جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۹ ذیقعده سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۸ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۰۳۵ سال پیش درچنین روزی - ۹ماه ذیقعده سال۳۹۴هجری قمری:
« ناصرخسرو قبادیانی» شاعرمتفکرو ادیب پرآوازه ایرانی درقبادیان بلخ متولد شد. او دانش اندوزی خود را با حفظ کلام خدا قرآن مجید آغازکرد؛ پس ازآن به بررسی اصول و عقاید مذاهب گوناگون پرداخت. ناصرخسرو تا۴۳سالگی به دبیری و رسیدگی به اموردیوانی دربارهای محمود و مسعود غزنوی اشتغال داشت اما پس ازآن به سیروسیاحت پرداخت و حاصل ۷سال سفرخود را درسفرنامه‎اش گردآورد. دراین اثراین شاعرمسلمان به دیدارش ازبلاد روم، مصر، حجازو بین النّهرین اشاره کرده و یادآورشده است که دراین سفرهفت ساله چهاربارخانه خدا را زیارت کرده است. ناصرخسرو درسفرطولانی خود ازمراکزعمده تمدن اسلامی و عمارات و بناهای تاریخی و مذهبی بسیاردیدن کرد؛ و با اقوام گوناگون و طرز معیشت آنان آشناشد. دیوان اشعاردیگراثرناصرخسروست. او قصیده سرای ماهری بود ودیوان اشعارش حاوی قصاید بلند، استوارو منسجم اوست. شعرناصرخسرو سرشارازحکمت، وعظ و اندیشه‎های مذهبی است. «خوان اِخوان و زادُالمُسافرین» ازدیگرآثاراو بشمارمی‎روند. سرانجام دانای یُمگان درهمین مکان که ازتوابع بدخشان نیشابوراست بدرود حیات گفت.
● ۵۷۸ سال پیش درچنین روزی - ۹ذیقعده سال۸۵۱هجری قمری:
« اَبُوالبَرَکات سَریُ الدّین عَبدُالبِر» مشهوربه اِبن شَحنِه ازقضات و مورخان ترک نژاد حَلَب متولد شد. ابن شحنه درفقه و حدیث ازاستادان زمان خود بود و به سبب هوش و ذکاوت فوق العاده‎اش درجوانی اجازه تدریس و فتوا دریافت کرد. ابن شحنه سالها به امرقضاوت مشغول بود و درکنارآن تألیف هم می‎کرد. «تَفضیلُ عِقدُالفَوائِد و غَریبُ القرآن« ازآثاراین عالم مورخ بشمارمی‎روند.
● ۱۱۳ سال پیش درچنین روزی - ۸ نوامبرسال۱۸۹۵میلادی:
کُنراد رونتگِن فیزیکدان آلمانی اشعه ایکس را کشف کرد. رونتگن چون بدرستی اشعه کشف شده‎اش را نمی‎شناخت نام آن را ایکس یعنی اشعه مجهول گذاشت. این اشعه که ازبدن انسان عبور می‎کند بهترین وسیله برای تعیین ضایعات و شکستگیهایی است که دربدن انسان ایجادشده است. رونتگن درسال۱۹۰۱میلادی به علت کشف این اشعه مهم و حیاتی جایزه نوبل را دررشته فیزیک بدست آورد.
● ۵۹ سال پیش درچنین روزی - ۸ نوامبرسال۱۹۴۹میلادی:
کشورکامبوج ازممالک آسیای جنوب شرقی به خودمختاری داخلی رسید. این سرزمین ازسال۱۸۶۳میلادی درتحت الحمایه فرانسه شد و ازسال۱۹۴۱میلادی سِهانوک به پادشاهی این کشوردست یافت. او پس از به قدرت رسیدن وعده حکومت پارلمانی را به مردم کامبوج داد. سرانجام به سال۱۹۴۹مبارزات مردم این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد و دوسال بعد نیز کامبوج استقلال کامل خود را بدست آورد. جالب توجه است که سِهانوک درسال۱۹۷۰میلادی کودتای نظامی ازکاربرکنارشد اما هنوز هم با دولت خود که با خِمِرهای سرخ ائتلاف کرده، نقاط مرزی کامبوج و تایلند را دراشغال دارد و اقدامات خرابکارانه‎ای را درکامبوج رهبری می‎کند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید