سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

سوسیس سرخ کن


سوسیس سرخ کن
در این پروژه می خواهیم روش ساخت "سوسیس سرخ کن" را بیاموزیم. این وسیله می تواند چهار تا پنج سوسیس را در مدت چند دقیقه سرخ کند.
توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند.
سوسیس سرخ کن از ورق استیل نازک ساخته می شود. این ورق ها را می توانید از فروشگاه های کابینت سازی تهیه کنید. لازم است این ورق به شکل سهمی خم شود تا بتواند نور تابیده شده به آن را در در ناحیه نازکی جمع کند. سوسیس ها در روی سیخ بلندی (که در کانون قرار دارد) سرخ می شوند. البته لازم است که گاه گاهی آنها را بچرخانید تا آنها نسوزد.
برای ساخت این پروژه به وسایل زیر نیاز دارید:
١) دو تخته چندلایه به ضخامت ١ سانتیمتر و به ابعاد ٦٠*١٢٠سانتیمتر
٢) الوار چوب به ضخامت ٣ سانتیمتر و به ابعاد ٩*٢٤٠ سانتیمتر
٣) ١٦ پیچ چوب به طول ٥سانتیمتر
٤) سیم فولادی محکم به طول ٩٠ سانتیمتر (به عنوان سیخ)
٥) ٩٢ میخ چوب به طول حدودی ٢.٥ سانتیمتر
٦) ورق استیل نازک، به ضخامت ٠.٣میلیمتر و به ابعاد ٦٠*١٨٠سانتیمتر (به عنوان آینه)
٧) دریل و مته ای که با قطر ٩٢ میخ منطبق باشد. یک مته بزرگتر نیز برای سوراخ سیخ مورد نیاز است.
● طرز ساخت سوسیس سرخ کن
دو تخته چوب چندلایه را روی یکدیگر بگذارید. به کمک متر نواری و گونیای نجاری، محل سوراخ ها را علامت بزنید. این سوراخ ها برای نگه داری آینه بکار می روند.
همه سوراخ ها را در هر دو تخته ایجاد کنید. سوراخ ها بایستی بنا به جدول زیر ایجاد گردند.
سپس یکسری سوراخ دیگر، به فاصله کمتر از ١سانتیمتر بالای سوراخ های اولی، ایجاد کنید. سر انجام، ٢٣ میخ را در سوراخ های سری اول وارد کنید. این میخ ها سطح پایینی آینه را در بر می گیرد.
سپس هشت سوراخ در کناره های تخته چندلایه ایجاد کنید. الوارها (به ضخامت ٣سانتیمتر) توسط پیچ هایی که از این سوراخ ها عبور می کنند به تخته چندلایه وصل می شوند. این سوراخ ها به فاصله ١ سانتیمتر از لبه تخته های چندلایه ایجاد می شوند. بر اساس شکل سهمی بالا، این سوراخ ها رو لبه چپ و راست به ترتیب به فاصله ٣٧.٥ و ٣٢.٥ سانتیمتر از پایین می باشند. در ضلع پایینی، یک جفت سوراخ به فاصله ٢٥ و ٣٠ سانتیمتری چپ، و یک سوراخ دیگر به فاصله ٩٠ و ٩٥ سانتیمتری چپ ایجاد کنید.
فاصله کانونی سهمی ٢٣سانتیمتر از پایین و ٦٠سانتیمتر از چپ فاصله دارد. سوراخی در این محل (به قطر سیخ یا کمی بیشتر) ایجاد کنید. این سوراخ در هر دو چوب چندلایه بایستی ایجاد گردد. دقیقاً در بالای سوراخ سیخ، سوراخ بزرگ دیگری ایجاد کنید. این سوراخ باید در تماس با سوراخ سیخ باشد. این سوراخ بزرگ برای عبور سوسیس و هات داگ (و سیخ) به کار می رود. به عبارت دیگر، ابتدا سیخ و سوسیس از این سوراخ بزرگ عبور می کند و سپس سیخ در سوراخ کوچکتر قرار می گیرد.
الوار (به ضخامت سه سانتیمتر) را به چهار تکه ٦٠ سانتیمتری تقسیم کنید. به کمک پیچ های ٥ سانتیمتری، این تکه الوارها را به تخته های چندلای جانبی پیچ کنید. سعی کنید هر پیچ را در وسط انتهایی الوار نصب کنید. چوب چندلایه دیگری به طرف دیگر تکه الوارها وصل کنید.
تصویر بالا قسمت پشت سرخ کن را نشان می دهد. از این زاویه دید، الوارها به خوبی قابل مشاهده اند. توجه کنید الوار آخری به عنوان تکیه گاه استفاده شده است.
باقی ٤٦ میخ کوچک دیگر را به داخل سوراخ ها وارد کنید.
حال آینه را از بالا وارد خوراک پز کنید. سعی کنید یک سری از سوراخ ها در بالا و یک سری دیگر سوراخ ها در پایین سطح آینه قرار گیرند. (البته شما می توانید از چوب های خلالی نازک به جای میخ استفاده کنید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ما برای نگه داشتن سطح آینه از تکه چوب های خلالی استفاده کرده ایم)
در پایان، چند پیچ را در انتهای الوار تکیه گاه قرار دهید تا حدود ٢ تا پنج سانتیمتر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.
سیخ را می توانید به کمک تکه سیم ٩٠سانتیمتری بسازید. البته چوب رختی را می توان صاف نمود و به جای سیخ استفاده کرد. اگر سیم نازک استفاده کنید ممکن است با قرار دادن چند تکه سوسیس خم شود. ظاهراً سیم سفت کلفت مناسب تر است.
برای چرخاندن راحت سیخ ها، سعی کنید انتهای یک طرف سیخ را خم کنید.
● آشپزی با خورشید
با احتیاط کباب ها و سوسیس ها را از سیخ عبور دهید. سعی کنید سیخ را از وسط غذا عبور دهید تا در هنگام چرخاندن سیخ به یک طرف متمایل نشود.
سیخ را از سوراخ دستگاه عبور دهید و طرف دیگر سیخ را به سوراخ مقابل (واقع در تخته چندلا) برسانید.
سرخ کن را رو به خورشید بگیرید. ابتدا آن را روی زمین بگذارید. سپس آن را چرخانده و موازی سایه اش قرار دهید. اگر سرخ کن خوب قرار گرفته باشد آنگاه خورشید به هر دو وجه تخته چندلایه می رسد.
سپس سرخ کن را مایل کنید تا همه نور در محل سیخ متمرکز شود.
البته در این حالت سوسیس در آینه بزرگ تر دیده می شود.
سوسیس در عرض چند دقیقه سرخ می شود. سعی کنید در حین سرخ کردن، سوسیس را بچرخانید. تا یک طرف آن سیاه نشود. معمولاً سوسیس در عرض ١٠ دقیقه کاملاً داغ شده و در عرض ٢٠ دقیقه سیاه می شود.
منبع : مدرسه اینترنتی تبیان


همچنین مشاهده کنید