شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


هشدار مدعی العموم: بحران آلودگی هوا و ترافیک پایتخت جدی است


هشدار مدعی العموم: بحران آلودگی هوا و ترافیک پایتخت جدی است
امروز متصدیان و متولیان اداره پایتخت به دفتر دادستان کل کشور خواهند آمد. این سومین نشستی است که طی دو سال گذشته تصمیم گیری و مجریان پایتخت را به کاخ دادگستری فرا خوانده و مورد خطاب و عتاب مدعی العموم کشور قرار می دهد موضوع جدی است! آلودگی هوا و روند فزاینده ترافیک سنگین کلان شهر تهران، شهروندان را کلافه ساخته و لطمات، خسارات و پیامدهای جبران ناپذیری در پی داشته است.
به واقع مساله تهران به یک معضل تک بعدی و صرفا زیست محیطی و نه محصور و جغرافیای این شهر که مبدل به بحرانی چند بعدی با دامنه‌ای به مراتب وسیعتر از اقلیم جفرافیایی این شهر و بلکه موضوعی با جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و حتی امنیتی و قضایی شده است.
نگاه غیر اصولی و نا متوازن به مقوله توسعه شهری و متاسفانه انگیزه های صرفا کاسب کارانه به مدیریت خدمات شهری و برنامه ریزی کوته نظرانه و منقطع از عقبه های کارشناسی و عدم التزام به استانداردهای معماری و شهرسازی و خدمات شهری همگام با اندیشی چشم گیر جمعیت، گسترش ثانویه مهاجرت به تهران و بروز پدیده حاشیه نشینی، تولید فزاینده خودرو بدون توجه به ظرفیت و استانداردهای ترافیکی، تهران را در معرض یک بحران جدی قرار داده است. ‏
باید یادآور شد روی سخن ما امروز صرفا با مجموعه تصمیم گیری پایتخت نیست از طرف دیگر مجموعه زحمات و خدمات ارزنده‌ای که انصافا طی سالهای اخیر مدیریت شهری را متحول ساخته و تاثیرات مثبتی در پی داشته است و باید خاطر نشان ساخت که این شرایط محصول چندین دهه بی توجهی به ضررهای بنیادین توسعه متوازن شهری است. امروز توقع مردم از مسئولین اداره پایتخت، مدیریت بهینه این بحران است. دلسوزانه باید اذعان کرد که برابر اخبار و و همکاری که هر روز افکار عمومی را ملتهب می سازد، ردپایی از اهمال و بعضا وادادگی به چشم می خورد، دقت کنید؟
- روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ خودرو در تهران شماره گذاری می شود.
- سالانه ۴۳۰ هزار خودرو به آمار خودروهای تهرانی ها اضافه می شود.
- در سودای اشتغال درآمد افزایی، روند مهاجرت ها به تهران ادامه دارد. ‏
- سوء مدیریت تقاضای سفر، گره های ترافیکی را کورتر می سازد.
- در تهران ۳۸ میلیون متر مربع فضای عبور برای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو وجود دارد که اگر بخواهیم این ظرفیت را به خودروها با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساخت بدهیم به ۴۹۵ هزار‏ دستگاه خودرو حق تردد می دهد، ‏
- ترافیک تهران در مهر ماه امسال ۲۰ درصد افزایش یافت.
- ساختار مهندسی معابر و ناهمگونی ترددها معضل جدی پایتخت است.
- اگر حادثه غیر مترقبه‌ای در تهران رخ دهد، پایتخت به یک گورستان تبدیل خواهد شد.
- تملک فضای معابر توسط برخی مراکز دولتی - تصادفات - شغل‌های کاذب و سد معابر، پارک خودروها، از جمله دلایل تشدید ترافیک است. ‏
- ترافیک تهران تا سال آینده قفل خواهد شد. اکنون به نقطه بحرانی رسیده است.
- خودروسازان با هدف سودآوری بر روند تولیدات خود می افزایند، ترافیک همچنان رو به افزایش است.
- روند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو کند پیش می رود. ‏
- هیچ کس حاضر به تصمیم گیری در مورد ترافیک تهران نیست.
- علیرغم آنکه سرانه خودرو در بسیاری از کشورهای دنیا به ازای هر ۲ نفر یک خودرو است در کشور ما به ازای هر ۱۰ نفر یک خودرو وجود دارد اما ترافیک همچنان معضل جدی است. ‏
- سالانه ۲۰ میلیارد دلار برای یارانه انرژی هزینه می شود حال آنکه برای حل معضل ترافیک ۶۰۰ میلیون دلار کافی است! ‏
- میزان آلاینده های تهران‏ ۲۰۸ برابر استانداردهای جهانی است و روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می شود. ‏
‏- ۱۱ سال از نخستین سالی که آلودگی هوای تهران به عنوان یک بحران مطرح شد می گذرد.
- عدم مدیریت واحد و منسجم و عدم تخصیص بودجه کافی همچنان درصدد فهست بهانه های مسئولان است. ‏
‏- ۲۰‏ درصد خودروهای تهران استاندارد هستند.‏
‏- ۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک (خودورها) ۲ درصد مربوط به اتوبوس های شرکت واحد است.
- وارونگی هوا پدیده ای غیر قبل اجتناب در شهر تهران است و محصور بودن کوه های البرز از سه طرف این شهر موقعیت خاصی پدیدار ساخته است‏. ‏
- سقط جنین در مناطق آلوده تهران ۴۰ درصد بیشتر از سایر شهرهاست.
- بنابه گزارش سازمان بازرسی کشور آلودگی هوا معضل ملی و تهدیدی جدی علیه سلامت انسانها و محیط زیست است.
- طبق آمار بانک جهانی ایران در سال ۲۰۰۶ متحمل پرداخت ۸ میلیارد دلار خارت بابت آلودگی هوا شده‏ است. ‏
- شهر تهران در ردیف یکی از آلوده ترین شهرهای جهان از بین ۱۴۶ کشور رتبه ۱۳۲ را دارد.
مجموعه این اخبار و اطلاعات در کنار هم نیازمند تحلیل و پردازش است اما آنچه عیان است سوء تدبیر در مدیریت پایتخت است. صرف نظر از اینکه مقصر چه سازمانها و ارگان هایی هستند مجموعه آمار و ارقام دلالت بر این مهم دارد که حقوق مردم نه معرض تضییع قرار گرفته و باید استیفا اقامه شود.
آخر چگونه می توان در برابر این قاتل خاموش و این سیل مخرب و زلزله صامت، منفعلانه تماشاچی بود. آثار و تبعات مستقیم وغیر مستقیم، وضعی و تبعی این بحران تا کی باید ادامه یابد و شهروندان تهرانی را دچار مرگ و سکته و ناراحتی های اعصاب و بحران و ناهنجاری ها و طلاق و مخاصمات و هزار مساله دیگر کند. چطور رسانه ها و افکار عمومی در برابر چهره های پلیدی نظیر بیجه و خفاش شب و پلنگ سیاه و.. واکنش های سختی داشته اما نسبت به این خطر جدی چنانکه باید و شاید توجه ندارند. ‏
مردم از مدعی العموم انتظار دارند که از اهرمهای مقضی برای صیانت از حقوق حقه آنان و با ساز و کار قضایی مطرح در قوانین حقوق فردی و اجتماعی اتباع کشور را استیفاء کند. ‏
البته دادستانی کل کشور در طول سالهای گذشته عنایت ویژه در جهت احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و نظارت بر حسن جریان امور داشته و در زمان های مختلفی، آنجا که نیاز دید و به نیابت از جامعه نسبت به تعرض به حقوق آنان واکنش نشان داده است. در اجرای ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی، نسبت به هر گونه فعل و یا ترک فعلی که منجر به تضییع حقوق عمومی گردد (توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه های نهادهای دولتی و...) تمهیدات مقتضی را اندیشیده است و امیدواریم جلسه امروز نیز در همین راستا به انجام رسیده و نتیجه مطلوب و امیدوار کننده ای برای ملت شریف ایران و همشهریان عزیز تهرانی در پی داشته باشد. ‏
منبع : روزنامه حمایت


همچنین مشاهده کنید