شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گره کور در ایالت‌های سرنوشت ساز


گره کور در ایالت‌های سرنوشت ساز
با شروع رای گیری در آمریکا انتخابات این کشور به ساعت صفر نزدیک می شود. در آخرین روز از رقابت‌های انتخاباتی نتایج نظرسنجی ها در این کشور حاکی از پیشتازی ۷ و ۸ درصدی باراک اوباما است.
در بین ایالت های امریکا سه ایالت پر جمعیت کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک به علت داشتن الکترال های زیاد نقس مهمی در تعیین سرنوشت انتخابات بازی می کنند. به همین علت هر دو اردوگاه جمهوری خواه و دموکرات حساب ویژه ای روی این سه ایالت باز کرده اند.
دو نامزد اصلی ریاست جمهوری آمریکا در آخرین لحظات تمام تلاش خود را در جهت جلب آرای شهروندان این ایالت ها کرده اند.
▪ کالفرنیا باداشتن ۳۸.۵ میلیون نفرجمعیت ،۵۵ رای در کالج انتخاباتی دارد.این ایالت از سال ۱۹۹۳ به کاندیدا های دموکرات رای داده اند.
▪ تگزاس با جمعیتی حدود ۲۲.۵ میلیون نفر ، ۳۴ رای در کالج انتخاباتی دارد.این ایالت در ۲۰ سال گذشته از مهمترین پایگاه های جمهوری خواه بوده است.
▪ ایالت نیویورک با ۸.۵ میلیون جمعیت صاحب ۳۱ رای در کالج انتخاباتی است و به دموکرات بودن شهرت دارد.
علاوه بر این ۳ ایالت، پنج ایالت دیگر نیز هستند که اهمیت و ویژگی خاص خود را دارند. این ایالت ها ایالت‌هایی هستند که نه میل به جمهوری خواهان دارند و نه به دموکرات ها و به ایالت‌های مردد نیز مشهورند.
از این رو در ساعات اخیر دو نامزد اصلی انتخابات با تمام توان به دنبال جذب این آراء هستند. ناظران انتخاباتی برا ین باورند، هر یک از این دو نامزد که بتواند رای ایالت های کلیدی را جلب کند شانس پیروزی خود را بالا برده است.
این ایالت‌ها عبارتند از :
▪ فلوریدا با ۲۷ رای در کالج انتخابات یدر طول سه دهه گذشته تنها یک بار به دموکراتها رای داده که آن نیز به بیل کلینتون بوده است. در این ایالت بر اساس نظرسنجی ها باراک اوباما با اختلاف ۳ درصد پیشتاز است. به نوعی می توان گفت "جدال بزرگ" در فلوریدا در جریان است.
▪ اوهایو با ۲۷ رای در کالج انتخاباتی همواره برای دموکرات دردسرساز بوده است.
▪ کارولینای شمالی داری ۱۵ رای در کالج انتخاباتی است و در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به جمهوری خواهان رای داده بود. اما در انتخابات امسال با توجه به این که ۲۱% از جمعیتش را سیاه پوست ها تشکیل می‌دهند احتمال دارد با اوباما همراه شود.
▪ ویرجینیا با ۱۳ رای در کالج انتخاباتی و داشتن ۲۰ % سیاه پوست در نظر سنجی ها به هیچ کدام از نامزدها متمایل نشده است.
▪ کلرادو ۹ رای در کالج انتخاباتی دارد و ۲۰ %جمعیت آن را امریکای جنوبی تبار است. نظرسنجی‌های این ایالت شانس برابری برای هر دو نامزد پیش بینی کرده اند.
▪ نوادا با داشتن ۵ رای در کالج انتخاباتی که در دو دوره گذشته به نفع جمهوری خواهان بوده است، امسال با حضورجوان ها کفه انتخابات را به سوی اوبا ما سنگین کرده است.
بر اساس گزارش های رسانه ای نتایج بررسی آرا رای دهندگان قبل از موعد مقرر همچنین تایید می کند که نامزد جمهوریخواهان قادر است ۴۲ در صد آراء رای دهندگان را جذب کند.
اوباما تاکنون موفق به پیروزی در شش ایالت از هشت ایالت حیاتی آمریکا شده است، اوباما با پیشروی به سمت ایالتهای قرمز و به طور سنتی طرفدار جمهوریخواهان موفق شده شمار کارت های کالج انتخاباتی خود را به ۲۹۱ برساند و مک کین نیز همچنان روی عدد ۱۵۷ ثابت مانده است.
در چارچوب قانون انتخابات پیچیده آمریکا ؛ هر نامزد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید ۲۵۷ کارت کالج انتخاباتی کسب کند.
هر ایالت دارای تعدادی کارت کالج انتخاباتی است که هر نامزد در صورت پیروزی در آن ایالت آن کارت ها را از آن خود می کند.
نویسنده : بهمن کورونی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید