پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خودم هم تعجب کردم اما جای نگرانی وجود ندارد!


خودم هم تعجب کردم اما جای نگرانی وجود ندارد!
او حالا نماینده داوران ایرانی در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان است. در کنار ۲۸ داور دعوت شده به المپیک ۲۰۰۸، او روی شیاپ چانگ پکن می‌ایستد تا با قضاوت‌های بی‌نقص خود نماینده شایسته‌ای برای داوران ایرانی تکواندو باشد. شهرام اربابی را می‌گوئیم، همان داور ۴۱ ساله‌ای که خیلی زود توانست توانمندی‌های خود را به رخ جهانیان بکشاند.
با این دانش آموخته مهندسی برق و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرائی پیش از این‌که در آخرین کلاس هماهنگی داوران المپیکی راهی پکن شود، گفتگوئی را ترتیب دادیم که خواندنش خالی از لطف نیست.
▪ شاید انتخاب شما به‌عنوان تنها داور المپیکی کشورمان برای کسانی که اخبار رزمی را دنبال می‌کنند، کمی تعجب‌برانگیز نبود. به‌ هرحال این اواخر شما در میادین داخلی به نسبت سایر داوران بین‌المللی حضور فعالی نداشتید؟
ـ بله، شما درست می‌گوئید. توجه داشته باشید انرژی از بین نمی‌رود بلکه تبدیل می‌شود در این زمان هم مشغول کارهای دیگری بودم که نتیجه آن را می‌بینید. حتی پس از این‌که در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ درجه بین‌المللی داوری شدم از من جهت قضاوت در برنامه‌های داخلی کمتر استفاده می‌شد. نمی‌دانم شاید خواست خدا بود که به سایت فدراسیون تکواندو مراجعه کنم و آن اطلاعیه را ببینم.
▪ کدام اطلاعیه؟
ـ WTF در سایتش از ۳۰۰ داور از سراسر جهان جهت گذراندن دوره آموزشی و گزینش اولیه برای قضاوت در پیکارهای انتخابی المپیک پکن دعوت به همکاری نموده بود. از میان ۳۰۰ داور عوت شد. تا ۵۴ نفر برای مسابقات منچستر سهمیه جهانی را دارا شوند و در نهایت ۲۹ نفر برای قضاوت در المپیک پکن برگزیده شدند که من یکی از آنها بودم.
▪ آیا شما تنها داور ایرانی بودید که در کلاس‌های آموزشی گزینشی شرکت داشتید؟
ـ نه، به‌جز من ۸ نفر دیگر هم بودند، اما به دلیل محدودیت در پذیرش داوران المپیکی قسمت این بود که من انتخاب شوم.
▪ ظاهراً فدراسیون تکواندو برای المپیکی شدن شما تلاش زیادی را به‌خرج نداد؟
ـ البته یک‌سری ناهماهنگی‌هائی وجود داشت، اما بی‌انصافی است اگر حمایت‌های پولادگر رئیس فدراسیون را نادیده بگیریم. ضمن این‌که استاد نظم هم از ارائه تجربیات خود به من مضایقه نکرد.
▪ خیلی‌ها از کشورها نگران این هستند که ورزشکارانشان از ناحیه داوران ضربه بخورند و همه‌چیز مثل گذشته به‌نفع تکواندوکاران کره‌ای تمام شود؟
ـ باید قبول کنیم که تکواندو جهان در سال‌های ریاست اون یونگ کیم به دلیل قضاوت‌های ناعادلانه، داوری ضربات جبران‌ناپذیری را خورد، اما از وقتی دکتر چو زمام امور را برعهده گرفت، وضعیت داوری شرایط بهتری گرفته است. حتی در مسابقات قاره‌ای و جهانی که در یکی دو سال گذشته برگزار شده کمااین‌که نظارت دقیق بر نحوه گزینش، آموزش و نحوه انتخاب داوران و تلاش برای ابقا در المپیک بعدی نیز بی‌تأثیر نیست این روند بهبود یافته را تأئید می‌کند. به اعتقاد من در المپیک پکن داوری تکواندو چهره قابل قبولی را از خود نشان خواهد داد و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.
▪ به‌نظر شما آیا می‌توانیم شاهد موفقیت تیم ۳ نفره تکواندو کشورمان در المپیک باشیم؟
ـ هرچند روند انتخاب نفرات المپیکی به درازا کشید، فکر می‌کنم نفرات اعزامی این پتانسیل فنی را دارند که روی سکوهای قهرمانی قرار بگیرند.
رضا نادریان هرچند بسیار جوان است اما بسیار فکورانه مبارزه می‌کند و از جسارت و اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای برخوردار است. هادی ساعی هم با کوله‌باری از تجربه و افتخار هم در شرایط خوبی است و در بخش بانوان هم خانم سارا خوش‌جمال فکری در یک‌سال گذشته نشان داد. از چه توانائی‌های والائی برخوردار است. نباید فراموش کنیم المپیک میدان سختی است و موفقیت در آن اساساً دشوار است.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید