یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

سلامت، مهم ترین عنصر آراستگی


سلامت، مهم ترین عنصر آراستگی
عنوان مواد آرایشی به محصولاتی اطلاق می شود که به منظور پاک کردن، زیبا کردن، جذاب کردن و تغییر ظاهر پوست بکار می رود. کرم های پوست، لوسیون ها، عطر، محصولات آرایشی صورت و چشم، فر و رنگ مو و دئودورانت ها در این دسته برشمرده می شوند. برخلاف داروها که برای درمان و یا جلوگیری از ابتلا به بیماری مورد مصرف قرار می گیرند، مواد آرایشی در ساختار و یا عملکرد بدن تغییری ایجاد نمی کنند. مواد معطر و نگهدارنده ها عنصر اصلی تشکیل دهنده لوازم آرایشی هستند.
همین مواد معطر که بیش از پنج هزار نوع آنها در تهیه محصولات آرایشی بکار می رود، علت اصلی ابتلا به بیماری های پوستی است.
دکتر سیدمرتضی ایران منش، متخصص پوست و مو، می گوید: تأثیر این مواد شامل حال همه افراد نمی شود، بلکه برخی افراد که نسبت به مواد خاصی حساسیت دارند، در صورت مصرف محصولات حاوی آنها، با مشکل روبه رو می شوند. برای مثال کسانی که نسبت به لانولین (چربی موی بر) یا نسبت به سیر حساسیت دارند، نسبت به محصولات حاوی آن نیز واکنش نشان می دهند.مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایش می توانند عامل دیگر بروز عوارض پوستی باشند.
این مواد مانع رشد باکتری و قارچ در محصولات آرایشی می شوند و از آنها در برابر صدمات ناشی از تأثیر هوا و نور محافظت می کنند.در میان این نگهدارنده ها می توان به پارابن، ایمیداز ولیدینیل اوریا، کواترنیوم - ۱۵، دی -ام-دی-ام هایدنتوین، فنوکسی اتانول و فورمال دی هاید اشاره کرد که گاهی می توانند باعث بروز عفونت هایی در پوست شوند. علاوه بر این برخی از مواد افزودنی مانند بیتیونول، ترکیبات جیوه، وینیل کلراید، هالوژ نیتر سالیسیانیلیدز، ترکیبات زیرکونیوم موجود در خوشبوکننده های هوا، کلروفرم، متیلین کلراید، محرک های کلروفلروکربن و هگزا کلروفن می توانند مشکلات جدی تری مانند سرطان را به همراه داشته باشند.
● نکات مهم هنگام استفاده از محصولات آرایشی
▪ خارش های چشم ناشی از استفاده از ریمل
باید توجه داشت که اگر این خارش ها درمان نشوند می توانند عفونت های چشم را در پی داشته و به زخم قرنیه، ریزش مژه و یا حتی کوری منتهی شوند.
▪ پاک کردن مواد آرایشی قبل از خواب
اگر ذرات ریمل هنگام خواب وارد چشم شوند باعث خارش، خون افتادن و یا عفونت می شوند.
دکتر ایران منش معتقد است که پوست به فرصتی نیاز دارد تا پس از بازگشت به شرایط طبیعی، به استراحت بپردازد و خود را بازساز کند.
▪ عدم استفاده از لوازم آرایش مشترک
برس ها، فرچه ها و اسفنج های آرایشی، باکتری های پوست را به خود جذب کرده و باعث انتقال بیماری می شوند، به همین خاطر حتی برای یکبار هم نباید از آنها بطور مشترک استفاده کرد. علاوه بر این لازم است که این ابزارها را پس از چند بار مصرف با آب و شامپو یا صابون بشویید.
▪ اسپری های مو و پودرهای آرایشی
استنشاق اسپری های مو و پودرهای آرایشی به مقدار و دفعات زیاد می تواند باعث بروز اختلالات ریوی شود.
▪ توجه به تاریخ مصرف لوازم آرایش و شرایط نگهداری از آنها
دکتر مریم اخیانی در این باره می گوید: باید به شرایط نگهداری و درجه حرارت ذکر شده در برگه راهنمای لوازم آرایش به دقت توجه کرد و با رسیدن زمان انقضای محصول، حتی در صورت عدم تغییر رنگ و بو، از مصرف آن خودداری کرد.
● لوازم آرایش طبیعی و گیاهی
هنگام تهیه این محصولات باید توجه داشت که توسط کارخانجات دارای نشان استاندارد تهیه شده باشند، زیرا احتمال وجود باکتری و قارچ در محصولاتی که از عطاری های غیرمعتبر تهیه می شود بسیار زیاد است.
▪ استفاده از لوازم آرایش ضدآب
استفاده از این محصولات برای همه افراد مناسب نیست.
دکتر اخیانی در این باره می گوید: «افرادی که دارای پوست چرب هستند، بهتر است محصولات محلول در آب را مورد استفاده قرار دهند، در حالی که استفاده از محصولات ضدآب برای افرادی که پوست خشک دارند، مناسب تر است.
باید توجه داشت این افراد نیز لازم است از پاک کننده های مخصوص استفاده کنند، زیرا تکرار شست وشو با صابون غیرمناسب می تواند لطماتی را به پوست وارد کند.»
▪ توجه به PH محصولات
PH طبیعی پوست بین پنج و نیم الی شش (اسیدی ضعیف) است. دکتر ایران منش معتقد است که باید هنگام تهیه محصولات آرایشی به PH محصولات نیز توجه شود تا در حد PH طبیعی پوست باشد.
▪ محصولات دو منظوره
برخی از محصولات دو منظوره بوده و برای درمان و آرایش بکار می روند. برای مثال، شامپو یک محصول آرایشی است زیرا برای شست وشو و تمیز کردن موها به کار می رود اما شامپوی ضدشوره، یک محصول دو منظوره به حساب می آید. از محصولات آرایشی - دارویی دیگر می توان به خمیردندان های حاوی فلوراید، دئودورانت های ضدتعریق و مرطوب کننده ها و مواد آرایشی حاوی مواد ضدآفتاب اشاره کرد.
دکتر ایران منش در این باره می گوید: «نباید بطور خودسرانه این محصولات را مورد استفاده قرار داد و لازم است در این زمینه با پزشک مشورت شود زیرا این محصولات انواع مختلفی دارند که هر یک مناسب یک نوع مو و یا پوست است.»
● تاتو
تاکنون بی خطر بودن هیچ یک از جوهر و رنگ های مورد استفاده در تاتو و آرایش های دائم که رنگ های افزودنی است، ثابت نشده است. احتمال انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت B، C و ویروس HIV و.‎.‎. از خطرات تاتو و آرایش های دائم هستند. به همین دلیل پس از انجام تاتو و آرایش دائم شخص تا یک سال نمی تواند خون اهدا کند.
● رنگ مو
به نظر دکتر اخیانی استفاده از رنگ مو در فواصل سه هفته یک بار یا یک ماه یک بار و بیشتر، ضرری به موها نمی رساند اما استفاده از دکلره و یا مصرف اکسیدان زیاد برای موها مضر است و باعث خشن شدن، گیر کردن موها و از دست رفتن انعطاف و درخشندگی مومی شود.
مواد برطرف کننده سفیدی مو
زمینه های ارثی، عصبی و عوامل محیطی می توانند در سفیدی زودرس موها مؤثر باشند.دکتر اخیانی در رابطه با برطرف ساختن سفیدی موها با استفاده از مواد موجود در بازار می گوید: «این مواد تنها تا زمانی که مورد استفاده قرار می گیرند، تأثیر دارند و در صورت قطع و عدم مصرف تأثیر خود را از دست می دهند.در مجموع باید به هنگام خرید و استفاده از محصولات آرایشی به معتبر بودن شرکت تولیدکننده، استانداردها و شرایط نگهداری محصولات و پس از آن، به سلامت پوست توجه داشت.
زینب سادات محسنی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید