جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


عاشق کارهای تاریخی ام


عاشق کارهای تاریخی ام
رؤیا تیموریان، بازیگر نام آشنای سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شده و دانش آموخته رشته کارگردانی و بازیگری و همسر مسعود رایگان است.
تیموریان از سال ۱۳۵۸ پا به عرصه هنر بازیگری گذاشت و همزمان فعالیتهایش را در رادیو هم دنبال کرد. از کارهای او می شود به فیلمها و سریالهای: حسرت دیدار، لژیون، مرد بارانی، شراره، مریم مقدس، زندان زنان، قارچ سمی، تیک، بید مجنون، ساعت شنی و... اشاره کرد.
او قبل از ورود به عرصه تئاتر و هنر بازیگری، عکاسی را دنبال می کرد. تیموریان از ورودش به عرصه بازیگری چنین می گوید: « ۲۱ ساله بودم که با این هنر آشنا شدم. اوایل برایم فقط یاد گرفتن مهم بود و به بازیگری به عنوان یک هنر نگاه می کردم، ولی بعدها بازیگری برایم به حرفه تبدیل شد. برای اولین بار در فیلم «حسرت دیدار» ایفای نقش کردم.
از شرایط و موقعیت کنونی ام راضی ام و چنانچه دوباره متولد شوم باز هم، بازیگری را انتخاب می کنم.از آنجایی که با تئاتر به این عرصه وارد شدم، در میان کارهای سینمایی و تلویزیونی، باز هم تئاتر را فراموش نکرده ام و به خاطر عشق به صحنه و همنفسی با تماشاگر تئاتر در این عرصه کار می کنم و هنوز هم آرامش تئاتر را به هیاهوی سینما ترجیح می دهم.»
او در ادامه می گوید: «هر چند موفقیت خودم را در این عرصه مدیون راهنماییهای رکن الدین خسروی و حمید سمندریان می دانم، ولی همراهی و همکاری همسرم مسعود رایگان هم در طی این سالهای اخیر، بسیار بر کار من تأثیرگذار بوده است.»
وی می افزاید: با اینکه با دقت ویژه ای نقشهایم را انتخاب می کنم، ولی هر از گاهی از بازی در برخی کارها پشیمان می شوم. می پرسم مثلاً کدام کارها؟! می گوید: «بگذریم.... اما به هر حال هر بازیگری وقتی به کارنامه هنری اش می اندیشد، در یک بررسی اجمالی بدون تردید نقایصی را در برخی کارهایش می بیند و من هم از این قاعده مستثنا نیستم.»
از آنجا که تیموریان در سالهای اخیر با سریالهایی مثل « شب دهم»، «ریحانه»، «مدار صفر درجه» و ساعت شنی بسیار خوش درخشیده، از او در مورد حضورش در تلویزیون می پرسم. می گوید: « کار در تلویزیون فرصت بسیار خوبی است که بازیگر فعالیتهای خودش را محک بزند، از آن جهت که ببیند بیننده های میلیونی تلویزیون، چه نگاهی درباره یک بازیگر دارند. مثلاً من در نقشهایم، شخصیتهای متفاوتی را به نمایش گذاشته ام، ولی برایم جالب بود که یک روز با بیننده ای در خیابان برخورد کردم که سریال «ساعت شنی» را دیده بود. به من گفت: «چه عجب، در این سریال، نقش متفاوتی نسبت به گذشته داشتی»! برایم بسیار جالب بود که نظر این بیننده تلویزیون را شنیدم. به نظرم تلویزیون فرصت خوبی است برای آشنایی و ارتباط بهتر مخاطب و هنرمند.»
می پرسم کدام یک از سریالهایی که تاکنون در آن ایفای نقش داشته برایش جاذبه بیشتری دارد که می گوید: «هر کدام از نقشهایم حس ویژه ای برایم داشتند، اما از آنجا که به کارهای تاریخی علاقه دارم، «مدار صفر درجه» را بیشتر دوست دارم. این علاقه ام در تئاتر هم مشهود است و در تئاتر هم به دنبال نمایشنامه های تاریخی ام.
سریال «ساعت شنی» هم از آن جهت که موضوع بکر و نویی داشت بسیار مورد علاقه ام بود، بویژه که نقش یک شیرینی فروش را ایفا می کردم، برای ایفای نقشم در این سریال، مطالعه زیادی داشتم و به همین دلیل تعلق خاطر زیادی به این مجموعه دارم.»
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید