پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ساندا را از ژان لوئی ‌تاکی‌تا بیاموزیم


ساندا را از ژان لوئی ‌تاکی‌تا بیاموزیم
ژان لوئی تاکی‌تا تنها یک سانداکار نیست. او کونگ‌فو، ووشو و بوکس را هم خوب بلد است. فعالیتش را از سال ۱۹۸۵ آغاز کرده است. از مربی‌های قدیمی تیم فرانسه و صاحب عناوین قهرمانی بسیاری در سطح فرانسه و اروپاست و مسئولیت کمیسیون هنر مبارزه‌ای FWS را هم برعهده دارد.
لگد پائین (سوچوئی توئی) روی پای جلوی مهاجم، فنی است که باید با دقت فراوان زده شود. ضربه با پای مخالف گارد حریف زده می‌شود و قدرتش تا حدی هست که می‌تواند برای او خطر جراحت جدی داشته باشد.
برای کم کردن خطر، بهتر است این ضربه را تا حد متوقف کردن حرکت حریف، همان‌طور که در شکل می‌بینید اجرا کنید. در تمرین زیر دو ضربه پای ساندا به شما نشان داده می‌شود: ”روی پای جلو برای متوقف کردن یک حمله و سپس دیگری برای غالفگیر کردن دشمن در حالت حمله.“
● توصیه‌های قهرمان
ضربه را با لبه خارجی پا و درست بالای زانو بزنید، در حالی‌که پای تکیه‌گاهتان را کمی خم کرده‌اید (زاویه ۴۵ درجه دارد).
وقتی با پای جلو حمله می‌کنید بهتر است ضربه‌تان را برای متوقف نگه داشتن حریف بزنید.
با پای عقبتان هم می‌توانید ضربه بزنید، خطر آسیب‌دیدگی هم کمتر است. ضربه را روی زانوی حریف نزنید چون ممکن است خودتان آسیب ببینید.
● در ساندا همه‌چیز در مسیر خودشان جاری‌اند
۱) مهاجم با مشت مستقیم به من حمله می‌کند. می‌دانیم در ساندا گارد خیلی نباید بالا باشد تا بتواند در مسیر حمله قرار بگیرد.
۲) از لگد با تیغه بیرونی پای جلو برای جلوگیری از پیشروی دشمن استفاده کرده هم‌زمان خودم را برای زدن یک ضربه مشت آماده می‌کنم. می‌توانم اندکی پرش به جلو برای شکستن فاصله فی‌مابین داشته باشم.
۳) حالا یک ضربه مشت مستقیم به گیجگاه او می‌زنم، زاویه‌ام با دشمن ۴۵ درجه است.
۴) به سرعت یک لگد با پای جلو و از پهلو به پای پشت مهاجم می‌زنم ضربه به بیرون از راه پای او اصابت می‌کند. با دست راستم ضربه‌های مشت حریف را کنترل می‌کنم.
۵) حالا وارد گارد او می‌شوم، روی زانوهایم خم شده، بدنم را پائین‌تر از بالاتنه او قرار می‌دهم. دست‌ها و پای راستم برای حالت گرفتن در یک مسیر قرار می‌گیرند.
۶) در ساندا قدرت از پاها گرفته می‌شود، پشت بدن به کار نمی‌آید تا آسیب‌دیدگی ایجاد نشود.
۷) به سرعت او را بلند کرده و به زمین می‌زنم. البته برای تمرین از آدمک‌های تمرینی هم می‌شود استفاده کرد.
۸) مهاجم روی زمین افتاده و کار با موفقیت انجام شده است. تا حالا سه امتیاز در دستان من است! تنها یک لگد پرشی به‌صورت لازمست که کار را تمام کند و امتیاز به چهار برسد.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید