جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آزمون سخت برای مرد پرحاشیه


آزمون سخت برای مرد پرحاشیه
دوستداران فوتبال آرژانتین چند روز پس از معرفی سرمربی جدید تیم ملی، به دلایل زیادی از جمله سابقه زیاد در بازیگری و شناخت فوتبال ملی، امید به نجات تیم کشورشان دارند. دیگو آرماندو مارادونا در شرایطی به سرمربیگری تیم کشورش انتخاب و جانشین آلفیو باسیله شد که خانواده اش سالگرد تولد ۴۸ سالگی اش را جشن گرفتند.
● تشکیل تیمی منسجم
با توجه به شناختی که مردم آرژانتین از مارادونا دارند ، اینک مهمترین سئوالی که از طرف دوستداران تیم ملی مطرح شده این است که وی چه برنامه های سریعی را برای پیشبرد اهداف و ایجاد تغییر و تحول در تیم ملی در پیش خواهد گرفت. به این منظور مارادونا در نخستین گفت و گوی خود که مصاحبه ای تلویزیونی نیز بود، اظهار داشت با تک تک ملی پوشان آرژانتین صحبت خواهد کرد و به همراهی بیلاردو تیمی منسجم تشکیل خواهد داد. ستاره ۴۸ ساله در عین حال عنوان کرد انتخابش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی آرژانتین برای او به اندازه تولد دو دخترش، دالما و جانینا برایش اهمیت دارد.
● تردید به خاطر جنجال های متعدد
مارادونا اگر چه به عنوان فوتبالیست حرفه ای، موفقیت های بزرگی را جشن گرفته و یکی از نابغه های عالم فوتبال به شمار می رود; اما به عنوان مربی درخششی نداشته است. او در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ سرمربی دو باشگاه دسته دومی آرژانتین بود; اما هر دو بار قراردادش را با مسئولان این باشگاه ها، پیش از موعد فسخ کرد، زیرا در کار خود موفق نبود. از طرفی در یک دهه اخیر ماردونا بیش از همه به خاطر رسوایی ها و جنجال های گوناگون بر سر زبان ها بود تا به خاطر نبوغش در ارائه فوتبالی جذاب مطرح باشد.
● مردی همه کاره
مارادونا ستاره ای است که شاید بتوان او را جنجالی ترین چهره فوتبال دنیا دانست; چهره ای که به عقیده برخی از کارشناسان، نمی توان به او بی اعتنا و بی تفاوت بود; انسان یا از او خوشش می آید و یا منتفر می شود. مارادونا در دهه هشتاد و نود میلادی ستاره شماره ۱۰ آرژانتین بود; اما هنوز هم آرژانتینی ها او را می پرستند.
● پرواز مارادونا
این بازی سرآغاز پرواز مارادونا و فعالیتی فراموش نشدنی بود که در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۹۷، یعنی حدود ۲۱ سال بعد، با پیروزی ۲ بر یک بوکا جونیروز مقابل ریور پلات به پایان رسید. تکنیک، سرعت، شوت های دقیق و محکم و همچنین نبوغ و خلاقیت در گرداندن بازی از جمله قابلیت هایی بود که مارادونا را به ستاره درخشان در باشگاه های چون بوکا جونیورز آرژانتین، بارسلونا اسپانیا و ناپل ایتالیا بدل کرد، اگر چه باید گفت مارادونا بزرگترین موفقیت هایش را در پیراهن سفید و آبی تیم ملی آرژانتین جشن گرفت و در ۹۱ بازی که برای کشورش انجام داد، در مجموع ۳۴ گل به ثمر رساند.
● کارهای تکنیکی عجیب
اگر چه جثه چندان بزرگ و ورزشکارانه ای نداشت; اما با توپ کارهایی می کرد که در آن زمان همه را شگفت زده می ساخت. حتی می توانست به جای توپ فوتبال از یک پرتغال استفاده کند. ضربه های آزاد مارادونا از پشت محوطه جریمه به اندازه ای خطرناک بود که هوادارانش پیش از زدن ضربه، فریاد گل و شادی سر می دادند.
● دست خدا
بازیکن فوق تکنیکی در خلال دوران بازیگری، گاهی نیز در میدان بازی دست به شیطنت های زد که هیچوقت از ذهن دوستداران پاک نخواهد شد. از جمله اینکه در رقابت های جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک در بازی با انگلیس گلی را با دست به ثمر رساند که باعث شد همه از آن بعنوان دست خدا یاد کنند. مارادونا بعدها در مصاحبه های مختلف به زدن این گل با دست اعتراف کرد; اما دراین رابطه همیشه از "دست خدا" یاد می کند. ناگفته نماند که در همان سال نه تنها به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی مکزیک که از طرف فیفا به عنوان بهترین فوتبالیست جهان انتخاب شد.
● غروب مارادونا
آرژانتینی ها که در دیدار نهایی آلمان را ۳ بر ۲ شکست دادند، چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۹۰ در ایتالیا، تیم میزبان را در مرحله نیمه نهایی، در ضربات پنالتی مغلوب کردند و در دیدار پایانی دوباره مقابل تیم ملی فوتبال آلمان قرار گرفتند; اما این بار یک بر صفر از حریف شکست خوردند و نتوانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۴ در آمریکا هم تیم ملی فوتبال آرژانتین را همراهی کرد; اما این دوره، دوره ای سیاه برای این ستاره بزرگ بود. روز بیست و پنج ماه ژوئن، بعد از پیروزی ۲ بر یک آرژانتین در مقابل نیجریه در دور اول بود که خبر نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ وی همه را شوکه کرد. فدراسیون فوتبال آرژانتین در پی این رسوایی چاره ای جز این نداشت که مارادونا را بلافاصله از کادر تیم حذف کند. این بازیکن در پی این تجربه دردناک در گفت و گویی مطبوعاتی، با چشمانی گریان گفت که حس می کند هر دو پایش را قطع کردند. وی در سال ۱۹۹۷ به فعالیت های حرفه ای خود خاتمه داد. مارادونا با باشگاه های بزرگی چون بارسلونا و ناپل عنوان های زیادی را کسب کرد; اما در همان دوران هم به خاطر زندگی کم و بیش بی بندوباری که داشت و همچنین به خاطر مصرف مواد مخدر بارها رسوایی ساخت و به دلایل غیرورزشی تیترهای خبری را به خود اختصاص داد.
● اولین شوک
مارادونا در اولین گام با کنار گذاشتن موقت لیونل مسی از تیم ملی شوک بزرگی را در محافل ورزشی آرژانتین ایجاد کرد. گفته می شود مسی به دلیل مخالفت باشگاه بارسلونا به تیم ملی دعوت نشده اما خبرها از تنبیه این بازیکن توسط مارادونا و اختلا ف نظرهای موجود میان ستاره آرژانتین با مارادوناحکایت می کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید