چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مهمترین انتخابات تاریخ امریکا


مهمترین انتخابات تاریخ امریکا
با نگاهی منصفانه به تمامی انتخابات تاریخ امریکا می توان به سادگی به این نتیجه رسید که مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا، اولین انتخابات این کشور بود که طی آن جورج واشنگتن در سال ۱۷۸۹ رییس جمهور امریکا شد، هرچند که وی در این انتخابات هیچ رقیبی نداشت. چرا این انتخابات مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا است؟
در ماه ژوئن سال ۱۸۶۴، زمانی که آبراهام لینکلن خود را برای دور دوم انتخابات برای رقابت با ژنرال جورج بی. مک کللان آماده می کرد، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: ما چندین انتخابات مهم را پشت سرگذاشته ایم، اما هیچ کدام به اهمیت انتخابات پیش رو نیست. نظام جمهوری ما به یکی از مهم ترین انتخابات تاریخ خود نزدیک می شود.
جنگ های داخلی امریکا سه سال بود که آغاز شده بود و به نظر می رسید که اوضاع به بن بست رسیده است. لینکون بر این عقیده بود که باید بدون توجه به هزینه ها تا به دست آوردن پیروزی جنگید. مک­کللان از مصالحه و مذاکره برای پایان دادن به خونین ترین درگیری تاریخ امریکا حمایت می کرد. همانطور که همه می دانند، لینکون پیروز انتخابات شد و مدتی بعد، ایالات شمالی پیروز جنگ شدند و نام مک­کللان دیگر مطرح نشد.
اما جمله " مهم ترین انتخابات تاریخ" هرگز از بین نرفت. سناتور جان مک­کین در یکی از مصاحبه های خود در سال ۲۰۰۶، اعلام کرد که سیاستمداران هر کجا که می رسند می گویند این مهم ترین انتخابات تاریخ است. از زمان به وجود آمدن جمهوری در امریکا این جمله تغییرات زیادی کرده است. مثلا مهم ترین انتخابات تمام زندگی من، یا مهم ترین انتخابات قرن. این جمله در هر شکلی که باشد نشان دهنده تمسخر و تعنه است. در سال ۱۹۸۸، در جریان رقابت جورج بوش پدر با مایکل دوکاکیس، سناتور رِۆبیَرت سی .بایرد اعلام کرد که این انتخابات می تواند مهم ترین انتخابات قرن باشد. در سال ۱۹۹۲، زمانی که جورج بوش برای انتخابی دوباره در صحنه حاضر شد، بیل کلینتون آن انتخابات را مهم ترین انتخابات نسل حاضر خواند. کلمه نسل، کلمه ای مهم و انجیلی اما معمولا معنای صریح و دقیقی را به همراه ندارد.
در سال ۱۹۹۶، زمانی که کلینتون برای دور دوم با سناتور روبرت دول به رقابت پرداخت، رالف رید، مدیر اجرایی سابق ائتلاف مسیحیت گفت که این انتخابات مهم ترین انتخابات طول زندگی ما است. این درحالی است که جان سوینی، رهبر فدراسیون کار آمریکا، فراتر رفت و این انتخابات را بحرانی ترین انتخابات تاریخ کارگری امریکا قلمداد کرد. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۰ مجله آبنوس برای ایجاد تناسب دوباره نوشت اولین انتخابات ملی در قرن بیست و یکم مهم ترین انتخابات قرن بیست و یکم خواهد بود. این درحالی است این نوشته ها در قرن بیستم تحریر شده بود. در سال ۲۰۰۴، همه تفسیرهای قبلی در خصوص این انتخابات دوباره تکرار شد.
اوایل سال ۲۰۰۸، سه کاندیدای ریاست جمهوری امریکا، سناتور جوزف بایدن، کریستوفر داد و باراک اوباما هر یک به طور جداگانه با ادبیات خاص خود اعلام کردند که این انتخابات از سایر انتخابات مهم تر است. هر سه این کاندیداها از جمله " مهم ترین انتخابات طول زندگی ام " استفاده کردند و تنها تفاوت در این بود که باراک اوباما این جمله را هم با تکبر و یا زیرکی اضافه کرد که اهمیت این انتخابات از آنجا نیست که من در آن شرکت می کنم. این درحالی است که دو کاندیدای دیگر یعنی مک­کین و سناتور هیلاری کلینتون نیز از واژه هایی مانند مهم ترین انتخابات قرن و یا تاریخ جمهوری امریکا نام بردند و از همان روز اول رقابت های انتخاباتی در امریکا، این واژه ها به ورد آیینی رقابت ها تبدیل شد.
آیا انتخاباتی برگزار شده است که برخی از مردم از روی خودپسندی آن را مهم ترین انتخابات حیات خود اعلام نکرده باشند؟ البته، اما این اتفاق آنقدر به ندرت افتاده است که هرگز جایی ثبت نشده اند. در نظر بگیرید که شما از معترضین انتخابات سال ۱۹۲۴ بین کالوین کولیج (جمهوری خواه) و رقیب او جان دبلیو. دیویس (دموکرات) بودید. آیا موسیقی جاز ظهور متفاوتی داشت اگر دیویس به حای کولیج در انتخابات پیروز می شد؟ برخی از مورخین از نگرانی این سوال خواب به چشمانشان نیامد. جوزف لونسون، یکی از رهبران جمهوری خواه نیویورکی همان سال اعلام کرد که من به این انتخابات به عنوان مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا پس از جنگ های داخلی نگاه می کنم.
با نگاهی منصفانه به تمامی انتخابات تاریخ امریکا می توان به سادگی به این نتیجه رسید که مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا، اولین انتخابات این کشور بود که طی آن جورج واشنگتن در سال ۱۷۸۹ رییس جمهور امریکا شد، هرچند که وی در این انتخابات هیچ رقیبی نداشت. چرا این انتخابات مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا است؟ چون این انتخابات پایه گذار روال انتخابات های چهار ساله بود و سبب استقرار دولت فدرال در امریکا شد. انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۰۰ نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود چرا که رقابت بین جان آدامز و توماس جفرسون اولین انتخابات میان احزاب بود. در سال ۱۸۶۰، انتخاب آبراهام لینکن، پایانی برای جنگ داخلی امریکا بود. انتخابات سال ۱۹۳۲ فرانکلین روزولت را به قدرت رساند و مسیر آزادی عمل را تغییر داد و تغییراتی در دولت فدرال ایجاد کرد که هیچ یک از یازده روسای جمهور پیشین امریکا نتوانسته بودند به طور بنیادین آن تغییرات را ایجاد کنند.
زمانی که رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ آغاز شد، دموکرات ها و بسیاری از رسانه ها بی وقفه از یک انتخاباتی متفاوت سخن گفتند و آن را مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا نام نهادند. منظور آنها چیست؟ آیا آنها امیدوارند که انتخابات امسال می تواند آنچه را که آنها فاجعه می نامند (انتخاب چهار سال پیش جورج بوش) محو کند. آیا انتخابات سال ۲۰۰۸ انتخاباتی تاریخی است. (اگر امکان انتخاب اولین رییس جمهور امریکایی- افریقایی را از آن حذف کنیم)؟ تا مدت ها نمی توانیم به این سوال پاسخ دهیم اما در مقایسه ای با انتخابات سال ۱۸۶۰ و ۱۹۳۲ این انتخابات باید بتواند تغییرانی بزرگ تر از آنچه که تا به امروز در تاریخ امریکا اتفاق افتاده است را ایجاد کند.
چه این انتخابات مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا باشد و چه نباشد، برای کاندیداها و رسانه ها سوژه خوبی است. مسلما بهترین نظر در خصوص این سوژه را جورج بوش در پاسخ سوال لری کینگ داد. وقتی لری کینگ در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۴ از وی پرسید که آیا این انتخابات مهم ترین انتخابات تاریخ امریکا است، بوش جواب داد برای من مهم ترین انتخابات است.
نویسنده : کریستوفر کلوزن
مترجم : آرزو دیلمقانی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید