شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا حجازی معجزه میکند؟


آیا حجازی معجزه میکند؟
مصطفی بنی اسد که از عمر مدیریتش در فوتبال حرفه ای ۳۶۵ روز نگذشته است، برای چندمین بار در طول فصل هشتم به فکر استخدام مربی افتاده این بار با زیرکی خاصی از طریق حسین شکوهی ناصر حجازی را انتخاب کرد تا در کتاب رکوردهای جهان، نام او کنار نام فرمان کریمی مدیرعامل شیرین فراز به عنوان مدیران عامل مربی اخراج کن بیاید.
ناصر حجازی در شرایطی که رقبایش بشدت در حال تاخت و تاز بودند، دوست داشت به عرصه فوتبال برتر ایران بازگردد، اما کسی به او اعتماد نداشت. عملکردش در لیگ هفتم به همراه استقلال آن قدر غیر قابل دفاع بود که هیچ مدیری نمی توانست تیم خود را به دست او بسپارد، در هفته هایی که امیر عابدینی به پگاه رفته بود، برخی دوستان مطبوعاتی ناصر خان نام او را به محافل ورزشی وارد کردند تا شاید بخت بسته ناصر حجازی باز شود و سرمربی سابق آبی ها برای دومین بار به رشت برود، اما عابدینی که می دانست حساب کردن روی نام حجازی یک ریسک سنگین است، با بی توجهی از کنار نام او عبور کرد تا شاید تیم جدیدش از بحران خارج شود.
با منتفی شدن حضور حجازی در رشت، دوستان مطبوعاتی حجازی تلاش کردند مربی خانه نشین را بر سر کار ببرند، انتشار شایعات ویرانگر حضور حجازی در تیمهای سایپا، استقلال اهواز و داماش باعث شد مدیران عامل باشگاههای طرف شایعه اعلام کنند هیچ برنامه ای برای حضور حجازی در رأس کادرفنی ندارند، اما این تکذیبها نیز پایانی نبود برای تلاش دوستان حجازی برای استخدام او در یک تیم لیگ برتری.
ابومسلم در مشهد می باخت در شهرستان هم حرفی برای گفتن نداشت؛ اعتراضها هر روز از روز قبل بیشتر می شد، مدیران ابومسلم با شعار حمایت از مربی بومی و جوان تلاش داشتند در پس سایه هادی برگی زر جوان، خود و عملکرد سؤال برانگیز خود را پنهان نمایند، اما این اتفاقها با باخت سنگین ابومسلم در تهران مقابل شاگردان یاوری و اعتراض شدید هواداران باعث شد مصطفی بنی اسد برای چندمین بار در طول لیگ برتر به فکر برکناری مربی خود بیفتد.
او می دانست دقیقاً همان رفتار فرمان کریمی در فصل قبل در حال انجام است، اما هیچ چاره ای نبود، جز بررسی گزینه های پیش رو، نخست آنها به فکر مربی بومی می افتند، اما مربیان بومی قادر به نجات ابومسلم با این وضعیت نبودند، از این رو موضوع انتخاب چمنیان از دستور کار خارج می شود.
گزینه بعدی علی دوستی سرمربی موفق تیم ملی نوجوانان است، اما او به هیچ وجه نمی پذیرد در این خصوص با ابومسلمی ها وارد مذاکره شود. بازار شایعات حسابی داغ می شود، فرهاد کاظمی، اکبر میثاقیان و فرشاد پیوس!
مدیرعامل می ماند با این همه گزینه کدام یک را انتخاب کند. او به جز انتخاب با یک مشکل اساسی رو به روست «بی پولی» ...
مشاوران مدیرعامل هر لحظه او را به سمت خاصی هدایت می کنند تا نگرانی در بین بازیکنان و هواداران واقعی ابومسلم موج بزند، در حالی که همه حواسها به این سو بود که یکی از این گزینه ها انتخاب می شود، داستان به گونه دیگر رقم خورد. یک واسطه آشنا که در زمان مربیگری اکبر میثاقیان به باشگاه رفت و آمد داشت و نیمی از بازیکنان امروز ابومسلم را به مشهد آورده بود، با مدیرعامل تماس می گیرد و یک پیشنهاد خیره کننده به بنی اسد می دهد.
او نام بزرگی را به میان می آورد با این ویژگی که اصلاً نیاز به خرج کردن رقم ویژه ندارد! اما در ازای حضور در ابومسلم قدرت عمل می خواهد و دوست دارد بخشی از سهام باشگاه به نام او شود.
هر چند امکان دارد امروز که این مطلب را می خوانید تمام مباحث این گزارش از سوی بنی اسد تکذیب شود، اما بد نیست بدانید که مدیرعامل باشگاه با شنیدن نام حجازی برق امید در چشمانش دیده می شود که با به میان آمدن نام حجازی هوادار قانع می شود که ابومسلم می تواند موفق شود.
بسیاری از کسانی که در کم و کیف این ماجرا بودند، مدعی هستند؛ یکی از دلالان معروف با مطرح کردن نام حجازی به دست اندرکاران ابومسلم جرقه اول این ماجرا را زده تا حضور مجدد حجازی در فوتبال مسجل شود. زمانی که ماجرای حجازی قطعی می شود، برخی دیگر از مشاوران آقای مدیرعامل این انتخاب را تأیید می کنند و می گویند او می تواند، اما به راستی حجازی می تواند ابومسلم بحران زده را به روزهای اوج خود بازگرداند؟
کسانی که فصل قبل از نزدیک با سرمربی اخراجی استقلال کار کرده اند، زمانی که خبر حضور حجازی را در ابومسلم می شنوند اول کمی تعجب می کنند، اما در تحلیل خود می گویند: ناصر حجازی فصل قبل در شرایطی که از ابتدای فصل نقل و انتقالات همه امور را به دست داشت، نتوانست با استقلال موفق شود، حالا بعید به نظر می رسد که او در ابومسلمی که هیچ شناختی از آن ندارد موفق شود.
یکی دیگر از کسانی که از نزدیک شاهد عملکرد حجازی بوده است می گوید: حجازی یکی از مربیان خوب فوتبال است، اما بعید است در تیمی که هیچ شناختی از بازیکنان آن ندارد، بتواند معجزه کند. او در حالی که فصل قبل از روز اول می دانست با استقلال باید موفق شود، به راحتی فرصتها را یکی پس از دیگری از دست داد و مهره های به درد بخور انتخاب نکرد حالا نمی دانم در ابومسلم می خواهد چکار کند.
یکی از منتقدان او هم در این خصوص می گوید: ناصر حجازی زمانی که شرایط برایش مساعد نباشد، مطمئناً عطای کار را به لقایش می بخشد، حالا با در نظر گرفتن مشکلات بزرگی که امروز در ابومسلم وجود دارد، باید منتظر باشیم که او پس از سه هفته این تیم را ترک کند مگر آنکه در این مدت که خانه نشین بوده، تغییر رویه داده باشد که خیلی بعید به نظر می رسد.
با مرور پرونده ابومسلم در لیگ هشتم، به نکته جالبی می رسیم که می تواند برای ناصر حجازی در هفته های آینده ایجاد مشکل نماید. اگر به اظهارات سرمربیان اخراجی ابومسلم توجه کنید در می یابید که آنها به دلیل انتقاد از وضعیت مدیریت باشگاه بسرعت از کار برکنار شدند و لحظه ای نتوانستند پس از حرف زدن علیه مدیرعامل در باشگاه تنفس کنند.
اکبر میثاقیان روزی که در تهران به دلیل نبود پول و اعتبار کافی در باشگاه از مصطفی بنی اسد انتقاد کرد بسرعت از کار برکنار شد. همچنین هادی برگی زر با انتقاد از بی پولی و ناتوانی مدیریت در گرداندن باشگاه، به سرعت برق و باد اخراج شد.
حالا با توجه به روحیات ناصر حجازی که نشان داده در شرایط نامساعد نمی تواند کار کند و اگر روزی پول مورد درخواستش به تأخیر بیفتد لب به اعتراض می گشاید، تصور می کنید ابومسلم و حجازی بیشتر از دو مربی قبلی عمر کنند؟
البته در این بازی باید ابومسلم را مغلوب دانست، به این دلیل که ناصر حجازی به واسطه همان دوستان مطبوعاتی که به لطف آنها مسافر مشهد شد، می تواند فشار وارده بر مدیران باشگاه را بیش از پیش بالا برد تا آنها تصور اخراج او را نظیر برگی زر و میثاقیان نکنند.
و اما یک اتفاق تلخ دیگر، به یاد دارید سال گذشته ناصر حجازی چه بازیکنانی را به استقلال آورد. در بین بازیکنانی که حجازی برای استقلال خرید یک بازیکن خارجی وجود داشت به نام سان جان اورسوویچ!
او علاقه زیادی دارد از طریق دوستانش بازیکنان جدیدی به فوتبال ایران وارد کند تا شاید از بین آنها چهره ای خاص پیدا شود. او در پیش نویس قرارداد خود اعلام کرده باید سه بازیکن خارجی به ابومسلم بیاورم تا مشکلات موجود این تیم برطرف شود. در این هیچ شکی نیست که هر مربی برای موفقیت تیمش برنامه هایی دارد، اما اینکه این برنامه ها به چه شکلی عمل شود مهم است. با سابقه انتخابهای حجازی زیاد نمی توان به خریدهای خارجی او خوشبین بود، بویژه زمانی که می گوید سه بازیکن.حال پرسش اینجاست که ابومسلمی که فصل قبل بهترین خارجیهای لیگ نظیر آتسو و ایوان را در اختیار داشته، حالا باید در انتظار بهتر از آنها باشد یا پایین تر از آنها مثل سان جان استقلال؟
برای ناصر حجازی و تیم جدیدش آرزوی موفقیت می کنیم، اما ذکر این مطالب برای ما و باشگاه ابومسلم لازم بود. اگر در فوتبال ایران جستجویی دقیق انجام دهیم، می بینیم ابومسلم همیشه جزو جدایی ناپذیر از فوتبال ایران بوده و همیشه از آن به عنوان کارخانه بازیکن سازی نام برده می شده از این رو باید بگوییم آقای حجازی به مشهد خوش آمدی، اما دقت کنید که اینجا مشهد است و ابومسلم شناسنامه فوتبال مشهد است. موفق باشید تا بعد!
امیرجاملو
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید