شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مروری وضعیت آلودگی کیست هیداتیک در ایران در سالهای ۱۳۸۴-۱۳۶۴


بررسی مروری وضعیت آلودگی کیست هیداتیک در ایران در سالهای ۱۳۸۴-۱۳۶۴
● زمینه و هدف:
کیست هیداتیک در ایران از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته و تقریبا از بیشتر نقاط کشور گزارش شده است. اما یک گزارش جامع از سیمای آلودگی در کشور موجود نمی باشد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تقریبی آلودگی در طی سالهای ۸۴-۶۴ انجام شد.
● روش بررسی:
در این مقاله مروری گزارشات مختلف در مورد کیست هیداتیک در طی سالهای ۸۴-۶۴ جمع آوری و با توجه به سه معیار، میزان آلودگی سگ ها به کرم بالغ، میزان آلودگی دام ها و انسان به کیست هیداتیک جمع بندی و ارایه گردید تا وضعیت تقریبی آلودگی در ایران ارایه شود.
● یافته ها:
در این بررسی میانگین آلودگی در بین ۱۶۵۱ سگ مورد بررسی %۳۲.۲۵ بر آورد گردید. در مورد دامها میانگین آلودگی در بین ۲۰۵۱۶۱ گوسفند، ۱۱۶۸۴۰ بز، ۵۴۷۴۵ گاو، ۱۰۲۷ شتر و ۲۵۰ گاومیش به ترتیب %۱۹، %۱۱.۵، %۱۷.۸، %۳۴.۶ و %۱۸.۲ بدست آمد. در مورد انسان ۴۶ گزارش موردی از بیماری جمع آوری گردیده و از نظر تعداد عمل جراحی میانگین آلودگی معادل ۴.۸ عمل جراحی در بین صد هزار نفر جمعیت در سال بدست آمد. جمع بندی مطالعات سرواپیدمیولوژی میانگین آلودگی در انسان را %۴.۴۲ نشان میدهـد.
● نتیجه گیری:
اطلاعات حاصل از این مقاله مروری نشان میدهد که علیرغم تلاشهای سازمانهای بهداشتی و دامپزشکی همچنان میزان آلودگی در ایران در مقایسه با بعضی کشورها بالاست. در این رابطه توجه به این نکته که تعداد زیادی ذبح خارج از کشتارگاه ها بعنوان قربانی انجام می شود ضروری است.
حسین یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید