جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


آینده خیالی در یک فنجان خالی!


آینده خیالی در یک فنجان خالی!
وقتی به شوق دانستن آینده نامعلوم و یا توجیه ناکامی های گذشته، سراغ یک فالگیر می روید، به احتمال زیاد از نتیجه دادن عقل و منطق در گره گشایی از مشکلتان مایوس شده اید و حالا دنبال یک راه میان بر می گردید. پس سعی می کنید «احتمالات» و «پیش بینی» های عوامانه و کلیشه ای فالگیرها را با مبنای عقلی و منطقی، برای خودتان توجیه کنید و این چنین است که کم کم تبدیل می شوید به مشتری پاتوقی مجالس فالگیری و به قول معروف برای آب خوردن هم با فالگیرتان مشورت می کنید! آیا تا به حال به روند تکراری و مشابهی که تقریبا در تمامی مجالس فالگیری رعایت می شود، دقت کرده اید؟ اتاق هایی با رنگ ها و تصاویر عجیب و غریب که در القای حال و هوای معنوی و ماورایی اصرار دارند، نحوه آرایش، نوع لباس ها و طرز صحبت کردن فالگیرها، حرف هایی که قبل از تفسیر فال رد و بدل می شود، نحوه برگردندان فنجان قهوه که باید به سمت قلبتان باشد و تفاسیری از فال و سرنوشت شما که همواره در آن، با شیرینی ها و تلخی ها، بدبختی ها و خوشبختی ها و شانس ها و بدشانسی هایی در زندگی، در حال کشمکش و تعامل ۵۰-۵۰ هستید. این که چگونه عاقبت و سرنوشت شما درون یک فنجان قهوه و توسط یک فرد کاملا عادی و شبیه خودتان دیده می شود، سوالی است که شاید اغلب معتقدان به فال و فالگیری از پاسخ به آن طفره می روند!
● همه فالگیری ها و پیشگویی ها، دروغ و فاقد مبنای علمی هستند
«همه فالگیری ها و پیشگویی ها، دروغ و فاقد مبنای علمی هستند» و «اعتقاد به پیشگویی، تلاش و کوشش برای موفقیت در جامعه را کمرنگ می کند.» این ها بخشی از نظرات یک جامه شناس و استاد دانشگاه درباره فالگیری و پیشگویی و نقش آن در اجتماع است. پدیده ای که با وجود تاکید بر «خرافه» بودن و مذمت آن در جامعه، همواره طرفداران خود را حفظ کرده و این روزها حتی به نظر می رسد، مخاطبان و طرفداران جدیدی به ویژه در قشر جوان وتحصیلکرده پیدا کرده است. با کمی کنجکاوی و پرس و جو، کمتر جوانی را خواهید یافت که از انواع فالگیری، مثلا فال قهوه اطلاع نداشته باشد یا حداقل یک بار حتی برای تفنن و سرگرمی آن را امتحان نکرده باشند. به گزارش ایسنا، بنا بر شواهد تاریخی، فال خوانی یا پیشگویی ظاهرا ابتدا از منطقه خاورمیانه، خاور دور و یونان باستان آغاز شده و به تدریج در اثر تبادلات فرهنگی به سایر نقاط جهان صادر شده است.
اما هم اکنون، انواع این پیشگویی ها به ویژه فال قهوه در کشور انگلستان بیش از سایر نقاط دنیا رواج دارد و انگلیسی ها نیز به شدت به آن اعتقاد دارند. در فالگیری با قهوه، اشکال تشکیل شده از ته مانده های قهوه توسط فالگیران تفسیر می شود و اکثر فالگیران در این تفاسیر از مبارزه خوبی ها و بدی ها و نقش آن ها در زندگی گذشته یا آینده افراد، سخن می گویند و همواره تاکید می کنند که در صورتی که به فال اعتقاد کامل داشته باشید، این پیشگویی ها ۱۰۰ درصد به وقوع خواهد پیوست ودر غیر این صورت هیچ اثری نخواهند داشت. انگار که رخ دادن یا ندادن اتفاقات در آینده که به سرنوشت افراد تعبیر می شود، به اعتقاد داشتن یا نداشتن به فال بستگی دارد. این روزها، فال قهوه جایگاه ویژه ای در تصمیم ها و برنامه های آینده برخی افراد پیدا کرده و بیش از هر چیز به یک تجارت و شغل کاذب و پردرآمد تبدیل شده است که عده ای در آن با سودجویی و سو»استفاده از سادگی و درماندگی منطقی وعقلانی افراد، هزینه های کلانی بابت پیشگویی و ارایه مشتی دروغ دریافت می کنند و حتی برخی از فالگیران باسابقه به تاسیس دفتر کار، چاپ آگاهی و کارت ویزیت و برگزاری کلاس آموزشی در قبال دریافت شهریه های نجومی، اقدام کرده اند.
در اغلب فالگیری ها، اطلاعات دقیقی از سوی فالگیر به افراد داده نمی شود. مشتریان فالگیرها که اغلب در معرض مشکلات و اتفاقات ناگواری قرار گرفته و توان حل و فصل منطقی وعقلانی آن را از دست داده اند، در مواجهه با صحبت های امیدوارکننده و آرامش بخش فالگیر که باید اذعان داشت آگاهانه یا ناآگاهانه در بهره گیری از برخی فنون و روش های روانشناسانه در مواجهه با این گونه افراد تبحر خاصی دارند به سرعت به او اعتماد می کنند. فالگیرها که اغلب از مراجعه کنند گان خود باهوش ترند، در فاصله میان نوشیدن قهوه و زمانی که ته مانده های قهوه کاملا خشک شود، در صحبت با افراد را باز می کنند و در این درد ودل ها اطلاعاتی کلی از وضعیت روحی و ارتباطی آن ها به دست می آورند و هنگام تفسیر فال از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند.
فالگیرها در تفسیر فال، یک سری جملات و صحبت های یکسان و تکراری را برای همه مخاطبان ارایه می کنند که در آن هم بیم هست هم امید. اما جالب این است که مخاطبان که معمولا شرایط روحی مناسب متعادلی ندارند و از ترس ها و نگرانی ها خسته شده اند، به امیدها و خوش بینی ها توجه کرده و کمترین اتفاق خوشایندی در آینده را نتیجه به واقعیت پیوستن پیشگویی های فالگیر تعبیر می کنند و این همان نکته ای است که فالگیرها به خوبی به آن واقفند! در اینجا هم باید به نوعی به حرفه ای گری فالگیر اشاره کرد که با اطلاع از این که مردان کمتر از زنان فال و پیشگویی را باور می کنند، از پذیرش مردان و گرفتن فال آن ها خودداری می کنند، بنابراین پیشگویی و فال خوانی برای آقایان توسط فالگیرها، از روی عکس آن ها انجام می شود.
تبلیغات و پخش کارت ویزیت، معمولا از سوی فالگیرهایی به کار گرفته می شود که به تازگی وارد این بازار شده اند و تلاش می کنند در این عرصه مشتریان خود را جذب کنند. بنابراین در ابتدا مبالغ کمتری از مشتریان خود دریافت می کنند. در عین حال فالگیرهای زیادی هستند که با داشتن مشتریان ثابت که معمولا هر از چند گاهی چند نفر را نیز با خود به همراه می آورند، نیازی به تبلیغات ندارند و با قیمت های بسیار بالا، پیشگویی های دروغین خود را به مخاطبان ارایه می کنند. افزایش ارتباط اجتماعی و روابط دوطرفه دختران و پسران جوان و مسایل و مشکلات پیچیده ناشی از آن از یک سو و بی تجربگی و ناآگاهی جوانان در حل منطقی مشکلات و یا مراجعه به مشاوران و متخصصان امر، گاهی باعث می شود که عده ای از آنان به سوی پیشگویی و پیش بینی اتفاقات این روابط کشیده شوند و سعی کنند تا با اجرای توصیه های فال بین ها، به نوعی روابط خود را اداره و کنترل کنند. آنچه که واضح است، ساماندهی و کنترل حوزه پیشگویی و فال بینی در جامعه با توجه به اثرات عمیق و مهمی که دارد و از سوی دیگر زمینه فراوانی که برای وقوع جرم و آسیب های اجتماعی فراهم می کند، از جمله اقداماتی است که باید به صورت جامع بررسی و اجرایی شود. نگاه تک بعدی به این مقوله همانند بسیاری از پدیده های اجتماعی به طور قطع کارساز نخواهد بود. فرهنگ سازی، ارایه آموزش های علمی و منطقی حل مشکل، ترویج مشاوره های لازم در حوزه جوانان برای جلب اعتماد آنان، در سایه نگاه دلسوزانه و مسئولانه نهادها و سازمان های مرتبط می تواند به عنوان اولین گام در جهت جلوگیری از ترویج خرافه گویی و جایگزینی آن با تعقل گرایی و پیامدهای ناگوار ناشی از آن، به کار گرفته شود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید