی، با حد اطمینان ۹۵ درصد، ۵/۱ تا ۶/۵).
● استنتاج:
در هنگام آنژیوگرافی عروق کرونر، شکل ضایعات ساختمانی در CTO می تواند در ارزیابی هدایت موفق آنژیوپلاستی مفید باشد. یکی از آن ها وجود BCVs می باشد که به نظر می رسد ارتباطی معکوس با میزان موفقیت آنژیوپلاستی داشته باشد.
علی قائمیان
فریبا هندسی
یداله رستگاری
مسعود قاسمی
کیوان یوسف نژاد
ساسان طبیبان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید